Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Under frunken etter 53 måneder og 135.000km

Startet av Muffinman, mandag 15. januar 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

TeslaSvein63

Jeg kan ikke skjønne annet en at dette er ting som må gjøres på service, kanskje hvert 2 år eller mer. Kanskje burde det taes grep av Tesla og tette på noe vis, slik at det ikke kommer inn så mye dritt der. Bilene skal jo fint tåle norsk vintersaltsuppe. Så lenge det er garanti på bilen og man er "tvunget" til å bruke Tesla verksted, så har de alt ansvar for bilen i den perioden. En slik kontroll, rengjøring og evt rustbeskyttelse av utsatte elementer mener jeg bestemt at man må overlate til Tesla i denne perioden og forlange at de gjør det når man ser hvordan det ligger ann. Bildene viser jo at det er helt nødvendig, spesielt dette med at viftene går full av dritt. Det kan kan føkke bilen og batteriet.

Muffinman

#31
Neppe batteriet, det er mange barrierer som må brytes før det skjer :)

OlaM

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:43
Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)

Ok, det blir nok bra, men det er kanskje litt store åpninger. Hva med noe sånn mesh-greie som dette festet til fronten av det gitteret før det festes? https://www.ebay.com/itm/200mesh-Stainless-Steel-Woven-Wire-Filtration-Grill-Sheet-Fine-Filter-30-x-60cm/252833732938
'21 3LR

Bjørn

Sitat fra: OlaM på mandag 22. januar 2018, klokken 23:54
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:43
Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)

Ok, det blir nok bra, men det er kanskje litt store åpninger. Hva med noe sånn mesh-greie som dette festet til fronten av det gitteret før det festes? https://www.ebay.com/itm/200mesh-Stainless-Steel-Woven-Wire-Filtration-Grill-Sheet-Fine-Filter-30-x-60cm/252833732938

Ja kanskje..
Ja de der var ikke dumme. Der kan du jo bestemme maskestørrelsen selv, det blir jo en balanse av hvor lite luft man tør å slippe inn/ut.. og hvor mye drit man vil ha inn.
Synes den "mesh 8" så fin ut.. Blir det for finmasket tetter det seg vel bare til..

Muffinman

#34
Luften slippes jo ikke ut bare gjennom rillene i innerskjermen. Det er jo litt åpning rundt om ellers også.
Jeg ville ikke hatt veldig store betenkeligheter med å montere noe slikt, ihvertfall om man ikke skal drive "autobahn-jag" ned til sydligere breddegrader. Da risikerer man faktisk å få redusert ladeeffekt om systemet ikke klarer å holde temperaturen nede.

Jeg tror faktisk det største problemet med slik finmasket netting er at de garantert vil klæbbe seg helt igjen.

Godt mulig man ikke ville merket så mye av det, selv om rillene var helt blokkerte. Noen som vil teste?

nortrahof

Sitat fra: Bjørn på mandag 15. januar 2018, klokken 20:01
En annen ting er hva som åpenbarte seg bak viftene i front.. Eller nærmere bestemt mellom radiatorene, og viftene.. Vifta på førersiden er aldri i bruk, og sto fullstendig stuck i grus og drit, oppspart gjennom 4 år.

Jeg var forleden år utsatt for samme ting - men på bobilen. Det var første gang jeg trengte veihjelp på 50 års kjøring!
Den grusen kan punktere kjøleren fra baksiden om den piskes rundt av viften, slik at man får lekkasje. Da blir det mye mer kostbart enn å bare fjerne grus!
Da må jeg sjekke Teslaen også!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA