Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk mopedbil for ungdom under 18

Startet av snoopy2005, mandag 29. januar 2018, klokken 15:50

« forrige - neste »

snoopy2005

Hei Jeg har lest ett eller annet sted om en kar som hadde importert en fransk sak og ettermontert batterier.
Har en datter som jeg gjerne skulle overasket med en litt tørrere versjon av en moped, ja vi bor på vestlandet.

På Forhånd takk!

Jon Arne
Y, 3 og en KIA SOUL EV

elektrolux

Mopedbiler har dessverre 18 års grense.

Velg heller en 3 hjuls "lett" MC med tak. F.eks lik jentungen min sin Chin.

Denne kommer for salg i løpet av våren for 35 000 kr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Porsgrunn

Hva som kan kjøres av mopeder med tre og fire hjul før du er 18 år begrenses av
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3

Kap. 3. Førerett, førerkortklasser, alderskrav

§ 3-1.Førerkortklasser - oversikt, minstealder
1.  Klasse AM - moped - 16 år, men 18 år for tre- og firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) over 150 kg

elektrolux

#3
§ 3-4.Førerett i klasse A1 ( 16 år )
Førerett i klasse A1 gjelder for:

1.   Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³, en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
2.   Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW

Ingen vektbegrensning i denne klassen. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

snoopy2005

Takker for svar! Jeg hadde ikke tenkt på muligheten for lett MC, litt mer kronglete vei til målet å ta lappen på lett MC. Vi får se hva jenungen sier til det :o men helt klart mye bedre å kunne kjøre fartsgrensen i en lett MC med tak ja!



Y, 3 og en KIA SOUL EV

elektrolux

Er faktisk ferre obligatoriske timer på A1 sertifikat enn på mopedlappen.

Prisen / time er mer så det blir likevel dyrere, men tenk så mye tryggere det er med et kjøretøy som kan holde farten på veiene i stedet for å ligge i 45 km/t og kontinuerlig forbikjørt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det er tydeligvis en vektbegrensing på 150 kg for moped minus batteriets, dersom mopedisten er under 16 år:

1.   Klasse AM – moped – 16 år, men 18 år for tre- og firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) over 150 kg

elektrolux

Ingen vektbegrensing på 3 hjuls MC, kun 3 hjuls mopeder.  :)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA