Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i-Miev tar ikke lading

Startet av Pastor1, onsdag 31. januar 2018, klokken 08:56

« forrige - neste »

Pastor1

I løpet av et par måneder har min i-Miev blitt stadig vanskeligere å lade på hjemmelader. Den har trengt 2-3 forsøk med ladepistolen før lading har startet. I går fikk jeg ikke startet lading.

Jeg har brukt ulike ladere og ulike strømkurser, så problemet er i bilen.

KHONS-ladekabel med display har tidvis sagt "Err 075, Err076, Err077."

Jeg er såpass heldig at jeg bor nært til Elbilmek i Asker, og jeg har nok strøm på batteriet til å komme meg dit. Har time der neste mandag.

I mellomtiden ville det jo vært gøy å pusle litt selv.  Noen forslag? (utover å møte opp til avtalt tid hos Elbilmek!)
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

TB

Tja...
Hurtiglading fungerer som normalt?

Kan prøve å reingjere ladepistol / inntaket - at det ikkje er god nok kontakt?

Kan jo og prøve å lese av status med caniOn og/eller EvBatMon - for å sjekke om det er noko "mystisk" der..?
Om det er feil på batteriet burde ikkje bilen kjøre som normalt..men... ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bobakka

Kan jo prøve dette:

Jeg hadde i fjor problemer med treg vaier mellom gearspak og gearkasse.
Den ga gult lys som gjorde at den ikke ville lade, men den gikk.
Prøv å lee litt på gearspak for å se om det har noen effekt.
Har ingen andre "enkle" forslag.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Pastor1

Girkabelen ble jeg godt kjent med første vinteren med bilen, du har rett i at den kan gi mange ulike problemer. Klok av skade er den nå jevnlig smurt opp.

Jeg ser på prislister hos bilopphuggeri, og ac/dc-enheten er dyreste komponentet de selger. Det gir vel et hint om tilbud og etterspørsel, les: vanlige feil.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

TB

Det er nevnt at det finnes ein sikring i AC-DC enhenten / laderen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Pastor1 på fredag 02. februar 2018, klokken 08:57
Girkabelen ble jeg godt kjent med første vinteren med bilen, du har rett i at den kan gi mange ulike problemer. Klok av skade er den nå jevnlig smurt opp.

Jeg ser på prislister hos bilopphuggeri, og ac/dc-enheten er dyreste komponentet de selger. Det gir vel et hint om tilbud og etterspørsel, les: vanlige feil.

Nja, batteriet er vel dyreste komponent og antageligvis også den komponenten det er størst etterspørsel etter. Men de færreeste batterier havner i biler igjen da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pastor1

Oppdatering herfra: Ombordladeren var defekt. Byttet i en fei hos Elbilmek.

Holdt hånden over det ene øyet da beløpet kom på fakturaen. Var halv pris i forhold til Motorforum, så med fruens shopping-logikk har jeg spart like mye som jeg har betalt.

Dersom det ikke kommer rimeligere alternativer for å løse dette fremover er jeg redd denne feilen kan bli mange trillingers død dessverre etterhvert som bilenes verdi blir lavere.

Fortsatt fornøyd trilling-eier!
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

TB

Denne feilen som oppstår på ladere, er det ein klassisk " uttørka elektrolyttkondensator"?
Ikkje uvanlig det oppstår etter 5-6-7 år.

Fordelen er at det er mulig å bytte dei defekte elektrolyttkondensatorene - så er alt ok igjen.
Ein del arbeid, men med tanke på prisen på delen er høg, mulig det er verdt det?

Eller - er feilen meir omfattende?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Pastor1

Merkeverksted skal ha 32, Elbilmek tar halvparten
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA