Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Hold" - funksjon

Startet av Charlie, torsdag 01. februar 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:52
Stort sett alle biler jeg har eid før Tesla har gjort det.
VW Passat, Golf, Saab m.fl.
Girkassen låser fordekk. Brekk låser bakdekk.
Saab har nå også vært kjent for å ha håndbrekket på forhjulene (Citroen, Subaru og andre også), men ja, motorbremsen mister man på en elbil. Hvis det er slik at det er fare for at bilen kan skli selv om den står stasjonært med to låste hjul, så ville jeg nok vurdert det dithen at den ikke burde forlates slik uansett om den låste på to eller fire. Sving forhjulene inn i en kant eller noe slik at bilen står også uten bremsene på.

Øyvind.h

Tror ikke Saab hadde det i salg etter midten av 90-tallet. Var i hvert fall bak på -94 900NG og naturligvis også på 9-5.

BX tror jeg var siste Citröen med brekk foran. XM mener jeg fikk det bak, men fikk aldri brekksladdet med den da jeg fortsatt øvelseskjørte :)

4 låste hjul sitter veldig mye bedre enn 2 låste hjul. Kan være forskjell på helt trygt og ventende katastrofe. Man bør naturligvis vurdere forholdene både med 2 og 4 låste, men det er stor forskjell i evnen til å holde igjen bilen.
Med Teslaen kan bilen stå stille når du parkerer fordi du har bremset og grepet er bra nok for fire hjul, men når bremsene slipper og du står igjen med brems på to glipper det.

Har nå selv lært ved erfaring, men heldigvis med meg inni bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Saab hadde vel brekk foran til og med første generasjon 900 tenker jeg. 9000 var jo et samarbeid mellom flere produsenter og andre generasjon 900 var GM.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond Strømberg

Hei.

Usikker på om dere er klar over dette, men hvis dere holder inn park knappen i ca 3 sekunder så låser bilen alle hjulene tror jeg. Husker at selger snakket noe om at dette var nyttig ved parkering i bakke med tilhenger. Noen som kan verifisere?
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

Vhagar

Vedr. langpress på P-knappen, ser at det nevnes andre steder også men har ikke prøvd. Spørsmålet mitt er vel heller, hva er forskjellen på å trykke 1 gang på den knappen og det å trykke på parkbrems-knappen på skjermen under menyvalget "E-breake and power off" (se side 60 i manualen). For det er vel bare sistnevnte som viser det røde (P) symbolet i instrument klusteret? Kan ikke huske å ha registrert det ellers.

Hvor mange grader stigning er det på bakkene dere opplever at bilen ikke holder når den står i park? (det finnes app'er på mobilen for å vise dette om dere vil måle). Og glir dekkene på bakken, eller er det faktisk bremsene som slipper taket pga vekten?

Min største frykt er rampene på fergene i distriktet, ofte blir man plassert stående fremst eller bakerst veldig bratt. Minste helling der er ca 5 grader (eneste jeg har målt til nå). Tipper største helling er ca 10 grader. Da er det kjekt å ha både creep og hold-funksjonen så en ikke raser frem/bak i bilen forran/bak. Ekstra kjekt om en da også har ett nivå til på parkbremsen å bruke.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Råde

Sitat fra: Trond Strømberg på torsdag 01. februar 2018, klokken 22:30
Hei.

Usikker på om dere er klar over dette, men hvis dere holder inn park knappen i ca 3 sekunder så låser bilen alle hjulene tror jeg. Husker at selger snakket noe om at dette var nyttig ved parkering i bakke med tilhenger. Noen som kan verifisere?
Står ikke noe i manualen om det i hvert fall.

Ang låsing av forhjul gjør e-Golf det i park, så ikke kom og si at elbiler mister den funksjonen.
e-Golf | X75D

Hodetelefoner

Dette står i manualen og andre steder. Holder man den inne i 3 sekunder, så slår man på "parkbrems / nødbrems". Den lille kaliperen bak. Dette anbefales selvfølgelig ikke.

Oddaa

Sitat fra: KristofferH på fredag 02. februar 2018, klokken 06:54
Dette står i manualen og andre steder. Holder man den inne i 3 sekunder, så slår man på "parkbrems / nødbrems". Den lille kaliperen bak. Dette anbefales selvfølgelig ikke.
Står det at det kun bremses med parkeringsbremsen? Alle biler jeg har eid med elektronisk brekk har nødbremsefunksjon på alle fire hjul, altså om knappen holdes inne i fart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øyvind.h

Sitat fra: Råde på fredag 02. februar 2018, klokken 06:13
Ang låsing av forhjul gjør e-Golf det i park, så ikke kom og si at elbiler mister den funksjonen.

Nissan Leaf gjør også det. Fordi den er forhjulsdreven og girkassen låses når bilen er parkert er forhjulene også låst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg har stusset litt på at dere sier Teslaen kun låser bakhjulene, og tenkte jeg skulle kjenne etter i dag. Den ble parkert i garasjen i går kveld, trykket på P (kort trykk) og låst. I dag da jeg satte den rett i R og ga bittelitt gass, så føltes det VELDIG som at bremsene smalt av på alle fire hjulene. Det opplevdes ihvertfall veldig tydelig smell fra forhjulene.. men jeg satt altså inni bilen, så man kan jo bli lurt..

jlan

Jeg jekket opp et forhjul for å sjekke. På min bil løper det fritt, uansett hvor lenge jeg holder P inne.

Under kjøring gir det en viss bremsevirkning å holde P inne, men det skal kun et lite gasspådrag til for å overvinne dette. Jeg tror rutinen for nødstopp bør være å sette spaken i N og så trykke P.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

#26
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden
Merk at det var brukeren "Elektra" som antydet at dette kunne være en problemstilling. Jeg har aldri opplevd noe slik skje selv, men siden jeg ikke vet var jeg forsiktig med å avvise at det skulle kunne skje.

Foretrekker å være _litt_ ydmyk når det gjelder ting jeg ikke vet sikkert.

oto

Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden

Vel, dette skjer også i vår felles, helt reelle dimensjon. Jeg erfarte det til min forskrekkesle like etter å ha fått bilen. Var på vei ned en 80% islagt, bratt grusvei i svært, svært lav fart der jeg etter beste evne prøvde å holde hjulene trillende. Brått låste de seg, jeg slapp bremsen, og skvatt til da hjulene forble låst og bilen fortsatte å skli, mens den sakte roterte om vertikalaksen. Et par m fremover og 5-10 grader. Alternativene raste gjennom hodet, jeg lette febrilsk med blikket etter snø eller grus, og kastet et forvirret blikk på displayet - der jeg heldigvis så noe a la «Press brake to release hold».
I så lav hastighet trumfet åpenbart hjulenes stans bevegelsesestimatet basert på akselerometer/gyrodata, slik at bilen tolket situasjonen som stillstand.

Takk for tipset om Neutral.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Vhagar

Sitat fra: KristofferH på fredag 02. februar 2018, klokken 06:54
Dette står i manualen og andre steder. Holder man den inne i 3 sekunder, så slår man på "parkbrems / nødbrems". Den lille kaliperen bak. Dette anbefales selvfølgelig ikke.

Hvor i manualen står det noe om å holde inne i 3 sekunder?
Og hva konkret er det som ikke anbefales? Å bruke dette i fart eller å bruke dette når man parkerer i bratte bakker?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på fredag 02. februar 2018, klokken 11:30
Jeg har stusset litt på at dere sier Teslaen kun låser bakhjulene, og tenkte jeg skulle kjenne etter i dag. Den ble parkert i garasjen i går kveld, trykket på P (kort trykk) og låst. I dag da jeg satte den rett i R og ga bittelitt gass, så føltes det VELDIG som at bremsene smalt av på alle fire hjulene. Det opplevdes ihvertfall veldig tydelig smell fra forhjulene.. men jeg satt altså inni bilen, så man kan jo bli lurt..

Dette finner du ut første gang du skifter dekk på bilen :)

Men det hadde vært genialt om langt P-trykk hadde låst alle dekkene. Ved å holde P lenge inne kommer en rød P opp. Skulle jo da tro bremsene var "ekstra" låst. Men kan være det bare øker trykket i håndbrekk-kaliperne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA