Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

mmmilen

Jeg venter på min nye X75D som kommer noen gang i mai. I mellomtiden leser en om mange dårlige erfaringer med folk sine biler helt fra første dag. Det jeg lurer på er hvordan Tesla løser disse feilene, store og små? Hvor lang tid tar det å få time på verkstedet, hvor rask løser de problemet, er det tilfeller de ikke er villig til å ta ansvar...?

Amatøren

Sitat fra: mmmilen på søndag 28. januar 2018, klokken 19:09
Hvor lang tid tar det å få time på verkstedet, hvor rask løser de problemet,.....

Vel, har du lest om feilene så har du vel lest om ventetider på tilbakemelding og fiksing også.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hodetelefoner

Aldri noe problem. Men som du leser. Så er det mange kranglefanter her inne.
Detter døren av, ordner de det kjapt. Er listen din litt skjev, og du har en rynke i setet. Så belag deg på ventetid.
Gled deg.
(Jeg leste alle de negative trådene før jeg kjøpte bilen. Uten å ha sittet i en Tesla.  Man ser fort at de samme personene går igjen. Gjerne 5 -10 ganger med de samme greiene.)

mmmilen

Sitat fra: Amatøren på søndag 28. januar 2018, klokken 19:18
Sitat fra: mmmilen på søndag 28. januar 2018, klokken 19:09
Hvor lang tid tar det å få time på verkstedet, hvor rask løser de problemet,.....

Vel, har du lest om feilene så har du vel lest om ventetider på tilbakemelding og fiksing også.....

Taben

Kjøpte min første model XP9OD i august 2016, kjørte 60.000 km, lite feil og meget god service i de tilfeller det var noe småting. Har nå NY model XP100D, har hatt den i 3 mnd, hatt noen små ting å rette på og takk igjen for meget gode service hos Tesla. Overgår både BMW og Mercedes når det gjelder kundetilfredshet. 

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Taben

#5
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. januar 2018, klokken 19:27
Aldri noe problem. Men som du leser. Så er det mange kranglefanter her inne.
Detter døren av, ordner de det kjapt. Er listen din litt skjev, og du har en rynke i setet. Så belag deg på ventetid.
Gled deg.
(Jeg leste alle de negative trådene før jeg kjøpte bilen. Uten å ha sittet i en Tesla.  Man ser fort at de samme personene går igjen. Gjerne 5 -10 ganger med de samme greiene.)

Ja, følger også med på forumet, det er ofte de samme personene som går igjen. Forresten hvor skal de plassere bombrikken i en X, den kan jo ikke festes på vindusruten som på andre biler..... 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

trykkertor


Råde

Sitat fra: Taben på søndag 28. januar 2018, klokken 20:34
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. januar 2018, klokken 19:27
Aldri noe problem. Men som du leser. Så er det mange kranglefanter her inne.
Detter døren av, ordner de det kjapt. Er listen din litt skjev, og du har en rynke i setet. Så belag deg på ventetid.
Gled deg.
(Jeg leste alle de negative trådene før jeg kjøpte bilen. Uten å ha sittet i en Tesla.  Man ser fort at de samme personene går igjen. Gjerne 5 -10 ganger med de samme greiene.)

Ja, følger også med på forumet, det er ofte de samme personene som går igjen. Forresten hvor skal de plassere bombrikken i en X, den kan jo ikke festes på vindusruten som på andre biler.....
Helt egen tråd :) :
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37479.0
e-Golf | X75D

Taffelman

Sitat fra: KristofferH på søndag 28. januar 2018, klokken 19:27
Aldri noe problem. Men som du leser. Så er det mange kranglefanter her inne.
Detter døren av, ordner de det kjapt. Er listen din litt skjev, og du har en rynke i setet. Så belag deg på ventetid.
Gled deg.
Dette stemmer ikke!

Fikk utlevert ny bil 5 dager før jul, etter10 dager var bilen ubrukbar pga. feil på vindusheis, en feil de fleste andre bilverksteder hadde fikset på en dag eller to.

Nå, en måned senere, er jeg fortsatt uten bil............
X75D
TM3 LR AWD

mmmilen

Sitat fra: Taffelman på søndag 28. januar 2018, klokken 21:44
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. januar 2018, klokken 19:27
Aldri noe problem. Men som du leser. Så er det mange kranglefanter her inne.
Detter døren av, ordner de det kjapt. Er listen din litt skjev, og du har en rynke i setet. Så belag deg på ventetid.
Gled deg.
Dette stemmer ikke!

Fikk utlevert ny bil 5 dager før jul, etter10 dager var bilen ubrukbar pga. feil på vindusheis, en feil de fleste andre bilverksteder hadde fikset på en dag eller to.

Nå, en måned senere, er jeg fortsatt uten bil............
Kjedelige greier, men skjønner ikke at dette kan skje... og at du uansett har reservert model 3, selv med en sånn dårlig erfaring.

Mobileum

#10
Regner med at M3 er reservert før denne feilen oppstod, og det å reservere er ikke det samme som å kjøpe.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Taffelman

#11
Har vært forberedt på at det kan være mer småfeil på en Tesla da de er relativt ferske som produsent, og har gitt de mer "godvilje" enn hva andre hadde fått, men må innrømme at dette tærer på tolmodigheten nå.

Må skryte av Veihjelp tjenesten, de ordnet opp kjapt med henting og leiebil og fulgte opp godt.

Deretter har det vært tragikomisk,  "standarden" har vært at jeg ringer, de lover å sjekke og ringe tilbake, ingenting skjer.

Dette har gjentatt seg et par ganger hver uke intill jeg ble oppringt på Onsdag om å hente bilen, for så å bli oppringt 5 minutter senere med kontrabeskjed. "Oppdaget feilmelding, bilen må på diagnose, vi ringer deg tilbake". Ingen ringte tilbake i forrige uke, så da må jeg vel mase igjen i morgen...

Tesla Norge må ta grep, dette fungerer ikke.

Angi min TM3 reservasjon, tja... hvis jeg får tilbake tilliten til Tesla som bil, og leverandør, så blir det nok handel, men da må de skjærpe seg for goodwill kontoen er nå bunnskrapt.
X75D
TM3 LR AWD

CaZpaH

#12
Jeg kan jo komme med min erfaring. Jeg syns de har løst problemene mine ganske raskt. Min liste etter snaue 6000km tilbakelagt siden jeg tok over bilen 29. november 2017 ser slik ut:

- Feil på lakk 2 steder. Dette arbeidet ble gjort av en ekstern samarbeidspartner og fikk time tidlig januar 2018. Tok 9 dager
- Autopilot var ikke installert (var bestilt med). Fikk time på verksted mandagen etter utlevering. Tok ca. 1 time å installere.
- Feil på ladelokk som ikke gikk helt igjen. Fikk time en uke etter varslet feil. Fikset fort.
- Feil på lader (kondens, mest sannsynlig fordi ladelokket som ikke lukket seg 100%) Dette ble fikset samtidig som lakkfeil i januar. (Denne delen måtte bestilles, men kom forholdsvis raskt. Tror det tok en ukes tid).
- Feil på lokket til spylervæskebeholderen. Denne gikk ikke ordentlig igjen og spratt opp under kjøring. Fikset samtidig som lakkfeil.
- Beskyttelsesdeksel som manglet på en lykt. Dette ble montert på parkeringsplassen utenfor servicesenter dagen etter det ble oppdaget
- Firehjulskontroll (ca. 4000km). Bilen trakk mot høyre og man måtte holde rattet skjevt for at bilen skulle kjøre rett frem. Dette fikk vi time til dagen etter varsel og fikset på en drøy time. (Bilen var forøvrig helt ute av stilling! og ble rettet etter firehjulskontroll)

Ny feil som skal utbedres er vindusviskere som har gått ut av stilling. Fått time nå på fredag. (skulle egentlig i dag, varslet før helgen, men hadde ikke anledning). Skal samtidig vise en feil på en felg som jeg har oppdaget som jeg er spent på om går på garanti eller er en påført skade (ser ut som noe som har ligget under lakken i felgen som nå har sprukket, skal iallefall få de til å se på den og ta en vurdering ut fra det).

Selv om listen med feil begynner å bli lang på en ny bil så syns jeg Tesla er profesjonelle og gir meg time raskt og får fikset ting fort. De er løsningsorienterte og jeg syns de er flinke med servicen de utfører.

Ellers hadde de ikke Type 2 kabel liggende klart da jeg hentet bil ei heller telefondocking. Men lader og gummimatter foran og bak ble hentet ut samtidig etter 1 uke. Dockingen fikk jeg da jeg hentet bilen igjen etter lakkeringsjobben.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Vhagar

I forhold til andre (merke)verksted så er jeg i hvertfall happy selv om jeg ikke er 100% enig i alle deres begrunnelser. Det varierer litt fra person til person, så her har de noe å gå på under opplæring og ansettelser. Noen svarer teknisk godt for seg, andre drar en liten hvit en og avslører seg selv. Men helt klart totalt sett en oppgradering fra mine tidligere erfaringer med andre bilmerker.

Føler også at de tar ansvar, innenfor sine marginer, i motsettning til andre aktører. Det er i hvertfall ikke noe masing, er det galt så fikser de det uten å stille unødige spørsmål. Så spørs det hvor enig man er i de marginene.

De svarer på telefon når jeg ringer, de svarer på mail når jeg sender mail og de ringer uoppfordret tilbake, flere ganger, med statusoppdateringer og avklarer videre forløp.

Ventetiden er også kort og de har flere alternativer klare tilfelle første ikke skulle passe. Drop in er heller ikke noe problem så langt, selv med loaner. Akkurat der kan jeg ha vært heldig, for de har nødvendigvis begrenset antall loanere.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Etter å ha kjørt Tesla i 3 år, og kjøpt mange andre nye biler i firmasammenheng, kan jeg konkludere med følgende :

Nei det er ikke mere feil på Tesla enn på andre biler.
Ja du får lånebil hos Tesla når den ikke virker, det er ingen andre forhandlere til automatisk tilbyr.

Men at bilen er levert hos Tesla, betyr ikke at de fikser den. Det kan gå flere måneder før du får den tilbake. Det koster deg ingenting, du har gratis lånebil, men irriterer fordi alle andre biler blir som hest og kjerre etter du har fått deg Tesla...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA