Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine erfaringer med TMX etter to måneder

Startet av supaplex, torsdag 25. januar 2018, klokken 20:26

« forrige - neste »

supaplex

Jeg gjør dette kort og greit

1. Ladeport lukker seg ikke helt
2. Cruise kontroll slår seg plutselig av under kjøring
3. Knirking fra bilen (mistenker at det er setene, har den nye syvseteren)
4. Dørhåndtak på passasjersiden er så hard å trykke inn at man må omtrent slåss med den for å åpne den
5. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
6. Autopilot skrur seg plutselig av uten grunn
7. Får sporadiske feilmelding ved lading: "unable to charge" eller at "charging interrupted". Noe som betyr at hele ladeprosessen må startes på nytt.
8. Låsemotoren til frunken døde av seg selv. Ny motor er imidlertid bestilt.
9. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
10. Det er ikke mulig å skru på forvarming av kupe og batteri fra Tesla-appen fra mobilen. Knappen trykkes inn, men skrur seg fort av igjen.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
12. Sporadiske meldinger om at "parking assist" ikke er tilgjengelig. Dette dukker opp når jeg kjører på motorveien
13. Passasjersetet foran lager en svært ulyd når man justerer det frem/tilbake

I tillegg til de punktene over kommer det de utallige skjønnhetsfeilene som bilen ble levert med.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:269. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
Høres ut som du har vært uheldig.

Men bremselyset vil ikke nødvendigvis lyse om du slipper gassen. Det kommer an på hvor raskt nedbremsningen er. Om du har kaldt batteri og lite tilgjengelig regen er det ikke sikkert det vil lyse i det hele tatt, og over noe sånt som 100 km/t lyser det vel aldri, uansett om du har varmt batteri, da regen ikke er tilstrekkelig til å bremse ned bilen veldig raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:265. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
Disse er også samme feil. Sensorene som bilen bruker til å styre dørene har vært defekte på en del nylig leverte biler. De tar inn vann.

Muligens har også 12 samme feilkilde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amigakongen

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor tar folk ut en bil med masse skjønnhetsfeil?
Hvertfall når man prater om priser på nærmere 1 mill.... :o
2015 BMW I3 - 11800km

supaplex

Det er flere årsaker til det.
For det første hentet jeg ut bilen på et tidspunkt der det var snakk om innføring av Tesla-avgift.
For det andre ble feilene notert og jeg fikk beskjed om at det ville bli rettet opp raskt.
For det tredje solgte jeg min tidligere bil og stod uten bil. Man regner liksom ikke med at bilen skal ha så mange problemer.

supaplex

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:32
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:265. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
Disse er også samme feil. Sensorene som bilen bruker til å styre dørene har vært defekte på en del nylig leverte biler. De tar inn vann.

Muligens har også 12 samme feilkilde.

Jeg skjønner at bilen er pepret med sensorer og at mye av bilens funksjonalitet bygger på input-data fra disse. Men for meg fremstår de som separate feil/feilmeldinger.
Det er to ting som jeg reagerer på:

1. Hvordan i alle dager kan bilen ha passert den siste kvalitetskontrollen til Tesla?
2. Det er passe provoserende å bli fortalt at det er noe galt med sensorene fordi "de er blitt våte" (sitat Tesla Service-senter). Det regner og snør i Norge, og det gjør det for så vidt i California også.

geear

Jeg tror også 5, 11 og 12 har samme feilkilde, de bruker samme ultrasoniske sensorer.

Godt mulig det er provoserende at de ikke tåler vann, men dette er et problem som har oppstått på biler nylig utlevert, altså enten en dårlig batch eller en uheldig designendring. Er enig i at det er kjipt, jeg vet ikke om min har disse og dette plutselig oppstår, men enn så lenge har de vært feilfrie. Mulig Tesla burde vurdert å ta kontakt med de berørte kundene, men det er nok litt mye å håpe på.

supaplex

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:30
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:269. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
Høres ut som du har vært uheldig.

Men bremselyset vil ikke nødvendigvis lyse om du slipper gassen. Det kommer an på hvor raskt nedbremsningen er. Om du har kaldt batteri og lite tilgjengelig regen er det ikke sikkert det vil lyse i det hele tatt, og over noe sånt som 100 km/t lyser det vel aldri, uansett om du har varmt batteri, da regen ikke er tilstrekkelig til å bremse ned bilen veldig raskt.

Takk for tilbakemelding her, og jeg er kjent med det du sier, men selv med et full oppvarmet batteri, regen satt på "standard" fungerer det ikke. Mistenker at det er noe krøll ett eller annet sted for det har fungert før.

Cirion

Min siste nermer seg 2 mndr den også.

1. Spylerveske kom ikke ut av dysene ved overtagelse. (fikset med en gang)

Det var alt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Charlie

Fikk også min i slutten av september 17, alt fungerer, egentlig heller ingen problemer med det ene eller det andre.

Siste 3 "tilbud" om oppdateringer har dog feilet, men ingen indikasjoner på feil på sensorene.
Det eneste som jeg kan pirke på er at magnetlåsen for venstre solskjerm ikke er helt tight justert, så den klaprer litt ved dårlig veibane. Har derfor plassert solskjermen litt utenfor festet, da er den stille.

Så jeg er meget fornøyd med X100. Jeg synes både lysene og vindusviskerne er helt ok i bruk, og jeg har erfaring med den nye XC90 med "premium" lys og vindusviskere. 

smurf

Oppdateringer feilet hos meg også, 6-7 ganger. Ingen indikasjon på feil på sensorer, men ringte Tesla Technical service og de konstaterte feil på sensorer i FWD.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

supaplex

Sitat fra: smurf på fredag 26. januar 2018, klokken 14:42
Oppdateringer feilet hos meg også, 6-7 ganger. Ingen indikasjon på feil på sensorer, men ringte Tesla Technical service og de konstaterte feil på sensorer i FWD.

Siden du har feil på sensorer, har du opplevd andre feil med bilen på lik linje med min?

smurf

Åja, var mye kjent der  >:( Ikke alt riktignok. Men noe likt og noe annet...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Bjoris

Shinet min X før salg og den er dønn strøken fortsatt, sa til selger at det største plusset med min bil er at han kunne se at den var helt strøken før kjøpe, og at den nok fortsatt var finere enn mange de som leveres nye. Det er en skam at du skal få en helt ny bil med uregelmessigheter i lakken!!

Rasmus77

Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA