Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

AD

#90
Da jeg skrev innlegget om aksjen 28.06.18 var sluttkurs for dagen 342,75. I skrivende stund ca. 330. I mellomtiden helt nede i 250. 100% feil råd?  Min handel med aksjer har en dynamisk tilnærming. Som genererer grei gevinst. Er en statisk og forventer "nirvana" en gang i fremtiden kan en ofte ende opp med å bli skuffet.

Så vær nå LITT saklig her!  Og når ble det et kriterie å EIE en Tesla for å omtale?  Jeg påpeker feil med TMX. Jeg viser til anslag feil i prosent. Så finn andre tall da, om dette ikke er tilfelle.

Ikke la det begynne å dreie seg om meg! Det er en STOR investering å ta for mange, og da kan det være greit å ha litt mer en de fleste (heldigvis) eieres godord å basere seg på?

Vær grei å ikke les dette inn i "en som hater Tesla"-tone. Jeg gjør ikke det. Jeg er bare kritisk til faktisk kvalitetsnivå på TMX. Bedrer det seg vil jeg mene det er en FLOTT greie. Og kanskje vurdere selv. Men etter å ha vært borti (iallefall) 100-vis av forskjellige biler og skrudd på det meste som finnes vil jeg for ALT ikke tilbake til noe som ikke alltid uansett virker som det skal. Iallefall sett mot pris. DET må Tesla løse. Ellers blir det mange med meg som ikke vil vurdere bilene.

Og det må da for f... være lov å formidle? ???

Takk (nå blir det fred på jord)  ;)




Ellemelle

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 16:57
Jeg rakker ikke ned på dere som er glad i X'en deres, men jeg synes klimaet på forumet her blir litt kleint innimellom når vi som IKKE har bilmerke XYZ nærmest blir betraktet som landsforrædere bare ved å stille kritiske spørsmål rundt bilmerke XYZ.
Det som er kleint er når en ikke-eier går inn på et forum blant eiere, og denne ikke-eieren får kjøpsråd av en annen ikke-eier som er negativ til både bil og selskap. Og begge disse ikke-eierne (som pr definisjon ikke har førstehåndskjennskap til bilmerket) avfeier førstehåndsinformasjon fra reelle eier i nevnte forum som "svar fra menigheten".

Da kan du kanskje like så godt gå til Broom-kommentarfeltet og hente input der?

z4rd

AD og muggost. Dere kan godt få låne min TMX og spørre og grave, hvis dere er genuint interesserte. Bor i Oslo. Send PM hvis det er av interesse. Dette mener jeg helt oppriktig.

Dette er den beste bilen jeg noensinne har eid. Det kan ikke dere ta fra meg eller andre eiere som opplever det samme :) Grunnen til at folk reagerer sterkt er når det meldes om situasjoner eller forhold som ikke samsvarer med deres erfaring eller opplevelse.

Ja, det finnes pros and cons. Sånn er livet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Må få legge til at jeg støtter AD i stor grad her.
Folk blir på en måte "blendet" av hvor fantastisk Tesla er, og dermed er de villige til å snakke den opp, til tross for gjentatte verkstedsbesøk og å kjøre rundt med feil som skal rettes et stykke langt frem i tid.

Og slik er gjerne early adopters. De godtar betaversjoner, og å være en del av utviklingsprosessen av produktet/tjenesten.
Men når den gjengse forbruker/folket handler, så vil nok slik godvilje være langt tynnere.

Selv har jeg denne vinteren fått erfaring med innkjøp og bruk av husstandens første elbil.
Så med knapt 1.5 måneders erfaring i en Kona Electric, ser jeg nå hvor mye elbilfjas folk har vært villig til å snakke rundt, formilde osv.
"Om en skal kjøre en Leaf Bergen-Oslo, så merker en ikke lading underveis, for en skal jo ha pauser likevel."
"Leverte inn elbil på verksted, fikk en fossilbil i lånebil. uff-ærk-æsj for noe drit. Fossil er helt forfedelig!"

Nå har jeg kun hatt behov for å hurtiglade vår Kona Electric 1 gang, og som jeg har lest mer og mer om, så endte det i å kjøre til en lader som var feil på. = Bomtur.
Ja, bilen har 400km rekkevidde nå om vinteren. (Tja Bergens"vinter" som = -1 til 8 grader i saltlake).
Vel, jeg føler vi lader og lader utenfor huset. For skal jeg holde bilen mellom anbefalte 20-80% på batteriet, så har jeg reelt 60% igjen av daglig tankkapasitet.
Jeg tror jeg brukte 1 time på å registrere ladebrikken min hos diverse ladetilbydere. WHAT!!?? I fossilverden kan jeg fylle hos samtlige stasjoner med ett og samme kortet mitt.

I dag leverte jeg elbilen på verksted, og fikk en fossilbil i lånebil.
Nå er jeg en av dem som liker å KJØRE bilen, og ikke henger meg opp i apper, adaptiv cc, autopilot og alt mulig. Jeg synes faktisk det er gøy å clutche, gire og kjøre bilen. Likevel forstår jeg dem som syter, for hvis du synes det er litt vanskelig å kjøre bilen selv, skjønner jeg å gå fra autopilot til clutch og girstang blir en stor barriere.

Og så var det så kjekt å se i fossilbilen en rekkevidde på 800km. Og etter dagens vel 80km kjørt, så hadde knapt tankmålene gått et lite trinn ned. På Kona Electric ville det vært ca 33% av den daglige kapasiteten, ref over, og det skal snart lades igjen.

Er klar over jeg seg ut av Tesla som topic nå, men prøver å flette det inn i at en god del elbilfolk er villig til å snakke rundt, overse, eller ikke være helt åpne rundt noen av de utfordringene det kan være.
Jeg har ingen problemer med å se både fordeler og ulemper både på el- og fossilbiler. Men noen blir helt el-fantatisk og fossil er noe av det verste som finnes i verden.
Og her tror jeg kanskje noen Tesla-eiere blir ekstra godt representert.
Da godtar de, i mine og andre sine øyne, for mange feil. Feier småfeil under teppet.
Jeg skal forhåpentlig bli Tesla-eier i løpet av 2019, men velger å tro jeg skal klare å beholde store deler av min bilobjektivitet, på hele linjen. Uansett merke og energikilde.
Norge og vår elbilisme blir litt navlebeskuende, og ved ferieturer til andre land, så er det langt færre elbiler å se enn hva vi styrer med her. Så det er nok en viss nasjonallokal farging av mange sitt syn på saken.

Bare på å skulle kjøpe en Tesla Wall Connector hos Tesla, satte jeg over 1.5 timer i kø, (Kokstad), på å få komme til en salgsrepresentant som kunne fylle ut faktura og hente enheten.
De hadde ikke engang en dele og tilbehørsdisk som kunne klart dette på 5 minutter.

trykkertor

Sitat fra: z4rd på mandag 07. januar 2019, klokken 17:26
AD og muggost. Dere kan godt få låne min TMX og spørre og grave, hvis dere er genuint interesserte. Bor i Oslo. Send PM hvis det er av interesse. Dette mener jeg helt oppriktig.

Dette er den beste bilen jeg noensinne har eid. Det kan ikke dere ta fra meg eller andre eiere som opplever det samme :)
Tror ikke nødvendigvis noen ønsker å bestride at TMX er en meget god bil.
Jeg tror litt av essensen her er folks villighet til å overse og snakke bort feil og kvalitetsbrister, fordi de er så fantastisk glad i bilen sin.
Helt fair å digge bilen sin. Finnes mer enn nok folk som elsker bilen sin til tross for alle feil og nykker den har. Alt fra en helt ny bil, til dem som kjører veteran, rally cross og annet.
Men et mer objektivt syn er det noen av oss ønsker.

Håvar

Sitat fra: Ellemelle på mandag 07. januar 2019, klokken 16:35

Ballen? Det er jo du som er ballen! Du er en ikke-eier som kommer inn i et eier-forum for å gi kjøpsråd basert på hva du har lest i tyske forum. Du har ingenting her å gjøre.



Når ble dette et TMX eier-forum? Jeg trodde elbilforum var for alle som er interessert i elbil, uansett om man eier elbil eller hva slags elbil en har? Hadde vel vært annerledes om AD kom inn på TOCN-forum (om det finnes), men såvidt jeg har forstått har alle like stor rett til å bruke/poste i hvilken som helst tråd på elbilforum.

Er det noe bedre at folk ledes til å tro at det er mindre feil på TMX (eller andre biler) enn omvendt? Dette forumet er verdifullt for de som tenker å anskaffe seg elbil og søker informasjon. Da er det synd om de bare ser innlegg som dysser ned faktiske problemer. Objektivitet er viktig

Og til opplysning: Jeg synes TMX er en fantastisk bil, men den er langt fra feilfri
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

muggost

Når en ikke-eier deler sine betraktninger om et produkt så klarer jeg fint å vurdere førstehåndsinformasjonsverdien av dette selv.

Når en eier kommer med følgende påstand: «vindusviskeren datt av, men jeg bare poppet innom et verksted så avlyste de et møte og fikset problemet for meg.» Da tenker jeg: hva hvis dette skjedde på kvelden? Flere ganger i uka kjører jeg hjem fra jobb på en ikke-belyst smal vei, og det er ofte tåke og/eller underkjølt regn på denne delen av året. Jeg bor ikke i nærheten av et verksted som kan fikse dette for meg. Vindusvisker klarer jeg kanskje å fikse selv, men ikke låst dørhåndtak? Eller bakdør som ikke går igjen? Eller en av de andre tingene som står rapportert om her i forumene.

Så hva mener du jeg skal gjøre da? Høre på alle de misfornøyde eierne som roper ut sin frustrasjon på forumet? Eller på alle de fornøyde eierne som fint lever med biler med og uten utfordringer? Eller grave litt selv for å gjøre meg opp en mening om denne bilen er noe for meg?

Hvis svaret er det siste: Da må du, Ellemelle, gi både eiere og ikke-eiere rom for å si sine meninger uten å prøve å undertrykke dem. For meg så var AD's innspill verdifulle. Jeg klarer fint å ta hensyn til hans meninger på egen hånd.

Broom? Hvis innspillene der hadde vært av interesse for meg så hadde jeg skrevet der i stedet. Ikke her. Med din oppfordring til å dra dit i stedet så klarer du helt på egenhånd, uten hjelp fra andre, å plassere deg midt i menigheten selv :)

Øyvind.h

Sitat fra: trykkertor på mandag 07. januar 2019, klokken 17:31
Tror ikke nødvendigvis noen ønsker å bestride at TMX er en meget god bil.
Jeg tror litt av essensen her er folks villighet til å overse og snakke bort feil og kvalitetsbrister, fordi de er så fantastisk glad i bilen sin.

Kan det handle om fraværende evne til å forstå at folk prioriterer forskjellig? Hvis det er så vanskelig å forstå at folk kan være fornøyd med et produkt som ikke er feilfritt så er det kanskje like greit å bruke tiden på andre ting?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Håvar på mandag 07. januar 2019, klokken 17:36
Når ble dette et TMX eier-forum?
Ja det var veldig dårlig formulert. Det jeg mener er at dette tradisjonelt sett er et forum for eiere og potensielle eiere. Ikke at forumet var reservert for eiere.

Hvis det ender opp som et forum hvor alle som ikke liker Tesla kan poste dritt, så flykter siste rest over til facebook.

AD sier selv at han ikke er interessert i bilen, og kun vil vurdere det hvis en hel haug med betingelser er på plass. Ikke et veldig godt utgangspunkt for å bidra i dette forumet, mener nå jeg.

Øyvind.h

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 17:39
Når en eier kommer med følgende påstand: «vindusviskeren datt av, men jeg bare poppet innom et verksted så avlyste de et møte og fikset problemet for meg.» Da tenker jeg: hva hvis dette skjedde på kvelden?
Din umiddelbare reaksjon er altså rett på worst case scenario? Alt kunne vært verre, og hva da?

Den ene bakdøren min ville først ikke åpne seg før jul etter at jeg høyttrykksspylte bilen i selvvask hvorpå tempen falt til -8 påfølgende natt. Min umiddelbare tanke var ikke "tenk om dette hadde skjedd på finnmarksvidda med barn i bilen". Jeg tenkte "nå har døren frosset fast, slik jeg opplevde etter vask av blant annet min gamle VW Passat.
Med litt hjelp gikk døren opp, og etter et par dager forsvant problemene når pakninger og låskasse hadde tørket.
Kanskje dette handler litt om hva slags person man er? Noen er negative av natur og tenker worst case. Andre tar utfordringer på strak arm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#100
Sitat fra: trykkertor på mandag 07. januar 2019, klokken 17:28
Er klar over jeg seg ut av Tesla som topic nå, men prøver å flette det inn i at en god del elbilfolk er villig til å snakke rundt, overse, eller ikke være helt åpne rundt noen av de utfordringene det kan være.
Eller kanskje akseptere at det noen synes er vanskelig, synes andre er lett?
Akkurat som beskrivelsen av manuelt gir og clutch - noen synes dette er kjipt, vanskelig og uønsket. Andre synes det går lekende lett. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen synes det er et ork å finne frem skjøteledning på hytta til venner for å lade når andre bare kan parkere dieselbilen og gå inn. Jeg synes det er enkelt, og setter pris på å fylle tanken på bilen for en hundrelapp mens den står parkert.


Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 17:03
Men etter å ha vært borti (iallefall) 100-vis av forskjellige biler og skrudd på det meste som finnes vil jeg for ALT ikke tilbake til noe som ikke alltid uansett virker som det skal. Iallefall sett mot pris. DET må Tesla løse. Ellers blir det mange med meg som ikke vil vurdere bilene.
Dyrere bil betyr ikke nødvendigvis mer feilfri. I bekjentskapskretsen er vel en BMW 530i GT den jeg har hørt om med mest feil. Mercedes S-klasse fikk vel også dårlige pålitelighetsrating enn Model S en periode om man skal se på statistikk istedenfor anekdoter.

Hvis du vil ha noe som virker, alltid, uansett, ville jeg nok kanskje holdt meg til Lexus. Eller kanskje Porsche? De får vel begge gode resultater i pålitelighetsrangeringer. Det er sikkert mange med deg som ikke vil velge Tesla. Men Tesla vil ikke levere perfekt på absolutt alle områder. Til det er de for ferske, vokser for raskt og har for dårlig tid :) Ispedd noe amerikansk tilnærming til bil kanskje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 17:39
Så hva mener du jeg skal gjøre da? Høre på alle de misfornøyde eierne som roper ut sin frustrasjon på forumet? Eller på alle de fornøyde eierne som fint lever med biler med og uten utfordringer? Eller grave litt selv for å gjøre meg opp en mening om denne bilen er noe for meg?
Jeg er jo en av de som har kommet med kritiske kommentarer til Tesla i denne tråden. Jeg prøver ikke å skjønnmale verken bilen eller selskapet. Men man må jo evne å skille mellom reelle utfordringer, og ubetydelige feil som kan oppstå på hvilken som helst bil.

Hva tror du skjer hvis vindusviskeren på en BMW fryser fast i ruten om natta, og viskeren starter automatisk om morgenen? Ja, er du heldig så ryker viskerbladet, er du uheldig (som meg) må du bytte hele vindusviskermotoren.
Dette har ingenting med Tesla å gjøre, men alt med norsk vinter (og uflaks) å gjøre.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 07. januar 2019, klokken 17:54
Hva tror du skjer hvis vindusviskeren på en BMW fryser fast i ruten om natta, og viskeren starter automatisk om morgenen? Ja, er du heldig så ryker viskerbladet, er du uheldig (som meg) må du bytte hele vindusviskermotoren.
Dette har ingenting med Tesla å gjøre, men alt med norsk vinter (og uflaks) å gjøre.

Vel - nå skal ikke en vindusviskermotor ta kvelden bare fordi vindusviskerene er frosset fast - det er jo helt hinsides.
Selvfølgelig skal motoren være konstruert slik at den ikke tar skade. Det er jo samme prinsipp på denne som for
automatisk bakluke - stopper du den med makt skal motoren ikke ryke.
Aldri opplevd at motoren har tatt kvelden på mine biler som følge av av vindusviskeren har frosset fast - så akkurat
her mener jeg Tesla har designet en dum løsning gitt at så er tilfelle - gjelder forsåvidt også BMW dersom det er tilfelle også der.
Forøvrig kan feil oppstå på alle biler - det er hvordan de blir rettet og at feilen faktisk forsvinner etter retting som virkelig betyr noe. 


muggost

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Din umiddelbare reaksjon er altså rett på worst case scenario? Alt kunne vært verre, og hva da?

Den ene bakdøren min ville først ikke åpne seg før jul etter at jeg høyttrykksspylte bilen i selvvask hvorpå tempen falt til -8 påfølgende natt. Min umiddelbare tanke var ikke "tenk om dette hadde skjedd på finnmarksvidda med barn i bilen". Jeg tenkte "nå har døren frosset fast, slik jeg opplevde etter vask av blant annet min gamle VW Passat.
Med litt hjelp gikk døren opp, og etter et par dager forsvant problemene når pakninger og låskasse hadde tørket.
Kanskje dette handler litt om hva slags person man er? Noen er negative av natur og tenker worst case. Andre tar utfordringer på strak arm.

Haha! Jeg har bodd 10 år i Finnmark, så jeg lærte raskt å ikke vaske bilen med høytrykksspyler på vinteren (men jeg har gjort det èn gang altså) :)

Poenget mitt er bare at JEG har behov for driftssikkerhet fremfor alt det andre. Nå har jeg kjørt Nissan Leaf, helt uproblematisk, i 6 år og er såre fornøyd med den, men vi har også en fossilbil som jeg tenker å bytte ut snart. 7 seter og hengerfeste må byttes ut med 7 seter og hengerfeste. Helst elektrisk. Det er bare X som kan fylle dette behovet pr i dag.

Men når jeg er på jobb, så må jeg være rimelig sikker på at kona ikke blir støkk utafor turnhallen med egne og andres barn og en bil som ikke virker. Det spiller faktisk INGEN rolle hvor fornøyd dere andre er med bilene deres, JEG har behov for å vite om faktiske forhold rundt driftsikkerhet. Jeg har ingen bedre måter å gjøre det på enn ved å komme hit å spørre. Da har jeg faktisk mer behov for innspill av AD's slag enn en del av de andre som er kommet, feks denne:

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Kanskje dette handler om hva slags person man er. Noen er negative av natur og noen tar utfordringer på strak arm.

Nei. Du tar feil. Det handler om sikkerhet.

Dette handler om min kone, mine barn, våre venners barn og min egen sikkerhet. Noen av feilene som blir rapportert om er faktisk sikkerhetskritiske. De kan være farlige. Sånn som de bakdørene som åpnet seg i vaskehallen. Hva om mine barn hadde sitti bak der når dette skjedde? Eller autopiloten som plutselig bråbremset for et skilt, eller den i en nedoverbakke med lastebil tett oppi ræva?

Alle dere som er EARLY ADOPTERS har med stor sannsynlighet satt dere godt inn i hvordan bilen virker og bruker mye tid her på forumene og på nett ellers for å finne ut av ting. Kan jeg regne med at fruen klarer seg på egen hånd når jeg er på jobb og ikke kan hjelpe pr telefon? Etter vel mye tid her på Tesla forumet har jeg vel kommet frem til svaret. Nei, hun kommer ikke til å klare det. Kommer JEG til å klare det? Ja, sannsynligvis, men jeg ønsker alikevel høyere driftsstabilitet enn det Tesla kan tilby for øyeblikket.

Jeg ønsker Tesla alt vel for de har virkelig vært en gamechanger i bilindustrien og med model X har de virkelig klart å omdefinere konseptet 'bil.' Jeg synes særlig Ford har vært en gjenstridig gjeng som utelukkende har prøvd å stikke kjepper i hjula til elbilindustrien. Det er synd, for de lager jo gode biler, men det er ingen tvil om at batteri-elektriske biler kommer til å vinne denne kampen, foreløpig godt ledet av Tesla. Men enn så lenge er ikke kvaliteten god nok for våre behov. Tror det får bli siste ord fra meg i denne diskusjonen. Føler jeg har fått sagt alt jeg mener nå :)

Ellemelle

I følge BMW-mekanikeren (og det er sikkert riktig), skyldes dette at viskeren hadde frosset fast flere ganger. Og at det til slutt var nok, og motoren røk.

Jeg vil tro at det samme gjelder den omtalte vindusviskeren. Etter flere hendelser, har noe til slutt knekt, og så har den falt av. Liten tue/stort lass.

Og for muggost sitt spørsmål knyttet til dette, vil jeg påstå at det nettopp er hos Tesla at du har størst sjanse for å få fikset slike småting på kveldstid eller i helgen.
På grunn av ressursskvisen kjører de doble skift, og sist gang jeg hadde en feilmelding, kunne jeg komme innom, bare jeg var der før kl 19 (og det var en fredag).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA