Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eksport av elbil - greit eller problematisk?

Startet av bobakka, lørdag 27. januar 2018, klokken 18:52

« forrige - neste »

bobakka

Jeg har lagt ut min kjære elbil på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som ser noen betenkeligheter eller problemer med dette eller er det eventuelt kjøpers problem?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Mobileum

#1
Denne "kunden" ville jeg holdt meg langt unna. Det er velkjent at utlendinger som prøver å kjøpe biler fra bl.a. Norge har uærlige hensikter. Du kan søke på nettet. Spør han om hva han skal med en bil med venstreratt i UK!

Søk på "buying car fraud scam"

www.theaa.com/car-buying/car-buying-scams

https://www.edmunds.com/car-buying/online-car-buying-fraud.html

etc.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

#2
Så lenge du får underskrift på del 2 og sørger for å sende den til biltilsynet  så har du gjort det du skal.
Men viktig å få oppgjøret først!!!

Sele



bobakka

#5
Gode tips!

Jeg lot meg rive med selv om varselampene burde ringe.

Trikset var at de skulle betale meg og så skulle jeg betale transportøren..
Det ville da ende med at jeg fikk en "fake" innbetaling og så skulle jeg betale "ekte" penger til transportøren. Samme som i Dagbladet artikkelen.

Veldig enkelt å la seg lure ja..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

geear

Klassisk, i samme sjanger som Nigeria-svindlene. Har pågått i mange år.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det er jo morsomt å se at noen "vil" kjøpe el-bil fra Norge, når brukte el-biler er stort sett vesentlig billigere i andre land.  I alle fall hvis man sammenligner priser uten moms. Mange norske el-bilister sparer innkjøpskostnader på å kjøpe bil fra andre land.
Jeg trur de fleste nye elbiler i andre land, selges med subsidier, og i UK kan man få opptil £4500 i støtte for en ny Leaf, mens i Norge er det ikke subsidier på El-biler. Da er det jo flott at en kjøper i UK bestiller bil fra Norge, for å få venstreratt.

(En annen sak er at det er vanlig at skippingselskaper ikke frigjør bilen, før selger har fått penga sine.)

Joltus

Er en elbil i andre land vesentlig billigere enn en elbil i norge?

TB

#10
Det har vore ein heil del import av brukte elbiler til Norge.

Ein del av årsaken er at landet bilen blir henta frå har ein form for støtte som har blitt utbetalt til kjøper. Faktisk kjøpspris i dette landet blir dermed mindre enn "butikkpris".

Eksempelvis kom det mange Leaf frå Frankrike, fram til myndighetene stoppa dette. Her var det god butikk å registrere bilen 1 dag, innkassere støtten, og sende bilen til Norge.

Det har og vore ein del import frå USA, der pris på bil generelt låg, slik at det har vore pengar å spare sjølv inkludert transportkostnaden.

Det er gjerne og slik at produsentene tilpasser salgsprisen i dei ulike land til kostnadsnivået i landet. Ved at Norge har høgt kostnadsnivå, og ingen avgifter kan dermed prisen være noko høgare. Men, blir forskjellen for stor blir det mykje parallell import.

Her er ein artikkel som viser til støtteordningen franske myndigheter endra:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/forsoeker-aa-bremse-smutthull-import-av-nissan-leaf/a/10145155/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA