Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Hold" - funksjon

Startet av Charlie, torsdag 01. februar 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

Charlie

Ikke så veldig viktig kanskje, men når jeg forleden skulle kjøre ned i parkeringskjelleren, og ventet på at porten skulle komme opp, så la jeg merke til at min X100 har en "hold" funksjon. Dvs at jeg trykket litt hardt på bremsen, og da holdt bilen seg på plass, uten å rulle. Nedkjørselen til parkeringskjelleren er på skrå, så det var sikkert "bakkehold-bremsen" eller noe som koblet seg inn. Fikk også et grønt ikon på dashbordet, som beskrev at jeg skulle trykke på gassen for å løsne bremsen.

Greit nok, det fungerer. La senere merke til at om jeg trykker bremsen litt hardt før et kryss, så står bilen også i ro. Da lyser det imidlertid ingen lampe. Veldig kjekk funksjon, og kanskje noe som har vært på bilen hele tiden....?
Er klar over at mange andre biler med automat har det samme, og jeg savnet det i utgangspunktet på Tesla`en også.
Skal nevne at jeg har "creep"-funksjonen tilkoblet.

Øyvind.h

#1
Når du trykker bremsen litt ekstra inn kan du deretter slippe den i kryss. Da kommer det opp en (H) i rett over speedometeret.

Permanent hill hold kom vel samtidig som elektrisk bremsekraftforsterker i overgangen 2014-2015.

Veldig praktisk funksjon jeg bruker svært ofte. Creep hadde jeg aktivert fra 2013 til 2016. Testet deretter noen uker uten og nå opplever jeg creep som veldig ubehagelig. Hill hold hjelper naturligvis da bilen ikke ruller bakover slik den kunne gjøre i 2013 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Det var nevnt i en annen tråd at hill hold kan slå inn om man låser hjulene på glatt underlag. Det kan derfor være lurt å sette bilen i N om man skal ned en veldig glatt bakke, slik at ikke hjulene låses fordi bilen tror den står parkert. Da slipper de ikke igjen når du slipper bremsen, og du har ikke styring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Er det reelt/faktisk opplevd, eller bare tenkt scenario? Bilen har helt sikkert aksellerometere i to, sannsynligvis tre, akser, og burde selv vite at den faktisk er i bevegelse selv om hjulene er låst.

Hodetelefoner

Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden

jlan

Men merk at bilen går fra Hold til Park hvis føreren går ut av bilen. Dvs. fra fire låste hjul til to låste hjul og to frittrullende. Så ikke gjør det hvis du må stoppe i en ekstremt bratt og glatt bakke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hodetelefoner

Det er en ulempe med Teslaen ja.  Og alle andre biler i hele verden :p

jlan

Det har vært diskutert før, så tar ikke alt på nytt. Men veldig mange biler kan holde på alle fire hjul når de står parkert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Boomerang

Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 18:45
Det er en ulempe med Teslaen ja.  Og alle andre biler i hele verden :p

Nå er vel de aller fleste andre biler i verden fossildrevne forhjuls- eller firehjulstrekk. Disse parkerer vel som oftest i gir (eller parkposisjon for automatkasser) så da er vel framhjulene ganske låst de også.

Slik er det ikke på Teslaene..

1000kwh

Sitat fra: jlan på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:30
Det har vært diskutert før, så tar ikke alt på nytt. Men veldig mange biler kan holde på alle fire hjul når de står parkert.
Kan du nevne noen?

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:32
Sitat fra: jlan på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:30
Det har vært diskutert før, så tar ikke alt på nytt. Men veldig mange biler kan holde på alle fire hjul når de står parkert.
Kan du nevne noen?
Stort sett alle biler jeg har eid før Tesla har gjort det.
VW Passat, Golf, Saab m.fl.
Girkassen låser fordekk. Brekk låser bakdekk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:52
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:32
Sitat fra: jlan på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:30
Det har vært diskutert før, så tar ikke alt på nytt. Men veldig mange biler kan holde på alle fire hjul når de står parkert.
Kan du nevne noen?
Stort sett alle biler jeg har eid før Tesla har gjort det.
VW Passat, Golf, Saab m.fl.
Girkassen låser fordekk. Brekk låser bakdekk.
Ok, mer en bieffekt enn noen "feature"..

Øyvind.h

Ja det bare er slik og ikke noe man tenker på.

Første gang du tenker på det er når den parkerte Teslaen sklir med låste bakhjul. Da forstår man problemstillingen og lærer å ta hensyn til det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ChrML

Funnet ut at dette er veldig kjekt i kryss med Creep On. Slipper å holde på bremsen inne når man venter.

Å slå av Creep har aldri vært et alternativ. Det er mye fortere gjort å bulke ved trang lukeparkering osv uten Creep når man hele tiden må flytte foten mellom gass/brems. Så da er denne funksjonen fin som midlertidig utkobling av Creep.

jlan

Ikke min teori, men det har vært hevdet at creep er en medvirkende årsak til at flere Teslaer har kjørt gjennom husvegger og lignende. Problemet skal være at creep er litt svak, så en må av og til flytte foten over til "gassen" for å passere en hindring. Hvis en da glemmer å flytte den tilbake igjen når en skal stoppe, og heller ikke blir advart av motorlyd, så tar det en brøkdel av et sekund å kjøre gjennom et hus, hvis det "panikkbremses" med "gasspedalen".

Jeg har lite erfaring med andre elbiler, men det skal være noen som har en god en-pedal funksjon. Altså at de nærmest går i "hold" når "gassen" slippes. Det er kanskje en bedre løsning.

https://www.theverge.com/2016/6/7/11876794/tesla-model-x-crash-unintended-acceleration
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA