Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AMS måler og reaktiv effekt?

Startet av Måkemannen, søndag 28. januar 2018, klokken 21:25

« forrige - neste »

Måkemannen

Etter det jeg forstår har laderen i bilen et ganske stort reaktivt tap, spesielt ved lavere effekter. Vil dette gi mye misvisning på de AMS målerne som kommer? Eller blir det kompensert for dette?

bjaolsen

Som privatforbrukere betaler vi som før kun for aktiv effekt (kWh) - enn så lenge.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Måkemannen

Sitat fra: bjaolsen på søndag 28. januar 2018, klokken 21:50
Som privatforbrukere betaler vi som før kun for aktiv effekt (kWh) - enn så lenge.
Så.. ladingen blir korrekt målt?

bjaolsen

Ja, det blir den.

Det har vært skrevet mye om at de nye målerene måler feil, sannsynligvis er det nok heller de gamle som har vært feil. Personlig hadde jeg en relativt ny digital måler før jeg fikk AMS og jeg har ikke sett noe utslag i forbruket ene eller andre veien.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

#4
Her vil eg støtte bjaolsen heilt og fullt. Dei nye målarane er pinleg nøyaktige noko dei gamle målarane ikkje var. Eg har eigen effektmålar på huset i tillegg til kraftlaget sin målar pga lastbalansering av 2 ladestasjonar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Måkemannen

Oki, takk for svar. De begynner visst installeringene i mai i mitt område. Har gammeldags skivemåler, så det skal bli en glede å slippe å lese av manuelt! :)

pudderjagar

Forresten, er da nokon som har sjekka med kraftlaget om dei nye målarane verkeleg kun måler aktiv effekt. Synest da er mistenkeleg mange som klagar på høgare straumrekning etter at dei nye målarane vart installert.

Kan det være at kraftlaget har snikinført betaling for reaktiv effekt?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Jeg kan bla gjennom målinger på min og se både kWh, KVA og kVAr
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Da kan eg og. Min er av merket Nuri. Eg har i tillegg ein eigen måler pga lastbalansering av 2 ladestasjonar.

Da eg filosoferer litt over er om kraftlaget har endra målarane til å "raske" alt samen i da dei kaller kwh. Eg har ikkje nokon måte å finna da ut på enno.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Jeg fikk ams måler nå i desember, jeg hadde en ca 5 år gammel digital måler før. Forskjellen på forbruk i januar 2017 og januar 2018 er mindre enn 100 kwh. Det er selvfølgelig for tidlig å trekke noen konklusjon, men noen stor forskjell på målerene bør det vel ikke være. Sjekket værstatestikk på yr, gjennomsnittstemperaturen her på Hamar i januar 17 og januar 18 var så og si identiske (0,2 grader forskjell), så strømforbruket til oppvarming bør være nokså likt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

pudderjagar, du kan nok slappe av i forhold til det. Dersom måleren sier kWh så er det det den måler og det du betaler.

Vi leverer heldigvis i et samfunn der slike ting er sikkert og godt regulert på dette området også.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA