Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk ladeeffekt under hurtiglading

Startet av eyvind123, lørdag 27. januar 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

THE

Kurvene i linken over stemmer i alle fall godt med mine erfaringer fra lading av X100D på supercharger. 118 kW til ca 55-60% SOC, og tipper under 100 kW ved ca 65-70% SOC, og da avtar ladeeffekt ganske raskt. I praksis er det sjelden jeg har behov for mer enn 70% når jeg reiser fra en superlader, så et snitt på ca 110 kW ladeeffekt er vel riktig for mine optimale ladinger vil jeg tro.

Dessverre er ikke virkeligheten alltid optimal pga. ventetid på lading, må dele effekt med en annen bil osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Ja de kurvene så korrekte ut. Har ca 107kW når bilen passerer 50% og faller under 100kW ved ca 55%.
Dvs en normal sesjon hvor jeg ankommer med 5-20% SOC er snitteffekt for en ladesesjon gjerne 90-100kW.

X90D. Ca 10% lavere typisk sesjonseffekt enn 100`n ser det ut til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:17
For å si det sånn: Dette her er ikke bekreftet på noen som helst måte.




Nei det kan ikke være bekreftet, for den er riv ruskende gal for 90-batteriet.
Seekingalpha er full av artikler med elendig kvalitet med fabrikkert konklusjon bygget på cherry-picking av info. Både fra short og bull folk.
Sluttet tilslutt å lese der etter jeg solgte aksjene og fikk nok av diskusjonene med John Petersen :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

Helt feil kurve for min bil i hvertfall.
Har 105 kW (100%) til over 50% og ikke 65 kW som vist i kurven.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA