Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DNB finasiering

Startet av BH, fredag 02. februar 2018, klokken 12:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Pondus1 på lørdag 21. april 2018, klokken 11:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. april 2018, klokken 08:46
Klart de vil sette opp rentene. Varslene om høyere renter har versert i lang tid fra økonomer, sentralbank m.fl. Og pengemarkedsrenten har steget kraftig den senere tid.

Bankene setter opp rentene for å beholde marginene, og det vil komme en del renteøkninger de neste årene. Siste tre måneder har Nibor steget fra 0,82 til 1,14. Dvs en økning på 0,32% på bare 3 måneder.

Kommer nok flere renteendringer i år.

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. april 2018, klokken 08:38
En stor økning i Teslarentene kan gi en del folk problemer!
Stor økning kommer. Om folk kjøper bil de ikke har råd til får de en lærepenge nå. Men renten på Tesla-lånet vil fortsatt være svært lav.

Hva baserer du påstanden om at stor økning kommer, og hva legger du i stor økning?

Påstanden baserer jeg på rentekurvene jeg ser nå, både i Norge og utland. Tipper de første storbankene justerer boliglånsrentene over sommeren. Bankenes fundingkost (ikke innskuddsfunding) har steget 30-40 punkter på kort tid. Kun konkurranse og dermed reduksjon av marginer holder igjen. Det vil ikke vare.

Tipper vi ser rundt 1,5% økning i løpet av 2-3 år.

Det jeg legger i stor økning er den prosentvise endringen av dagens rentenivå. Vi er på ekstremt lave nivåer, noe som har medført solid lånevekst. Og fordi lånene er store gir renteendring uforholdsmessig store utslag.

Heldigvis har nordmenn høyt privat forbruk, så det er en del å gå på. Usikkerheten ligger i den kraftig økende andelen nordmenn med til dels store forbrukslån. Bank Norwegian m.fl. låner ut over en lav sko. Antallet som sliter med å gjøre opp for seg har økt vesentlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Historisk sett har det svæææært sjelden lønnet seg med fastrente, så hvis spådommene dine holder vann er det nå et historisk godt tidspunkt å binde renta på.

Øyvind.h

Ja fastrente pleier ikke lønne seg, og jeg håper ikke det lønner seg denne gangen heller.
Men det skal ikke mer til en økende global finansiell ustabilitet til før fundingkosten går kraftigere opp enn forventet.

Men inflasjonsmålet er nedjustert til 2%, og det forventes bedre lønnsoppgjør i kommende år. Så det går nok fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#63
Norgesbank har fått et nytt styringsmål på 2% fra 2,5%. Da trodde jeg at når inflasjonen går opp(høyere priser, høyere lønninger) så setter N-B opp styringsrenten. (og den norske kronen styrker seg)
Derfor har man lån som er høyere enn man burde ha, ifh til lønn, så er ikke dette bra. MEn har man et lån man kan leve med, så er det i grunnen veldig kjekt med høy inflasjon som spiser opp lånet. Men så kommer vel den økonomiske tyngdekraftloven inn, og kronen styrker seg. Da er jo dette en variabel som man kan tenke på, om man vil. (Valutta lån eller kjøpe varer i (tesla)dollar) ::) Edit; Styrker krona seg så blir importvarer billigere og inflasjonene synker.
Mye ,om og men, men man får tenke på hva som lønner seg for seg selv, eller for andre om du er virkelig snill.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Aaalb

Har enda ikke hørt et kvakk om renteøkning verken i papir eller i meldingsboksen hos DNB.

Kanskje jeg slapp unna ved at jeg signerte samme dag. Lov å håpe  :angel:
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

M@rtin

2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

MS.RUUD

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. februar 2018, klokken 20:44
Sitat fra: MS.RUUD på fredag 02. februar 2018, klokken 20:41
Jeg har signert for 0,99% hele løpetiden.

Og det står i vilkårene? Ingen har fastrente meg bekjent.

Sjekket det opp nå. Annuiteslån, 0.99% rente

Vegard Winther

Sitat fra: Aaalb på onsdag 25. april 2018, klokken 10:28
Har enda ikke hørt et kvakk om renteøkning verken i papir eller i meldingsboksen hos DNB.

Kanskje jeg slapp unna ved at jeg signerte samme dag. Lov å håpe  :angel:

Har heller ikke hørt noen verdens ting.

CaZpaH

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 26. april 2018, klokken 13:28
Sitat fra: Aaalb på onsdag 25. april 2018, klokken 10:28
Har enda ikke hørt et kvakk om renteøkning verken i papir eller i meldingsboksen hos DNB.

Kanskje jeg slapp unna ved at jeg signerte samme dag. Lov å håpe  :angel:

Har heller ikke hørt noen verdens ting.

Hvor har dere sjekket? Mitt varsel lå langt inne i nettbanken på DnB. Måtte sortere meldinger etter rett kategori så kom den opp.

Men ser jo uansett det på beløpet. Jeg må betale litt mer i måneden fra forfall i juni. Forfall i mai er likt som det var før renteøkningen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

emurof

Nedbemanning og renteøkning - så sjefene kan få litt mer å rutte med. Kanskje de trenger et par Teslaer til :D

JorEl

Banken må bedre konkurranse evnen sin..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA