Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

0-Vær og dårlige bremser

Startet av Avh, onsdag 24. januar 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: mnemo på tirsdag 30. januar 2018, klokken 21:00

Noen av dere som har vært plaget med dårlig bremseeffekt som slår av automatisk visking i vått vær?

Ja, jeg bruker i praksis nesten aldri regnsensoren, da jeg synes den er fullstendig hyperaktiv og pusser alt for mye i forhold til mengden nedbør/vannsprut. Har heller aldri kjent noe til den automatiske bremsingen, og jeg har problemer med dårlige bremser i regnvær.
:)

OlaSpakmo

For to år siden opplevde jeg at jeg hadde null bremsekraft:
Hadde kjørt 200 meter, kjørte i 30 km/t med god avstand til bilen foran. Den stoppet for fotgjenger og jeg seilet pent inn i hekken hans. Bilen bak stusset veldig, han så bremselysene mine, men null bremsing. Jeg sto omtrent på pedalen med all min vekt!
Været var omtrent som i dag, null grader, snøvær med mye snøslaps i veibanen.

Og i går og i dag  opplevde jeg konsekvent null bremseeffekt ved første bremsing etter start av kald bil (4 ganger):
Måtte trå skikkelig på - i kontrollerte former! - før bremsene tok. Men veldig spennende - har en nedoverbakke fra carporten på 30 meter før jeg kommer ut i offentlig vei...

Stiller meg meget kritisk til at Tesla IKKE har informert om dette!
Hvor mange nye Teslasjåfører skal få en ubehagelig overraskelse - og må det alvorlig personskade eller et dødsfall til for at dette skal komme sjåførene for øre?!?

En eier skrev til meg og fortalte at  Model S kom med nytt bremsesystem uten bremsekraftforsterker sent i 2014. På min bil fra 13 har jeg ordinært system med masterpumpe og bremsekraftforsterker.
Når bremsesvikten oppstod desember 13 på den andre eierens bil, kom de fra fabrikken for å forske på problemet. Han er bilkyndig  og opplevde bremsesvikt som om vakuumet som brukes til hjelpekraft i bremsekraftforsterkeren ble borte. Han mistenkte da vakuumpumpen som sitter veldig langt nede under frunken. Vi skiftet pumpen, og bremsene ble gode igjen. I den gamle pumpen fant de mye kondens som han mistenker dannet en ispropp i vakuumpumpen. Teknikeren fra fabrikken  mente kun de skulle montere bremseskjold foran, men en tidligere mekaniker og teknisk leder på Tesla Skøyen trosset dette og byttet vakuumpumpen .... og vips var feilen borte... 4 år etter opplevde han det samme igjen. Så nå mistenker han at vakuumpumpen er full av kondens igjen som fryser og danner en innsnevring som hindrer riktig vakuum til bremsekraftforsterkeren.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

LA-Thing

Sitat fra: OlaSpakmo på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:54
For to år siden opplevde jeg at jeg hadde null bremsekraft:
Hadde kjørt 200 meter, kjørte i 30 km/t med god avstand til bilen foran. Den stoppet for fotgjenger og jeg seilet pent inn i hekken hans. Bilen bak stusset veldig, han så bremselysene mine, men null bremsing. Jeg sto omtrent på pedalen med all min vekt!
Været var omtrent som i dag, null grader, snøvær med mye snøslaps i veibanen.

Mistenker at vakuumpumpen er full av kondens igjen som fryser og danner en innsnevring som hindrer riktig vakuum til bremsekraftforsterkeren.

Hadde samme opplevelse i dag, dog klarte jeg å stoppe med noen få tommers klaring. Ikke opplevd dette før, har ny type skiver og klosser. Merker at disse generelt tar bedre enn det bilen originalt ble levert med.

Teorien om vakuumpumpen virker plausibel, ikke enkelt å få tilstrekkelig kraft på de store bremseflatene kun ved bruk av lårmuskel. Egentlig skuffet over at Tesla valgte vakuumassisterte bremser. Allerede i 1990 hadde jeg elektrohydrauliske bremser på en VW Corrado.
Drammen, Tesla Model S #2510

Kramzz

Jeg dro innom Tesla kokstad i går å tok dette opp med de! Det viste seg da at min bil ikke hadde den såkalte  kald klima bremsepakken!  Så jeg fikk time til oppgradering av både skiver og klosser :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Hodetelefoner

Kun eldre teslar som har vakuum brems. Autopilot og nyere har elektronisk. Men det hjelper selvfølgelig ikke når skivene har is på seg.  Dere får sprute på litt rødsprit før dere drar avgårde etter slikt føre. Så mye slapps som plutselig kan fryse på skivene. Gjør store bremser veldig sårbare. I tillegg til gode kalipere. Der har dagens glidekalipere en fordel. De er av så dårlig kvalitet. At de ofte skraper bort smuss av seg selv. (Slark)

tuslaman

Er dette et relativt vanlig problem altså?

Jeg merket dette i seint i høst også (november kanskje) for første gang.

Skulle bremse opp som vanlig ut mot offentlig vei (har regen på lav) og ingen bremser. Kjørte UT i veien. Der kommer trafikk i 80km i timen. Bare flaks at jeg var alene uten unge baki og at det ikke kom noen bil.

Har etter det måtte bremse 4-5 ganger før jeg våger meg ut på storveien. Funker alltid da. Virker som at bremsene er borte hver eneste dag nå..selv om jeg bremser MYE og tar en kraftig oppbremsing før jeg parkerer. Virker som at bilen må stå en 6-7 timer før dette trer i kraft. Har ikke bremser etter jobb heller, noe som er litt skmmelt - for der parkerer jeg i en bakke.

Har en 2013 P85 en av de første.

Dette er altså noe man bare må venne seg til da?

Har heldigvis lært meg at det er en slags nødbrems om man holder inne park knappen? Har også lest at den ikke akuratt nødbremser bilen..mer stopper den rolig og kontrollert, som i grunn ikke er det man trener om bremsene svikter. Men likevel bedre enn en bil som ikke stopper antar jeg

Boomerang

Sitat fra: tuslaman på fredag 02. februar 2018, klokken 08:45
Er dette et relativt vanlig problem altså?

Jeg merket dette i seint i høst også (november kanskje) for første gang.

Skulle bremse opp som vanlig ut mot offentlig vei (har regen på lav) og ingen bremser. Kjørte UT i veien. Der kommer trafikk i 80km i timen. Bare flaks at jeg var alene uten unge baki og at det ikke kom noen bil.

Har etter det måtte bremse 4-5 ganger før jeg våger meg ut på storveien. Funker alltid da. Virker som at bremsene er borte hver eneste dag nå..selv om jeg bremser MYE og tar en kraftig oppbremsing før jeg parkerer. Virker som at bilen må stå en 6-7 timer før dette trer i kraft. Har ikke bremser etter jobb heller, noe som er litt skmmelt - for der parkerer jeg i en bakke.

Har en 2013 P85 en av de første.

Dette er altså noe man bare må venne seg til da?

Har heldigvis lært meg at det er en slags nødbrems om man holder inne park knappen? Har også lest at den ikke akuratt nødbremser bilen..mer stopper den rolig og kontrollert, som i grunn ikke er det man trener om bremsene svikter. Men likevel bedre enn en bil som ikke stopper antar jeg

Og du har sjekket med Tesla at de har oppgradert bremsene dine?

tuslaman

Sitat fra: Boomerang på fredag 02. februar 2018, klokken 08:50
Sitat fra: tuslaman på fredag 02. februar 2018, klokken 08:45
Er dette et relativt vanlig problem altså?

Jeg merket dette i seint i høst også (november kanskje) for første gang.

Skulle bremse opp som vanlig ut mot offentlig vei (har regen på lav) og ingen bremser. Kjørte UT i veien. Der kommer trafikk i 80km i timen. Bare flaks at jeg var alene uten unge baki og at det ikke kom noen bil.

Har etter det måtte bremse 4-5 ganger før jeg våger meg ut på storveien. Funker alltid da. Virker som at bremsene er borte hver eneste dag nå..selv om jeg bremser MYE og tar en kraftig oppbremsing før jeg parkerer. Virker som at bilen må stå en 6-7 timer før dette trer i kraft. Har ikke bremser etter jobb heller, noe som er litt skmmelt - for der parkerer jeg i en bakke.

Har en 2013 P85 en av de første.

Dette er altså noe man bare må venne seg til da?

Har heldigvis lært meg at det er en slags nødbrems om man holder inne park knappen? Har også lest at den ikke akuratt nødbremser bilen..mer stopper den rolig og kontrollert, som i grunn ikke er det man trener om bremsene svikter. Men likevel bedre enn en bil som ikke stopper antar jeg

Og du har sjekket med Tesla at de har oppgradert bremsene dine?

Nei. Får jo ikke kontakt med dem.

Kramzz

Håpløst å ringe eller maile! Jeg måtte ta turen for at jeg kunne få igang ting! Har du muligheten er det dette du bør gjøre! Er ikke alle som bor i nærheten av Tesla lokasjoner desverre=/ for dere er ikke ting lett i disse dager   :(
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Boomerang

Okay.. Om en har så store problemer med bremsene på bilen at det er skummelt og alt avhenger av flaks om en overlever hverdagen så må en tenke litt kreativt i forhold til å få dette utbedret.

Gå inn på Teslas hjemmeside og finn oversikten over Teslas butikker.
Der finner en flere telefonnummere til hver lokasjon, både butikk og verksted.
Ring så til en av lokasjonene som IKKE er i nærheten av en storby.
Jeg kan anbefale Ålesund-Skodje, alltid kjempeservice her.
Fortell dem at du har en livsfarlig bil uten bremser så tar de nok tak i saken, regner med de har kanaler for å få tak i folk på ditt eget servicesenter. De kan også sjekke opp hvilke bremser som står på din bil i dag.

tuslaman

Sitat fra: Boomerang på fredag 02. februar 2018, klokken 09:51
Okay.. Om en har så store problemer med bremsene på bilen at det er skummelt og alt avhenger av flaks om en overlever hverdagen så må en tenke litt kreativt i forhold til å få dette utbedret.

Gå inn på Teslas hjemmeside og finn oversikten over Teslas butikker.
Der finner en flere telefonnummere til hver lokasjon, både butikk og verksted.
Ring så til en av lokasjonene som IKKE er i nærheten av en storby.
Jeg kan anbefale Ålesund-Skodje, alltid kjempeservice her.
Fortell dem at du har en livsfarlig bil uten bremser så tar de nok tak i saken, regner med de har kanaler for å få tak i folk på ditt eget servicesenter. De kan også sjekke opp hvilke bremser som står på din bil i dag.

Takk.

Jeg har jo blitt vant til å teste bremsene før jeg legger ut på store veien. Jeg håper og tror at bremsene plutselig ikke mister effekt mens jeg kjører?

Men det kan man vel uansett ikke vite når de oppfører seg slik. Ikke verdt å ta sjansen.

Prøver ringe rundt, men får ikke tak i noen. Har ikke tid til å bruke hele dagen på det desverre. Og bilen må brukes. Får bare prøve unngå ha med guttungen på noen lenger turer enn ned til lokale matbutikken 3km unna.


tuslaman

Sitat fra: eKramer på fredag 02. februar 2018, klokken 09:45
Håpløst å ringe eller maile! Jeg måtte ta turen for at jeg kunne få igang ting! Har du muligheten er det dette du bør gjøre! Er ikke alle som bor i nærheten av Tesla lokasjoner desverre=/ for dere er ikke ting lett i disse dager   :(

Ja. Må rett og slett bare ta turen inn til Skøyen til uka og få fortgang i ting. Hva sa de til deg? Måtte du levere fra deg bilen, eller fikk du kjøre hjem igjen og ble satt opp til time om 3-4 måneder?

Kramzz

Jeg kjører bilen enda med time i slutten av April =/
Men det går greit sålenge jeg kjører med bremsene inne i noen sek☺ problemet er hvis man glemmer det
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Boomerang

Sitat fra: tuslaman på fredag 02. februar 2018, klokken 09:58
Jeg har jo blitt vant til å teste bremsene før jeg legger ut på store veien. Jeg håper og tror at bremsene plutselig ikke mister effekt mens jeg kjører?

Dersom du har de orignale bremsene så er det fullt mulig at bremsene kan miste effekt midt under kjøreturer ja.
Opplevde det selv et par ganger. Kaldt i lufta og sørpeføre førte vel til at bremseklossene iset ned og da jeg skulle bremsene ned for et rådyr så var det 2-300 meter med null bremseeffekt og bremsepedal i gulvet.
Da hadde jeg vel kjørt noen mil etter siste bruk av bremsene..

Boomerang

Det overrasker meg litt at det tydeligvis fortsatt er 2013/14-modeller ute på veiene med den bedritne bremsepakken som ble levert på nybiler den tiden..

Skulle jo tro at Tesla ville skifte ut dette preventivt etter hvert.
Har dere som har gamle bremsepakker ikke hatt bilene på service, eller er det slik at en må mase seg til nye bremser (slik som jeg har gjort et par ganger)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA