Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90

Startet av MrOtto, lørdag 03. februar 2018, klokken 06:38

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:51
Brannvesenet vil vel bruke ca 3 sekunder på å åpne panseret med brekkjern. De er laget av ganske skjør aluminium.

De vil nok bare bry seg med å koble på batteri om alle er ute av bilen og faren i all hovedsak er over.

Jeg så en video med kritikk av denne videoen og der blir det nevnt at det er vanlig at panseret spretter opp ved en frontkollisjon. Hvis det er tilfelle, så vil loop-en i mange tilfeller være eksponert allerede når brannvesenet kommer til stedet.

For øvrig er panseret i stål på Model 3, men det er strengt tatt bare en liten detalj. Et brekkjern eller lignende vil helt sikkert åpne panseret før du rekker å si elbil.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

#121
Sitat fra: georglu på fredag 09. februar 2018, klokken 10:37For øvrig er panseret i stål på Model 3, men det er strengt tatt bare en liten detalj. Et brekkjern eller lignende vil helt sikkert åpne panseret før du rekker å si elbil.
Kilde? Jeg har tenkt at det er aluminium, men jeg klarer ikke nå å finne noe konkret informasjon om hva materialet faktisk er.

Det som folk er enig om er i hvert fall at det er ganske skjørt. Altså enten er det veldig tynt stål, eller så er det bittelitt tykkere aluminium.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. februar 2018, klokken 10:58
Sitat fra: georglu på fredag 09. februar 2018, klokken 10:37For øvrig er panseret i stål på Model 3, men det er strengt tatt bare en liten detalj. Et brekkjern eller lignende vil helt sikkert åpne panseret før du rekker å si elbil.
Kilde? Jeg har tenkt at det er aluminium, men jeg klarer ikke nå å finne noe konkret informasjon om hva materialet faktisk er.

Mener siste Patreon Bonus Story (får ikke verifisert dette nå) fra Now You Know sier noe om dette når de kommenterer Autoline-videoen. De eier en Model 3 og er rimelig tech-savvy, så jeg regner med at de vet hva slags metall det er i panseret.

https://www.youtube.com/channel/UCMFmrcGuFNu_59L0pHcR0OA

Du må være Patreon-supporter av Now You Know ($1 eller mer) for å kunne se Patreon Bonus Story-videoen.

https://www.patreon.com/home

For øvrig gode, morsomme og ofte informative videoer.

Og en liten fiffig sak: Bruker du deres Tesla-referral, så kommer de på besøk til deg med Tesla Roadster og du får en prøvetur! Også til Europa! :D
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

dundun

Da høres det jo ut som sikkerheten fra utsiden (når brannvesenet er der, iallfall) er greit dekket - men det gjør ingenting for å unnskylde den livsfarlige løsningen i baksetene.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla har denne trangen til å overkomplisere ting som i utgangspunktet kunne vært enkle.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Handyman

Den "livsfarlige løsningen for baksetene" er vel i praksis akkurat det samme som en hvilken som helst annen bil hvor barnesikringen er aktivert?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Konklusjonen på denne tråden er at Tesla må lage minst en model til for å tilfredstille markedet.
En Model B (B for basic) som i utgangspunktet er en elektrifisert kopi av en ~2010 talls Toyota med vindusveiver, stoffseter og plastinteriør, og speedometer og batterimåler som det eneste elektroniske utstyret. Selvsagt med adekvat batteripakke.

Hadde den vært enkel å produsere?
Ja.
Billig?
Antagelig, med batterier fra gigafactory.
Solgt i bøtter og spann? 
Garantert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Porsgrunn

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. februar 2018, klokken 17:12
Den "livsfarlige løsningen for baksetene" er vel i praksis akkurat det samme som en hvilken som helst annen bil hvor barnesikringen er aktivert?

Som begge vel er tryggere en to dørs.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 11. februar 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Handyman på lørdag 10. februar 2018, klokken 17:12
Den "livsfarlige løsningen for baksetene" er vel i praksis akkurat det samme som en hvilken som helst annen bil hvor barnesikringen er aktivert?

Som begge vel er tryggere en to dørs.

Er dørhåndtaket utenfor mekanisk?

Elmo

Sitat fra: model3citizen på onsdag 14. februar 2018, klokken 07:29
[Er dørhåndtaket utenfor mekanisk?

Ikke i følge testen TeslaBjørn gjorde her om dagen (sitat):
"Man trykker ned den ene delen av håndtaket med tommelen, slik at resten av håndtaket popper ut. En elektrisk motor hjelper til og åpner låsen slik at døren står på gløtt. Så tar man tak i resten av håndtaket for å åpne helt, forteller Bjørn Nyland"

Ref: https://www.motor.no/artikler/motor-har-provekjort-tesla-model-3/
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

#129
Jeg har skjønt det slik at det er mekanisk, utifra first responders guide. Der står det ingenting om at man trenger strøm for å åpne dørene.

Det er mulig håndtakene er slik at de åpnes elektrisk om man har strøm, og mekanisk om strømmen forsvinner. Det er relativt ukomplisert å få til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. februar 2018, klokken 08:34
Det er mulig håndtakene er slik at de åpnes elektrisk om man har strøm, og mekanisk om strømmen forsvinner. Det er relativt ukomplisert å få til.

Dette er hva jeg håper på. Kjekt med fancy løsninger, men enda kjekkere med noe som bare fungerer ;)

... kunne også godt tenkt meg en slik løsning på de innvendige dørhåndtakene både fremme og bak :p
Model S 85D


TorAtle

Når jeg ser disse paneltilpasningene begynner jeg å lure på hvordan toleransene er på alt det man ikke ser. Er karosseri skjevt? Hva med hjulvinkler? Balanse i roterende deler? Hvis de ikke får til panelene, hvordan kan man være sikker på at de andre delene er bestilt (eller produsert inhouse) med snever nok toleranse?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Hodetelefoner

Sitat fra: TorAtle på søndag 18. februar 2018, klokken 02:30
Når jeg ser disse paneltilpasningene begynner jeg å lure på hvordan toleransene er på alt det man ikke ser. Er karosseri skjevt? Hva med hjulvinkler? Balanse i roterende deler? Hvis de ikke får til panelene, hvordan kan man være sikker på at de andre delene er bestilt (eller produsert inhouse) med snever nok toleranse?
Du behøver ikke lure lenge, det er roboter som ordner alt unntatt paneler innvendig, fangeren etc. Det som er skjeft, er gjort av meksikanerene.
Prøv polske håndverkere en gang. Så ser du greia

Knut Røe

Så det er meksikanere som lager dører og fangere som er skjeve?
Det er jo egentlig helt utrolig at det går an å levere ut en sånn bil i hele tatt, det sier litt om kvaliteskontrollen underveis, eller mangelen på sådan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA