Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor forsell på ulike hurtigladere i kulde

Startet av Glan, lørdag 20. januar 2018, klokken 10:24

« forrige - neste »

Glan

Jeg erfarer at veefil gir mye raskere lading på min leaf enn ABB som ofte gir runt 20kw noen andre som har tilsvarende problem/ erfaring?

J.Lafton

Dette har også med temperaturen på batteriet å gjøre. Har du fulgt med om det er likt når du lader på de forskjellige ?
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Bondeknøl

Jeg har de dyreste kilowattene med veefil, men tror det handler mest om batteritemperatur på bilen min og ikke laderen.

pudderjagar

Da er utelukkende bilen som bestemmer ladestyrken utifrå bl.a batteritemperatur, utetemp og kor mykje straum som at er på batteriet når lading startar.

Da har ingenting med laderen å gjøre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 20. januar 2018, klokken 13:21
Da er utelukkende bilen som bestemmer ladestyrken utifrå bl.a batteritemperatur, utetemp og kor mykje straum som at er på batteriet når lading startar.

Da har ingenting med laderen å gjøre.

Sikker på det? Tesla slne ladere klarer ikke å levre full strømstyrke når de er kalde. Det kan vel fort gjelde andre merker også? Jeg fikk f.eks maks 70kW på Gol i går, den klartet opp til 80kW etter en stund. Sto alene på laderen og burde egentlig fått ~95kW.
I Bagn ladet jeg på ABB-lader og fikk maks 104A, mens jeg alltid får ~120A på Veefil.
Begge disse ladingene var tidlig på morgenen, så begge laderne hadde nok stått ubrukt i kulda i en del timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Det er da ikke noe som tilsier at det er laderens "feil"?

Selv om laderen faktisk hadde en effektbegrensning i kulden, så ville den jo være varm innen få sekunder. Det er jo flere kW som må "luftes".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Tesla har lagt inn ei begrensning når da er kaldt men er litt usikker på kor mange grader den må ha for å gje fullt.

Sikker på at du hadde nok temperatur på batteriet?
Nokon eldre elbilar tar også hensyn til utetemp desverre.

Neste gang du opplever dette så ta deg ein tur bort til likeretteren og sjekk om vifta har starta. Har den det så er ladaren varm nok til å levere fullt. Og ein likeretter bruker ikkje mange sekunda på å nå den temperaturen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil4ever

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. januar 2018, klokken 13:50
Sikker på det? Tesla slne ladere klarer ikke å levre full strømstyrke når de er kalde. Det kan vel fort gjelde andre merker også? Jeg fikk f.eks maks 70kW på Gol i går, den klartet opp til 80kW etter en stund. Sto alene på laderen og burde egentlig fått ~95kW.
I Bagn ladet jeg på ABB-lader og fikk maks 104A, mens jeg alltid får ~120A på Veefil.
Begge disse ladingene var tidlig på morgenen, så begge laderne hadde nok stått ubrukt i kulda i en del timer.

Som for skrevet av andre, det er bilen som bestemmer hvor mye strøm den tar i mot. Og bilen vil alltid ta saktere lading når batteriene er kalde pga lav utetemp.

For laderen er lav temperatur bare bra.

Laderens verste fiende er høy temperatur. Ved overføring av store strømmengder på kort tid dannes mye varme, og i verste fall må laderen både skru på alle vifter den har og evt skru ned på hvor mye strøm den slipper gjennom. Men dette er et problem som blir større ved varm uteluft, ikke ved kald...

Kristian O

Ladet Kiaen vår fra ca 15% til 84% i går med snitteffekt på 40.4 kW. Hadde kjørt fra 80% før lading med utetemperatur på rundt 0, så vil tru batteriet nærma seg bra temperatur. Bruker å få snitt på opp mot 44-45 kW på sommertid. 
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

manifold

Som andre har skrevet: bilen bestemmer.

Eksempel: jeg ladet en iskald e-up i -10 tidligere i vinter og fikk i underkant av 20 kW. Ble lei av å vente, kjørte videre med halvfullt batteri og hurtigladet igjen etter en halvtimes tid med normal kjøring. Da fikk jeg vanlig ladehastighet på i underkant av 40 kW. Forskjellen i ladehastighet henger sammen med temperaturen i batteriet - bilen tar hensyn til det når den styrer hurtigladeren.


pudderjagar

Ikkje bare temperaturen. % igjen på batteriet har like mykje å sei. Du kan få bra fart på eit kaldt batteri som bare har 1% igjen.

Men for all del. Ikkje sett bilen frå deg med 1% på batteriet. Då slit da veldig når du skal lade den opp igjenn
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA