Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart på gjentatte hurtigladinger på langkjøring i minusgrader

Startet av geear, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:22

« forrige - neste »

geear

Utvikler e-Golfen nok varme i batteripakken underveis på langkjøring til at den lader oppi 40kW når den plugges i, eller er det full krise med 15-20kW selv etter å ha tømt hele batteriet?

Vi har snart 20000km bak oss i Golfen (190km uten VP), men har aldri langkjørt den i noe lavere temperatur enn 5-6-7 plussgrader, og nå ser det ut for at den må gå 46 mil (hver vei) i slutten av neste uke, meldt fra 0 her og ned i -13 på destinasjonen på østlandet. Kan sette den på lading i garasjen, med varmepumpa på 30 grader, før den skal avgårde, men spørsmålet er bare om det hjelper noe særlig i slik kulde, om batteriet blir raskt iskaldt av luftstrømmen selv om det tappes..

Noen som har forbrukstall for slik langkjøring å dele?

GOLF-raider

Det var en tråd ifht. spørsmålet
ditt for en måneds tid siden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=30440.msg647213#msg647213

Bjørn Nyland; 2 februar 2017:
Første del av e-Golf vintertest ifjor:

https://youtu.be/OLT5FVdetKs
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

geear

Takk, men klarte ikke helt se at det var noen konkrete svar på det jeg spør om der?

Bilen har gått samme turen flere ganger før, og da er verken ladefart eller rekkevidde noe problem (snitter gjerne på 35kW+), men aldri i så lav temp. På lokal småkjøring i slike temperaturer ligger den fort på 250-300Wh/km, men erfaringsmessig blir det betydelig lavere på langkjøring. Hvis ladefarten holder seg på samme nivå så lenge bilen ikke blir parkert, så hjelper det, men om både reell rekkevidde blir 6-7 mil og ladefarten blir halvert så begynner det å bli krise.

Orbit

Har ikke erfaring fra e-Golf, men siden du ikke har fått andre svar kan du ta en titt på mine erfaringer med i3.

Siden bilene ikke er så forskjellige i batterikapasitet/forbruk, vil jeg tippe også e-Golf sliter med å holde optimal ladetemperatur (rundt +20-25°C) under kjøring i skikkelig kaldt vær. Dersom du kan starte fra oppvarmet garasje (+20°C....i mangel av batterivarmer....), vil jeg gjette du klarer å holde batteriet mellom +10-15°C selv når utetemperaturen går under -10°C. Det forutsetter at du enten kjører eller hurtiglader hele tiden, så ladekø er ikke gunstig.

Og så får andre kommentere ladefart på e-Golf med batteri rundt denne temperaturen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jejl

Bjørn Nyland kjørte over 1000 km på langtur i en 24 kwh Golf uten varmepumpe februar i fjor. Mener han fikk tilnærmet full ladehastighet, (rundt 35kw) men du kan jo sjekke de to videoene som ligger på YouTube.

Kim Morten

Så lenge du ikke tar pauser uten lading vil du oppnå god ladehastighet, ikke noe å bekymre seg for

Det er ikke hvertfall vår erfaring
Sort E-Golf
Oslo

dsi

Kjørte Trondheim-Oslo denne uken og da var det mellom -5 og -17 hele veien. Haddde ladefart på mellom 35 og 38 på alle stoppene. Det er bare å kjøre på men viktig å lade før bilen/batteriet blir kaldt.

geear

Godt å høre at batteripakken klarer å holde varmen så lenge den brukes, selv om det blir såpass kaldt! Det blir vinn-vinn både på rekkevidde og ladetid.

trt, Hva slags forbruk hadde du på en slik tur?

dsi


geear

Da har samboeren unnagjort turen med toåringen i bilen.

Første lading til 83% gikk med 39,5kW i snitt (startet fra varm garasje og kjørte ti mil). Jeg var altså ikke med så jeg mangler litt data, men etter 1,5 times pause midtveis (uten lading) virker det som batteriet kanskje aldri fikk helt opp tempen igjen, iallfall et par ladinger med snitt på 30kW. Den ene var riktig nok til 98% pga. somling i butikker, så det sier seg selv at den ble treg.

Totalt 470km, 18,2kWh/100km forbruk (økte fra 17-noe etter de kom inn i 110-sonene i Vestfold), 112 minutter lading, 30% noe prosent restrekkevidde, 190km e-Golf uten varmepumpe med piggdekk. En halvtime ekstra ladetid kontra sommerhalvåret, kanskje 20 min ekstra om man tar hensyn til tapt tid på tilnærmet fullading og kanskje litt mer restrekkevidde enn nødvendig.

Selv om vi har Model X prøver jeg stadig å overbevise samboeren om at e-Golfen har for lite rekkevidde for oss, slik at jeg kan kjøpe noe med mer rekkevidde og batterivarmer, og tenkte at kanskje denne turen kunne overbevise henne, men jeg er jammen ikke sikker på om det gikk nå heller.  :o

Mobileum

Sitat fra: gr på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:04

Totalt 470km, 18,2kWh/100km forbruk (økte fra 17-noe etter de kom inn i 110-sonene i Vestfold),

Kjørte idag 195 km til sammen på E18 Vestfold, og holdt stort sett 110-120 km/t. Forbruk 19.9 kWh. Temperatur mellom -3 til -5. FL uten pigger, 1 person i bilen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

J@x

Skal kjøre Sunnmøre-Oslo t/r neste helg (575km hver vei), veldig i tvil på om jeg skal ta egolfen eller feige ut med dieselbilen  ::)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

geear

Nå kjørte jo madammen turen med 24kWh e-Golf, og jentungen på to år i, så da må du klare ti mil ekstra med 36kWh e-Golf.   :laugh:

Helt alvorlig så er det vel bare et spørsmål om tid, det er vel ingen strekk du ikke klarer?

Du kan sikkert klare deg med mindre siden du har varmepumpe, men dette var E39 og E18 langs sørlandskysten, så det er vel lavere temperaturer der du skal. Klarer du 180Wh/km så trenger du 103,5kWh, og forutsetter vi at du starter fulladet og kjører deg til 10% før du lader, så er det 103,5 - 29 = 74,5kWh igjen, og om du regner at brukbar andel av batteriet er 70% så blir det 74,5/22,4 = 3,33 ladinger (fra 10 til 80%).

J@x

Kjørte turen i april/mai i fjor når jeg kjøpte bilen i Oslo, da tok jeg 2 lange og en 10 minutts lading, men den hadde nok ikke vært nødvendig, eventuelt kunne jeg tatt 3 kortere. Hadde 13,4 i snitt med kjøring uten å tenke på økonomi, 6 til 13 grader, men sola var fremme nesten hele tiden, så trengte ikke så mye varme.. alene i bilen.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Råde

Har kjørt veldig mye langtur med eGolf 190 med VP. Et eksempel på en gang batteriet ikke var varmt nok var -17grader og hvor programmert avgangstid ikke funket.

Det overrasket meg at jeg kom 85 km med 100km/t, eco og 21 grader i Auto. Men, Gud bedre hvor treigt «hurtigladingen» gikk. Såvidt jeg rakk flyet med skilpadde og kald luft på frontruta.

Jeg programmerer avgangstid når temp er under 0 (med lanegrense 70% slik at de siste 30% lades rett før avgang). Da er alltid batteriet varmt nok til å utnyttes godt nok både ved kjøring og lading.

I dag 10 mil x 2 med 4 t opphold i mellom (-7 grader) virket det faktisk ikke som om batteriet ble nevneverdig kaldt før tilbaketuren. Hurtigladet da etter 8,5mil på hver av turene (med ca 15% i rest på turen).
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA