Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Øggen på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:38
Naturligvis hatt en del små plunder i starten, men .......

Har hatt japanske, tyske, koreanske og amerikanske biler over en del år, men kan ikke huske å ha hatt en del små plunder i starten med noen av dem så skjønner ikke helt hvorfor det skal være så naturlig, og dermed akseptabelt, på en Tesla?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

muggost

Nå er toget uansett gått for meg. Har bestilt den nye Leafen i stedet, så beholder vi Quashqaien noen år til. Jeg begynner i år på mitt 23 år som bilfører og jeg har aldri noensinne opplevd noe som helst med noen av bilene våre. Nissan hadde en kampanje på noe greier med Quashqaien i fjor, men det kunne vente til ordinær service så jeg slapp ekstrabesøk på verkstedet.

Jeg er blitt litt skremt av alle «småproblemene» som blir rapportert om her, og de større problemene som krever at bilen blir stående i ukesvis på verksted. Har full forståelse for de som synes det allikevel er verdt å ha en slik bil, men jeg er ikke der selv.

Synes Tesla har vært modige på å utfordre den etablerte bilbransjen, og jeg synes de lager pene og kule biler, men driftsstabiliteten må opp og ventetid på deler/verksted må ned før jeg er villig til å kjøpe noen Tesla. Får håpe de har fått fikset dette når dieseldyret må byttes ut om noen år :)

emurof

Sitat fra: arthur på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Øggen på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:38
Naturligvis hatt en del små plunder i starten, men .......

Har hatt japanske, tyske, koreanske og amerikanske biler over en del år, men kan ikke huske å ha hatt en del små plunder i starten med noen av dem så skjønner ikke helt hvorfor det skal være så naturlig, og dermed akseptabelt, på en Tesla?

Med "i starten" snakker han antakelig om Tesla og bilene de produserte "i starten", altså for noen år siden.

Når ikke engang VW klarer å få bilene sine feilfri til tross for det uendelige antallet biler de har produsert og alle årene de har eksistert, så er det ikke særlig realistisk å ha høyere krav til Tesla enn til VW. Det vil alltid kunne skje feil.

Og svindel/juks da, som VW står bak flere tilfeller av.

emurof

Sitat fra: muggost på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:01
Synes Tesla har vært modige på å utfordre den etablerte bilbransjen, og jeg synes de lager pene og kule biler, men driftsstabiliteten må opp og ventetid på deler/verksted må ned før jeg er villig til å kjøpe noen Tesla. Får håpe de har fått fikset dette når dieseldyret må byttes ut om noen år :)

Det kan nok ta litt tid før vi ser fruktene av det, men Tesla har vel en del patenter som går på å forenkle og tilrettelegge for automatisert produksjon, blant annet kabler som er tilpasset robot-montering. Altså færre mennesker som vil kunne gjøre feil. De "over-automatiserte" med Model 3, men jeg tror ikke de har gitt opp å automatisere langt mer enn andre bilprodusenter engang har vurdert.

pberg

Fiat laget jo allerede i 1985 biler mer eller mindre fullt automatisert. De laget til og med motorene med kun roboter.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ellemelle

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34
Nei. Du tar feil. Det handler om sikkerhet.
Dette handler om min kone, mine barn, våre venners barn og min egen sikkerhet.

Sitat fra: muggost på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:01
Nå er toget uansett gått for meg. Har bestilt den nye Leafen i stedet, så beholder vi Quashqaien noen år til.

Så du mener i fullt alvor at en Leaf eller en Quashqai er sikrere enn en Model X?

muggost

Jeg snakket ikke om kollisjonssikkerhet. Mulig jeg burde formulert meg bedre der, men jeg snakket om å risikoen for å bli stående ute i kulda med en bil som ikke klarer å oppføre seg. Ja, JEG klarer vel sikkert å håndtere noen av de problemene som Tesla eiere melder om her på forumet (jeg kan feks bruke forumet som oftest er til god hjelp), men jeg tror ikke kona kommer til å gjøre det. Særlig når hun står der på parkeringsplassen med egne og andres barn og jeg er på jobb. Da trenger vi sikkerhet for at bilen virker som den skal og på akkurat dèt punktet synes jeg ikke det virker som at Tesla klarer å levere.

Les bare de andre trådene på Tesla forumene da - det er en million med forskjellige ting som krever at bilen leveres inn til service. Og det er heller ikke jeg som har skrevet tittelen på denne tråden... Skrekkhistorier...

Som jeg nevnte tidligere, jeg har aldri opplevd problemer med mine andre biler og 100 års utvikling av fossilbiler har jo gitt fabrikantene et solid erfaringsgrunnlag. Tesla er på alle måter nyskapende og som jeg også har nevnt tidligere: Det er bra at noen «rister litt på glasset» så vi får rota opp en del bunnslam, men det har også en pris. Tesla startet på scratch og prøvde å gjøre veldig mange ting på nye måter samtidig. Dette har åpenbart gitt dem et forsprang i elbil-verdenen, men det har samtidig skapt utfordringer på kvalitetsnivået de klarer å levere.

Pr i dag synes jeg ikke driftsstabiliteten på disse bilene er god nok til at jeg ønsker å ta dem i bruk selv. Det kan sikkert endres med tiden, men enn så lenge velger jeg derfor en annen bil.

jkirkebo

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:41
Jeg snakket ikke om kollisjonssikkerhet. Mulig jeg burde formulert meg bedre der, men jeg snakket om å risikoen for å bli stående ute i kulda med en bil som ikke klarer å oppføre seg.

Vi har Leaf og Tesla, morsomt nok er det kun Leafen som har havarert og hatt behov for bilberging. Det er også den som har stått lengst på verksted (det tok over 2 uker å fikse den, måtte sendes på biltransport til Oslo). Ca. 10 ganger har den også nektet å starte pga. tomt 12V batteri slik at jeg måtte frem med boosteren.

Så å kjøpe noe annet enn Tesla er ingen garanti for å få en bil som oppfører seg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:41
Jeg snakket ikke om kollisjonssikkerhet.
Jeg skulle tydeligvis tatt med et større sitat:

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34
De kan være farlige. Sånn som de bakdørene som åpnet seg i vaskehallen. Hva om mine barn hadde sitti bak der når dette skjedde? Eller autopiloten som plutselig bråbremset for et skilt, eller den i en nedoverbakke med lastebil tett oppi ræva?
Dette virker ikke akkurat som driftstekniske bekymringer?
Jeg skal ihvertfall love deg at hvis din kone får en sleng i 80-sonen, så kan det være en reell forskjell mellom liv og død for henne og dine barn om hun kjører Nissan eller Tesla.

Det ville jeg ha vært bekymret for.

Ikke om dørene skulle åpnet seg i vaskehallen slik at barna kanskje fikk vann på seg (og nei, dørene åpner seg ikke, men det kan være lurt å låse bilen når man står i en vaskehall, da vil de ihvertfall ikke åpne seg).

pberg

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:25
Sitat fra: pberg på mandag 21. januar 2019, klokken 08:54
De laget til og med motorene med kun roboter.

Gjør ikke alle det?

Nei, det er nok fremdeles mest vanlig at det er mennesker involvert i monteringen av motorene. Fiat var pionerer på å gjøre også det med roboter.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

AD

Fortsett gjerne å ta "mannen", men det gjør ikke produktet noe bedre...

Altfor mye feil på et så dyrt produkt. Møllerbil (Audi, Skoda, Vw) solgte ca. 71.000 biler i Norge i 2017 og 2018. Nesten jevnt salg begge år. Antall klager falt litt. Tesla solgte 17.000 biler på samme tid. Jevnt salg begge år. Antall klager doblet. Nå dårligst av bilmerkene og på fjerde plass (!) hos Forbrukerrådet totalt. Dette er faktisk verre enn jeg ville tippet.  Nesten EN prosent av alle Tesla-eiere i Norge klaget til forbrukerrådet i fjor. Og samlet for 2017 og 18 har 1,2% av dem samlet sett klaget til Forbrukerrådet. Wow!

https://www.tv2.no/broom/10380870/

Øyvind.h

#132
Sitat fra: AD på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:18
Fortsett gjerne å ta "mannen", men det gjør ikke produktet noe bedre...
Det er dessverre slik at mannen vinkler ballen slik vedkommende vil. Noen figurerer kun på forumet for å finne forskjellige måter å snakke negativt om Tesla. Tragisk, men slik er det faktisk. Hva eierne synes om produktet finnes det mye statistikk på, så det er lett å google seg frem til.

Når det gjelder innlegget ditt for øvrig; Hvordan er størrelsen på Møllers serviceapparat i Norge kontra Teslas?
At Tesla sliter med servicen er helt klart, både med logistikk og størrelse. Men jeg vet også at de jobber med solid utvidelse i form av mobile mekanikere, stort senter på Karihaugen, Sarpsborg m.fl. Tesla vokser raskt. Etter min erfaring har de også gjort mange feilansettelser. Dvs elendige mekanikere har skrudd på mine biler og påført feil jeg ikke hadde før besøk.
Samtidig skal det nevnes at min erfaring med Møller og VAG heller ikke er feilfri uten at jeg trenger gå i detalj.

At en stor mengde saker havner hos Forbrukerrådet er ikke bra i det hele tatt. Samtidig er dette noe som tvinger frem enda større fokus på å utvide servicekapasitet. Med andre ord - isolert sett ikke bra og et sykdomstegn. Samtidig forventer jeg nok ikke at dette betyr konkurs for merket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: AD på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:18
Altfor mye feil på et så dyrt produkt. Møllerbil (Audi, Skoda, Vw) solgte ca. 71.000 biler i Norge i 2017 og 2018. Nesten jevnt salg begge år. Antall klager falt litt. Tesla solgte 17.000 biler på samme tid. Jevnt salg begge år. Antall klager doblet. Nå dårligst av bilmerkene og på fjerde plass (!) hos Forbrukerrådet totalt. Dette er faktisk verre enn jeg ville tippet.  Nesten EN prosent av alle Tesla-eiere i Norge klaget til forbrukerrådet i fjor. Og samlet for 2017 og 18 har 1,2% av dem samlet sett klaget til Forbrukerrådet. Wow!
Hvis du ikke tror på Tesla, er det bare en redelig ting å gjøre. Ikke kjøp - eventuelt selg.
Har du ikke Tesla, men snakker ned pga noe du har lest, synes jeg det ikke er redelig.
Jeg har hatt 15 biler i snart 40 år, men har aldri noengang vært så fornøyd med bil og service. Ja, jeg vet jeg er heldig som ikke bor på Østlandet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA