Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krasj med autopilot

Startet av SabreMan, tirsdag 23. januar 2018, klokken 16:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Man må bare huske på at bilen matcher hastigheten til bilen foran. Den matcher ikke farten til parkerte biler som står ved siden av veien, o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

spirrevipp

Det er også greit å huske at dersom TACC mister syne av bilen foran så vil den akselerere opp til innstillt hastighet.

Kjører du på motorvei og kommer inn i saktegående kø for deretter å ta en avkjørsel uten å skru av TACC kan du få deg en liten overraskelse i neste sving / rundkjøring når bilen foran forsvinner... Men det gjelder vel alle biler med adaptiv cruise? Var ihvertfall slik på bilen jeg hadde før jeg byttet til Tesla (den taklet ikke lave hastigheter dog, skrudde seg av hvis farten falt under 30km/t eller noe slikt).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Tuxedo

Sitat fra: erlendboe på torsdag 25. januar 2018, klokken 21:54
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 25. januar 2018, klokken 21:21
Spiller liten rolle hva han selv skriver. Ut i fra videoen er det jo tydelig at selv en hvilken som helst idiot ville unngått dette sammenstøtet ved manuell kjøring.

Enig i det du sier.
Etter å ha sett videoen og lest forklaringen hans, mistet Autopilot mye av sin attraktivitet som kjøpsargument
- har forsatt ikke greid å overbevise meg selv til å bla opp så mye penger for en bil-og å lese her på forumet om alle mandagsbilene og hvor lenge man må vente på reservedeler hjelper heller ikke  :o
Ingen kjøper Tesla pga autopilot. Den er en vits. Bilen forøvrig er helt fantastisk, så lenge man betrakter den som en bil man må kjøre selv. Den kontante responsen når du bare gir et lite trykk på pedalen er det ingen andre biler som kan matche. Forbikjøringer, når nødvending, oppfattes nesten som en lek.  Tesla har hatt sine mandagsbiler,  men jeg tror ikke de har har hatt flere mandager enn andre merker. Jeg har hatt min i snart fem år nå, og kunne ikke tenke meg å gå over til noe annet.

Anders Jensen

Sitat fra: Tuxedo på fredag 26. januar 2018, klokken 01:43
Sitat fra: erlendboe på torsdag 25. januar 2018, klokken 21:54
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 25. januar 2018, klokken 21:21
Spiller liten rolle hva han selv skriver. Ut i fra videoen er det jo tydelig at selv en hvilken som helst idiot ville unngått dette sammenstøtet ved manuell kjøring.

Enig i det du sier.
Etter å ha sett videoen og lest forklaringen hans, mistet Autopilot mye av sin attraktivitet som kjøpsargument
- har forsatt ikke greid å overbevise meg selv til å bla opp så mye penger for en bil-og å lese her på forumet om alle mandagsbilene og hvor lenge man må vente på reservedeler hjelper heller ikke  :o
Ingen kjøper Tesla pga autopilot. Den er en vits. Bilen forøvrig er helt fantastisk, så lenge man betrakter den som en bil man må kjøre selv. Den kontante responsen når du bare gir et lite trykk på pedalen er det ingen andre biler som kan matche. Forbikjøringer, når nødvending, oppfattes nesten som en lek.  Tesla har hatt sine mandagsbiler,  men jeg tror ikke de har har hatt flere mandager enn andre merker. Jeg har hatt min i snart fem år nå, og kunne ikke tenke meg å gå over til noe annet.

Helt enig, ingen over eller ved siden av.. men blir spennende og se hvilke problemer som oppstår med de tyske elbilene når de kommer for alvor. tror det er en del hatere som skal få svelge kameler. Spent på om Tesla kommer med noe nytt når de andre konkurrentene kommer med hver sin "Tesla killer".
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

kzh

Opplevde en morgen noe av det samme, men uten TACC og AP, kun manuell kjøring:
Lå bak en varebil i slak nedoverbakke, når vi tar igjen køen skifter han felt uten å berøre bremsene og pga at køen stod rolig kom den veldig brått på, jeg er glad for at bremsene på X'en fungerte.

Ser at TACC kunne ha forverret den situasjonen og akselerert når bilen foran forsvant.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

DagfinnN

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 25. januar 2018, klokken 23:13
Det er også greit å huske at dersom TACC mister syne av bilen foran så vil den akselerere opp til innstillt hastighet.

Kjører du på motorvei og kommer inn i saktegående kø for deretter å ta en avkjørsel uten å skru av TACC kan du få deg en liten overraskelse i neste sving / rundkjøring når bilen foran forsvinner... Men det gjelder vel alle biler med adaptiv cruise? Var ihvertfall slik på bilen jeg hadde før jeg byttet til Tesla (den taklet ikke lave hastigheter dog, skrudde seg av hvis farten falt under 30km/t eller noe slikt).
Akkurat her er det chill-modus kommer inn. Den akselerer mye roligere når bilen foran forsvinner. Jeg har begynt å bruke denne når jeg kjører TACC. Det sikrere og mer behagelig. Ønsker jeg å kjøre aktivt, slår jeg av chill-modus
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jeronan

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 23. januar 2018, klokken 18:09
Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 23. januar 2018, klokken 17:25
Er vel god gammeldags brukerfeil, sjåføren fulgte ikke godt nok med. 65 mph mot et stillestående objekt i veibanen fikser nok ikke autopiloten selv på en god dag. Forhåpentligvis gjorde nødbremsen jobben sin og reduserte farten endel før det smalt.

Men hvis bilen ikke klarer å bremse ned fra 65 mph mot et stillestående objekt, hvor går grensen? Klarer bilen å bremse hvis du kjører i 100 km/t? 80? 50? Forutsatt god sikt på en rett strekning.

This is a major misconception I see returning time and again!

AEB ( Automatic Emergency Brake ) is a feature to reduce the impact of an incoming collision! It's purpose is NOT to avoid the collision, but to reduce the impact and so potentionally saving the lives of the people in the car!

Volvo is working on something called Collision Avoidance, which they say it's first iteration is currently available in the new 2018 Premium Volvo models with PilotAssist, where the car will try to auto steer out of the way to the other lane!
BUT! We have not seen any "real world" scenario yet with this system actually working!
How will it react on a normal road for example, when the car is about to collide in a car in front of it, but on the other lane there is incoming traffic inbound? Will it detect those incoming cars in the distance or just move straight towards them and make the situation even worse?

So it's not an easy problem to solve. BUT! Autopilot has three forward facing cameras in the windshield.
I can foresee a future Autopilot update incoming, where these cameras can be used for detecting stationary objects and so give the car capability to really avoid a collision and brake in time, like it now does with moving objects!

Back to the crash at hand! The driver didn't pay attention! Period!  Luckily for him, the AEB did it's work and saved his life!  Hitting that truck with 100km/h would have killed him otherwise.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Viktig poeng dette med at AP (og alle former for aktiv cruise) vil aksellerere opp til innstilt fart når bilen foran forsvinner ut av syne. Så om AP står på 100 og trafikken bremser ned til 50, bilen foran forsvinner over i et annet felt, så kan det veldig gjerne være at AP-bilen vil aksellerere inn i et stasjonært objekt, delvis ut i veien, fordi den skal forsøke å nå satt fart på 100. AP takler tross alt delvis oppbrutt (slitt/skjult) veimerking, og om ikke radaren ser objektet foran så går det galt.

Som jeg har sagt før her inne så er det ekstremt langt unna at jeg tror på selvkjørende biler i alle situasjoner de nærmeste årene. Hvis Chevrolet faktisk skal selge en bil uten ratt til hvermansen, for bruk hvor som helst, allerede i 2019, så blir jeg ekstremt imponert, og i så tilfelle har Tesla virkelig blitt akterutseilt, for de er MILEVIS unna å kunne gjøre noe sånt.

OlaM

Sitat fra: gr på fredag 26. januar 2018, klokken 10:38
Viktig poeng dette med at AP (og alle former for aktiv cruise) vil aksellerere opp til innstilt fart når bilen foran forsvinner ut av syne. Så om AP står på 100 og trafikken bremser ned til 50, bilen foran forsvinner over i et annet felt, så kan det veldig gjerne være at AP-bilen vil aksellerere inn i et stasjonært objekt, delvis ut i veien, fordi den skal forsøke å nå satt fart på 100. AP takler tross alt delvis oppbrutt (slitt/skjult) veimerking, og om ikke radaren ser objektet foran så går det galt.

Som jeg har sagt før her inne så er det ekstremt langt unna at jeg tror på selvkjørende biler i alle situasjoner de nærmeste årene. Hvis Chevrolet faktisk skal selge en bil uten ratt til hvermansen, for bruk hvor som helst, allerede i 2019, så blir jeg ekstremt imponert, og i så tilfelle har Tesla virkelig blitt akterutseilt, for de er MILEVIS unna å kunne gjøre noe sånt.

Helt enig. Det er så mange helt vanlige, trivielle situasjoner som forvirrer datamaskinen og dens strengt regelbaserte syn på verden. Jeg har litt tro på at Level 4 selvkjøring kan foregå i nyutviklede motorveier spesielt designet for formålet, med masse kommunikasjon mellom objekter o.l., men Silicon Valley-idéen om en smart bil som skjønner alle menneskelige aktiviteter rundt seg via ett eller flere kamera er bare å glemme.
'21 3LR

Øyvind.h

AP1 fungerer glimrende, innenfor et snevert bruksområde. Eksempelvis jevn motorvei eller køkjøring.
Men det er ikke fullt ut selvkjørende. I praksis kan du fint slappe av, men du må være klar til å ta over.
Jeg bruker AP1 en god del på langtur. Men det er en del steder jeg gjerne skulle brukt det, men som jeg avstår enten fordi AP1 ikke klarer å kjøre komfortabelt eller fordi systemet ikke klarer å håndtere kjøringen på en sikker måte.

AP2 har et større potensial, men det bør realiseres i år.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Beamer Screamer

Sitat fra: OlaM på fredag 26. januar 2018, klokken 13:07
Sitat fra: gr på fredag 26. januar 2018, klokken 10:38
Viktig poeng dette med at AP (og alle former for aktiv cruise) vil aksellerere opp til innstilt fart når bilen foran forsvinner ut av syne. Så om AP står på 100 og trafikken bremser ned til 50, bilen foran forsvinner over i et annet felt, så kan det veldig gjerne være at AP-bilen vil aksellerere inn i et stasjonært objekt, delvis ut i veien, fordi den skal forsøke å nå satt fart på 100. AP takler tross alt delvis oppbrutt (slitt/skjult) veimerking, og om ikke radaren ser objektet foran så går det galt.

Som jeg har sagt før her inne så er det ekstremt langt unna at jeg tror på selvkjørende biler i alle situasjoner de nærmeste årene. Hvis Chevrolet faktisk skal selge en bil uten ratt til hvermansen, for bruk hvor som helst, allerede i 2019, så blir jeg ekstremt imponert, og i så tilfelle har Tesla virkelig blitt akterutseilt, for de er MILEVIS unna å kunne gjøre noe sånt.

Helt enig. Det er så mange helt vanlige, trivielle situasjoner som forvirrer datamaskinen og dens strengt regelbaserte syn på verden. Jeg har litt tro på at Level 4 selvkjøring kan foregå i nyutviklede motorveier spesielt designet for formålet, med masse kommunikasjon mellom objekter o.l., men Silicon Valley-idéen om en smart bil som skjønner alle menneskelige aktiviteter rundt seg via ett eller flere kamera er bare å glemme.


Jeg er også blant de som er litt skeptisk til selvkjørings-hypen. Man kommer sikkert langt på vei men at biler skal bil 100% selvkjørende i overskuelig fremtid har jeg liten tro på. Det er så veldig mye mer enn kun det å holde seg på veien og passe på andre fysiske objekter som trengs for å kjøre bil på en sikker og smooth måte. En selvkjørende bil må rett og slett kunne forstå menneskelig interaksjon og samarbeide med mennesker.

Den må kunne tolke signaler fra mennesker for å forstå hva den bør gjøre. Kanskje signaliserer noen med et lite vink eller blikk at de ønsker å slippe deg frem, eller kanskje noen flasher fjernlysene for å fortelle deg at han slipper deg frem eller at du kjører for sakte. Slikt kan også bety ulike ting i ulike situasjoner og kulturer. Eller noen gjør noe feil i trafikken og man må ta en spansk en for å komme frem selv og unngå å blokkere trafikken. Eller man må vurdere fart og sporvalg for å komme seg opp en glatt og bratt bakke, samtidig som man må unngå at bilen slår nedi issvullene og huske på at naboungene pleier å ake nedover på venstre side av den veien... Og den må kunne lese og forstå skiltet «leiebiler fra Avis kjør til venstre».

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

geear

Kjørte nettopp gjennom et lyskryss i Sandnes sentrum, med fire armer, hvorav tre av de har doble felt. Lysene var ute av drift (på femte dagen?) og blinket herlig oransje, og mye trafikk fra alle kanter. Jeg skulle til venstre. Gleder meg til å se Chevrolet Cruise/RattløsBolt fikse den. Litt snø på et kamera eller tre i tillegg, så er man virkelig der. Helt greit når ALLE biler er autonome og kommuniserer trådløst, men inntil da lurer jeg på hva som er planen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA