Se her a dere!
Jeg målte opp aktuelle avstander, vinkler etc. på falkevingedørene, så kjøpte jeg to 4.5’’ Seasucker sugekopper fra vsport.no, saget en gammel takstativstang i to passende lengder (på knappe 50cm), boret hull til skruer, og monterte på et godt, gammeldags gummistroppskiholdersett til 129,- fra Biltema.
Hele stasen sutter seg så fast på glasstaket av den ene døra, og blir med den opp når den åpnes. Har plass til 4-5 par langrennski, og ser ut til å fungere veldig bra. Innspill om eventuelle faremomenter/problemer jeg ikke har tenkt på er imidlertid hjertelig velkomne.
Alpin/Telemarkski kan etter min erfaring fint ligge på tvers bak bilen, f.eks. på et sykkelstativ, de er som regel kortere enn bilen er bred. Langrennsski derimot, som typisk er over 2m for voksne, opplever jeg som litt ugreie å ha der.
Jeg testet først med et låsbart saksestativ fra Thule (tilsvarende Seasuckers ferdige skistativ, som er for bredt for falkevingedøra), men det viste seg å bygge så mye i høyden at det traff taket på den andre FWdøra når begge står i topp. Jeg føler jeg må ha en løsning som ikke krever at vi må passe på å ikke åpne dører i topp. Fort gjort å glemme, spesielt når barna åpner dørene, etc.
[ You are not allowed to view attachments ]