Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Hold" - funksjon

Startet av Charlie, torsdag 01. februar 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

ChrML

Sitat fra: oto på fredag 02. februar 2018, klokken 13:06
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden

Vel, dette skjer også i vår felles, helt reelle dimensjon. Jeg erfarte det til min forskrekkesle like etter å ha fått bilen. Var på vei ned en 80% islagt, bratt grusvei i svært, svært lav fart der jeg etter beste evne prøvde å holde hjulene trillende. Brått låste de seg, jeg slapp bremsen, og skvatt til da hjulene forble låst og bilen fortsatte å skli, mens den sakte roterte om vertikalaksen. Et par m fremover og 5-10 grader. Alternativene raste gjennom hodet, jeg lette febrilsk med blikket etter snø eller grus, og kastet et forvirret blikk på displayet - der jeg heldigvis så noe a la «Press brake to release hold».
I så lav hastighet trumfet åpenbart hjulenes stans bevegelsesestimatet basert på akselerometer/gyrodata, slik at bilen tolket situasjonen som stillstand.

Takk for tipset om Neutral.
Men du må jo trykke bremsen ganske hardt inn for å aktivere Hill Hold? Dvs du må ha trykket bremsen hardt inn når du lusket ned isbakken for å aktivere denne funksjonen?

turfsurf

Tror egentlig den røde Pen bare er lagd for å si noe sånn som «det er greit, bilen ER i park nå, du kan slippe knappen». Ellers er det vel bare å trykke litt på aks pedalen for å hindre at bilen går i hold. Men har ikke opplevd dette, selv ned en bratt bakke med blank is og vann og piggfrie dekk. Bilen seilte av gårde, men så ikke noe til hold. Men løsningen var den samme, gi litt på for å få hjulene til å rotere for å kunne styre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvorfor synker bremsepedalen inn når man trykker P, om den kun påfører bakbremsene?

Jeg skjønner at den kan styre fordelingen med ABS-sentralen, men hvorfor skulle de ønske å gjøre det når de kan påføre bremsene på alle fire hjulene?

Vhagar

Sitat fra: KristofferH på fredag 02. februar 2018, klokken 06:54Den lille kaliperen bak.

Den forsvant vel for et år siden? Jeg har den i hvertfall ikke på min X75D. Mulig det kun er P-modellene som har den fortsatt?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Sitat fra: gr på fredag 02. februar 2018, klokken 17:48
Hvorfor synker bremsepedalen inn når man trykker P, om den kun påfører bakbremsene?
Mulig nyere biler har en annen løsning. Min pedal synker ikke inn når jeg trykker P fra D (AP1 bil).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hodetelefoner

Nyere jente utgaver har brekk og bremser i samme kaliper, da synker pedalen når brekket aktiveres

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden
Merk at det var brukeren "Elektra" som antydet at dette kunne være en problemstilling. Jeg har aldri opplevd noe slik skje selv, men siden jeg ikke vet var jeg forsiktig med å avvise at det skulle kunne skje.

Foretrekker å være _litt_ ydmyk når det gjelder ting jeg ikke vet sikkert.
Jeg har opplevd dette, og jeg ble ganske overrasket.

En annen ting, det sies at en må trykke «hardt» på bremsen for at den skal holde: Jeg trenger ikke trykke hardt på bremsen lenger. Måtte det før, men nå holder den på bremsen så snart bilen står i ro, selv om jeg har stoppet den med fjærlett trykk på pedalen. (I alle fall på flat mark, har ikke eksperimentert i bakker)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Testet dette selv i morges. Selv ved rygging i ganske lav fart går bilen i hold. Når den får skli 1-2 sekunder slipper den igjen av seg selv.

Vhagar

Jeg klarer absolutt ikke å fremkalle en slik erfaring med hold funksjonen. Tvert i mot føler jeg at den er vanskelig å aktivere, det skal absolutt et svært solid tråkk på pedalen for å sette bilen i hold samme hvordan den står plassert. Skulle tro at jeg hadde stort nok trykk på pedalen når jeg står og holder bilen med foten på bremsen i godt over 10 graders motbakke. Likevel må jeg tråkke vesentlig kraftigere før hold funksjonen slår inn.

Føler forøvrig at bremsene er "myke" også, at jeg må ha et større trykk enn jeg er vant med for å stoppe/holde bilen.

Mulig det er nyttig å presisere litt bedre hvordan ulike biler med ulikt utstyrsnivå oppfører seg?
F.eks. vil det jo være forskjell på P-modeller som har den ekstra kaliperen bak og resten. Det kan være forskjell på ulike software versjoner? Det er vel forskjell på model S og model X her også? Og årsmodeller? (pre 2016 hvertfall så vidt jeg skjønner)

Selv er jeg på 2018.2 0eddd23 med en X75D utlevert desember 2017.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Sitat fra: KristofferH på fredag 02. februar 2018, klokken 23:27
Nyere jente utgaver ...
Åja P er en kjønnsbetegnelse. Æsj da har jeg en jentebil :o . Men jeg har de små caliperene. Hjelper det hvis jeg maler de røde?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ChrML

Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. februar 2018, klokken 23:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden
Merk at det var brukeren "Elektra" som antydet at dette kunne være en problemstilling. Jeg har aldri opplevd noe slik skje selv, men siden jeg ikke vet var jeg forsiktig med å avvise at det skulle kunne skje.

Foretrekker å være _litt_ ydmyk når det gjelder ting jeg ikke vet sikkert.
Jeg har opplevd dette, og jeg ble ganske overrasket.

En annen ting, det sies at en må trykke «hardt» på bremsen for at den skal holde: Jeg trenger ikke trykke hardt på bremsen lenger. Måtte det før, men nå holder den på bremsen så snart bilen står i ro, selv om jeg har stoppet den med fjærlett trykk på pedalen. (I alle fall på flat mark, har ikke eksperimentert i bakker)
Må være noe feil et sted. Jeg må trykke veldig hardt for å aktivere Hill Hold. Og da kryper den ikke til jeg trykker på bremsen en gang til løst eller gass.

Mod X prod 24.okt 2017.

jkirkebo

Sitat fra: ChrML på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. februar 2018, klokken 23:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden
Merk at det var brukeren "Elektra" som antydet at dette kunne være en problemstilling. Jeg har aldri opplevd noe slik skje selv, men siden jeg ikke vet var jeg forsiktig med å avvise at det skulle kunne skje.

Foretrekker å være _litt_ ydmyk når det gjelder ting jeg ikke vet sikkert.
Jeg har opplevd dette, og jeg ble ganske overrasket.

En annen ting, det sies at en må trykke «hardt» på bremsen for at den skal holde: Jeg trenger ikke trykke hardt på bremsen lenger. Måtte det før, men nå holder den på bremsen så snart bilen står i ro, selv om jeg har stoppet den med fjærlett trykk på pedalen. (I alle fall på flat mark, har ikke eksperimentert i bakker)
Må være noe feil et sted. Jeg må trykke veldig hardt for å aktivere Hill Hold. Og da kryper den ikke til jeg trykker på bremsen en gang til løst eller gass.

Mod X prod 24.okt 2017.

Evt. har det med creep å gjøre, om den er av eller på. Jeg har den på, og må trykke hardt på bremsen. Foretrekker å ha det slik, så jeg kan velge å aktivere hold eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Jeg antar at den nye håndbrekkløsningen er noe slikt som vist i figur 2 her. Altså at en strammer til bremsen med den vanlige bremsehydraulikken, og bare stopper den fra å gå tilbake med en elektrisk operert låsemekanisme. Men hva da hvis en mister hydraulikktrykket helt?

http://www.automotive-technology.co.uk/?p=1565
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hodetelefoner

Sitat fra: jlan på lørdag 03. februar 2018, klokken 10:36
Sitat fra: KristofferH på fredag 02. februar 2018, klokken 23:27
Nyere jente utgaver ...
Åja P er en kjønnsbetegnelse. Æsj da har jeg en jentebil :o . Men jeg har de små caliperene. Hjelper det hvis jeg maler de røde?
Du kjenner reglene? Skal du ha røde kalipere, må du gå med rød neglelakk!

Hodetelefoner

Creep på hos meg. (Burde alltid stå på.) må trykke inn pedalen "hardt". Prøver uten Creep aktivert etterpå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA