Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere utendørs uten lader i 6 uker

Startet av JorgenM, onsdag 29. november 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

Muffinman

Er ikke bare "tap", men også en virkning av at batteriet har gått fra å være varmt til kaldt. Hadde du latt den stå lenger ville det nok utjevnet seg.

Leif1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2017, klokken 07:28
Siden du spør om du kan få andre problemer enn lite strøm:
Ser at du har en 2013-modell. Jeg har en 2014-modell (juni) med takluke, og bilen min har alltid stått ute. Bilen var uten problemer frem til vinteren. Da den kom ble det raskt vann inni baklykter og bakluke. Etterhvert slo takluken seg også (fikk ekstra stor bøy på midten). Om dette har noe med frosten og uteparkering vet jeg ikke sikkert, men så en undersøkelse (poll) her på forumet for et år siden eller noe sånt som viste at de fleste av de som hadde slike problemer parkerte utendørs (ikke hadde garasje).

Ser for meg at alu-karosseri, regn og så frost på tidlig Tesla ikke er en god kombinasjon.

Vet ikke hvor opptatt du er av lakken, men de selger jo hetter (bil"presenning"er) til Tesla, men har ikke peiling om de kan gjøre skade på lakken om det blåser. Vil i hvert fall hindre at regnvann som ligger i sprekker ekspanderer når det fryser på.

Det er ikke luka di som er problemet, men pakningen. Om den er som andre tidlige modeller kan den legge seg feil. Luka buler opp på midten bak da.
Konvertitt fra S til X

ToWalkOrDrive

De skiftet nå hele takluka. Husker ikke om det var mest foran eller bak den bulte.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: o.b.lix på fredag 01. desember 2017, klokken 08:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2017, klokken 07:28
de som hadde slike problemer parkerte utendørs

Superenkel forskning viser at regnproblemer skjer utendørs.

Men jeg har heller ikke garasje, men har aldri hatt lekkasje i takluke, så det heller ingen grunn til panikk.

Litt mer avansert forskning 1:
Regn gikk helt fint på regnfulle sørvestlandet helt til det regnet om dagen og frøs på om natten gjentatte ganger (kalt vinter her). Da skjedde det saker. Akkurat denne endringen slipper de som har en garasje / mer stabilt klima. Tror det treffer mye regn på Teslaer som eies av garasjeparkerere og, bare at de unngår at skjøtene mot pakningene er fulle av vann som ekspanderer 10% hver natt i aluminiumskarosseriet. Ser og at dørhåndtak ikke trives særlig godt når de prøver å poppe frem godt glasert.

Det var mest baklykter og bakluke jeg tror mest sammenfaller med denne type vær.

Litt mer avansert forskning 2:
Din sample size er tydeligvis = 1, mens undersøkelsen jeg refererer til hadde litt flere, og påfallende mange av de med karosseri/paknings-problemer parkerte utendørs om natten sett i forhold til forventet garasjetetthet blant Tesla-eiere.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA