Hva viser din GOM? 190km e-golf

Startet av dabis, man 29. jan 2018, kl. 20:09

« forrige - neste »

dabis

Hva viser GOM deres? Mitt har tidligere vist jevnt mellom 186 og 192 vinterstid 2016/2015 men etter sist service i desember har den ikke vist mer en 160km? Noen flere med samme erfaring? og eventuelt hva visere deres?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Bob

Min viser heller ikke mer enn ca 165 km på en 2016 eGolf. Husker ikke va det var forrige vinter men tror det var mer. Hadde den inne på 60000 km service for 2 uker siden.

Jeg hadde begrunnet det til høyere snittforbruk enn sommertid men det kan godt ver at de har fikset litt på algoritmen på hvordan de regner ut gjettometeret på

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

ReneM

Akkurat det samme her. 2016 mod med varmepumpe.

De har oppdatert styreenhet på min under service så jeg tipper at det er årsaken. Rekkevidden er akkurat det samme.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Thorbjørn Hellehaven

Min viser stort sett rundt 180-190 km etter lading, og har opplevd over 200 på sommeren, men er en stund siden service. Hadde foresten ca 100 fulladet for et par uker siden, men da hadde jeg bare flyttet bilen, og latt den stå med full oppvarming, mens jeg ruddet snø, flere ganger i løpet av helgen.
Håpløst dårlig gjettometer, stuper jo ofte 10-20 km bare de første 2-3 km både sommer og vinter. Føler ofte at den gjettrr bedre, hvis det er kjørt mye uten fullading.

magnus600

Den teoretiske rekkevidden på 190 km er... teoretisk. Hvis man følger ladingen via Carnet-appen så ser man at antatt rekkevidde ligger på 140-150 km når batteriet er nesten fullt og det er f.eks. 20 minutter igjen til fulladet. Når så batteriet er fulladet så er rekkevidden plutselig 190 km! Hvordan man kan klare å lade 40-50 km rekkevidde på de siste 20 minuttene, når ladehastigheten er på sitt laveste, er utenfor min fatteevne! Faktum er at med 16A så lader man ca 20 km rekkevidde pr time i snitt.

Sannheten er at VW har oversolgt rekkevidden på eGolfen. Programvaren er designet til å lure oss til å tro at vi har 190 km rekkevidde, ved å vise oss dette tallet hver gang vi har fulladet, men det har lite med virkeligheten å gjøre. Vi ser jo alle sammen at med en gang vi starter å kjøre så stuper dette tallet dramatisk, med mindre vi kjører nedoverbakker. GOM beregner rekkevidden basert på forbruket, og for å komme 190 km så må vi ha forbruk godt nede på 10-tallet pr 100 km, hvilket er helt urealistisk. VW selv oppgir selv at eGolfen har forbruk på 12,7 kWh/100 km. Det er et realistisk tall for kjøring under gunstige forhold om sommeren, og med det forbruket kommer man ca 160 km.
2015 e-Golf Night Blue

j-Golf

Sitat fra: magnus600 på fre 02. feb 2018, kl. 08:55
Den teoretiske rekkevidden på 190 km er... teoretisk. Hvis man følger ladingen via Carnet-appen så ser man at antatt rekkevidde ligger på 140-150 km når batteriet er nesten fullt og det er f.eks. 20 minutter igjen til fulladet. Når så batteriet er fulladet så er rekkevidden plutselig 190 km! Hvordan man kan klare å lade 40-50 km rekkevidde på de siste 20 minuttene, når ladehastigheten er på sitt laveste, er utenfor min fatteevne! Faktum er at med 16A så lader man ca 20 km rekkevidde pr time i snitt.

Sannheten er at VW har oversolgt rekkevidden på eGolfen. Programvaren er designet til å lure oss til å tro at vi har 190 km rekkevidde, ved å vise oss dette tallet hver gang vi har fulladet, men det har lite med virkeligheten å gjøre. Vi ser jo alle sammen at med en gang vi starter å kjøre så stuper dette tallet dramatisk, med mindre vi kjører nedoverbakker. GOM beregner rekkevidden basert på forbruket, og for å komme 190 km så må vi ha forbruk godt nede på 10-tallet pr 100 km, hvilket er helt urealistisk. VW selv oppgir selv at eGolfen har forbruk på 12,7 kWh/100 km. Det er et realistisk tall for kjøring under gunstige forhold om sommeren, og med det forbruket kommer man ca 160 km.

Fuldkommen rigtigt! Det er det samme med 300FL. De vil gerne vise 300 km. ved fuld ladning. Jeg lader normalt kun til 90% (for at passe på batteriet), og der passer GOM efter opladning heldigvis bedre, hvor den viser 180-200 km. Stadig lidt vel optimistisk om vinteren, men dog mere realistisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA