Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmer Think 2011

Startet av froland, fredag 24. juni 2011, klokken 22:40

« forrige - neste »

jahnarne

Fikk endelig somlet meg til å ta bilder av min installasjon i en Think 2011 m/AC. Som dere ser er det langt trangere enn i en bil uten AC. Nå tok jeg ut eksisterende varmer da den ikke likte den nye PCUen, men jeg er ganske sikker på at plasseringen også fungerer for dere som vil beholde eksisterende varmer.

Husk også at Thermo Top EVO krever W-bus-styring og 12V-signalet fra el-kolben må derfor gjennom en W-bus-konverter (eks: http://www.car-chief.de/Standheizung/W-Bus-Konverter.html) for å fungere.

ThinkGeo


Det var ganske mange interessante og illustrerande bilde vedlagt dette emnet ser det ut til.
Men får feilmelding 404 når eg prøver å få sett på dei! >:(
Har bilda forsvunne for alltid, og kva er det som er problemet?
Gjeld dette alle eldre emner?

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Elmo

Det er et generelt problem med å se gamle vedlegg etter oppgradering av forumet før jul. Får håpe og regne med at de får fikset det snart.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bcx238h

Tenkte å heller legge inn noen erfaringer i en større eksisterende tråd enn å åpne en ny en. På den måten, tror jeg, finner man i hvert fall en del ferdig opplistet informasjon  :)

Nå har det jo gått en god stund med den lille røde Think-en min her i Hammerfest.
Vinter begynner å slippe tak og kanskje begynner våren om en måned.

Fra første dagen av la jeg merke til at det måtte være noe galt med "høyspent" systemet. Jeg trodde jo først at det var fuktighetsproblemer, slik som andre var/er plaget av. Men det var det faktisk ikke.

Det var den berømte varmekolben som nesten med en gang varmen ble slått på utløste en feilstrøm (jordfeil) i systemet. Samme det! Jeg har bare noen få kilometer til jobben og i Hammerfest blir det ikke så kaldt, maks -15°C, men mye vind til tider.

Etter å ha vært på Bryne i en uke, ville Think-en ikke starte mer. 12V batteriet var helt tomt for strøm. Ladet den gjennom sigarettenneren. Fungerte utmerket bra! Må kanskje vurdere et nytt batteri etter hvert.

Forrige lørdag var det plutselig fullstendig lysshow i bilen. Hva enn som kunne lyse og blinke kom på og gikk av og andre lamper gikk på og av. Første gang lyste "bare" iso-feil, deretter Powerlimit og skiftnøkkel og håndbrekk osv.

Temperaturen ute hadde steget og jeg la allerede merke til når bilen står på lading på et verksted på jobben min, at iso-feilen kommer på, men forsvinner etter andre eller tredje gang av og på-slåing av tenningen.

Tenkte meg at varmekolben kommer nok opp i "romtemperatur" og den sprekken som sørger for en iso-feil blir større og dermed genereres en feilstrøm.

Teorien kunne jeg bekrefte selv ved å lade Think-en utenfor verkstedet. Så lenge Think-en var kald (under 0°C, helst -5°C) hadde jeg ingen problemer.

Men nå kommer jo våren og utetemperaturen er kontinuerlig over 0­°C.
Altså måtte nok varmekolben gått helt bananas.

På søndag tok jeg av pluggen (avlang), klippet begge ledninger og isolerte endene ut av pluggen med krympestrømpe - ferdig.
Satt pluggen tilbake og feilen var borte med en gang.

I dag skjedde det noe nytt. Etter å ha kjørt litt humpete veier (snøen er jo borte) åpner seg plutselig panseret. Ja vel...stoppet og presser det tilbake i låsen. Men det skjedde to ganger til. Siste gadd jeg ikke å stoppe. Men etter noen hundre meter kommer skiftnøkkel- på og håndbrekk-lyset på. Jeg fikk startet bilen og så kjørte den igjen noen hundre meter osv. Helt til jeg var hjemme.

Første man tenker - hva har jeg gjort nå? Eller hva har jeg rørt i tillegg til denne dumme pluggen til varmekolben? Ingen ting! Altså måtte det nok være feilen som oppstår når sikkerhetskretsen er brudd. Kjenner det jo fra nødstoppkretser i industrianlegg. Du verden mye rart som man opplever der når en av bryterne/kontaktene tuller.

Etter å ha åpnet panseret og sjekket pluggen - tok den av, satt den på, sjekket vandring, startet jeg bilen og kjørte en runde. Ingen feil!

Ja vel, ja vel - mye interessant man får gjort med denne lille bilen.
Heldigvis har jeg en Webasto liggende fra våres gamle Peugeot. Den skal jeg nok montere i løpet av sommerferiene.

Hvis noen blir plager av samme symptomer, finnes det i hvert fall litt tekst til i forumet nå. Satser på søkefunksjonen presenterer de rette informasjoner.

Ha en fin dag videre!!!  ;D

worry

Hei,
Takk for beskrivelsen! Vi tar med oss all erfaring.  :+1:
Jeg får lyst til å lage meg en tjuvkobling, en "snarvei" med bryter, som kobler vekk/forbi hele sikkerhetskretsen. Det hadde gjort det mye raskere å bekrefte eller avkrefte feil i den.
Think lithium

bcx238h

Godt å høre!

Men jeg må faktisk "trekke (nesten) alt tilbake og påstå det motsatte".  :o

Jeg fjernet blindpluggen min for å teste feilmeldingen i dashbordet. Og...det lyste bare "Power Limit" lyset.

Dermed slår min teori feil at en ustabil "sikkerhets-lask" i disse pluggene utløste min "rød skiftenøkkel" og "rødt håndbrekk utropstegn".

I dag fikk jeg feilen flere ganger, men først etter å ha kjørt en liten stund (500-1000m). Feilen kunne framproviseres ved å gasse på i D og når det var litt humpete.

Siden det ikke kom opp noen "høyspent feil" måtte det være noe annet. I en annen tråd med en Zebra-Think ble det nevnt blant annet 12V batteritilkobling, når den røde skiftenøkkel lyste.

Det viste seg å være et meget godt råd!
Faktisk var pluss-tilkoblingen løst. Men...selv om jeg stramte den helt, sitter den ikke fast. Virker nesten som om pluss-polen er krympet. Den sitter litt bedre, men jeg får røre på den og med en gang den mister kontakt, kommer den røde skiftenøkkelen på igjen.

Må sjekke om jeg får klemt noe inn i polklemmen.

Håper Think-en min oppfører seg bedre i morgen.  ;)

bcx238h

Kort oppdatering...

Sprang ut i morges for å fikse polklemme-problemet. Tok en bit RKK10mm2 (dobbeltisolert mangetråd leder), avisolerte den ene sida, skrudde opp klemmen, presset sidene fra hverandre med et stort flatjern og så stakk jeg inn den avisolerte sida av lederen, holdt alt på plass med en hånd, mens jeg skrudde med den andre.

Ferdig! Sitter ganske bra, må jeg tilstå. Bøyde den isolerte delen av lederen ned over polklemmen for å se litt penere ut.

Skrudde panseret på plass og flyttet på bilen. Ingen problem så langt.

Akkurat kjørt to av barna våre til skolen. Ingen problem så langt heller. Har nokså mye tillit til denne løsningen at jeg tror det holder også resten av "livet".  ;D

Ha en trivelig dag alle sammen!

bcx238h

#142
Neste oppdatering...  :)

Har nå kjørt en del i dag med den røde Think-en min.
Og så langt går den faktisk uten noen form for feil.

En ting derimot har overrasket meg:
Det var for første gang at viseren gikk svært synlig inn i det grønne området under trilling ned en bakke.
Før gjorde han det bare når batteriet var 100% fulladet, men med en gang ladetilstanden var på litt under 100% ... 95% rørte viseren seg så vidt synlig når jeg trillet ned bakker. Om det hadde noe med varmekolbens "iso-feil" å gjøre og utkoblingen av den??? Hvem vet! Kanskje kan regeneringen begrenses, selv om det ikke vises en "aktiv" feil...bare en teori...jeg kjenner jo forskjellen mellom "D" og "E" når jeg triller, men i dag var det å trille i "E" helt annerledes enn før.

Skal følge nøyere med nå framover i tida...

bcx238h

Neste "tenk høyt" oppdatering!

:laugh:
Tror nok at jeg vet den "egentlige" årsaken til de forskjellige observasjonene under regeneringen - som (naturligvis) må være elektroteknisk begrunnet.

Når man ser på Enerdels kravspekk til batteripakken, kan man se "ønsket" ladestrøm i avhengighet av temperaturen - å ha! Og siden BMS-en holder seg/er programmert til/etter produsentens ønske, begrenses nok ladestrøm ved fe. regeneringen.
Så lenge det er kaldt ute (<0°C) har nok regenereringen vært begrenset.

Men denne uka var det ganske varmt (Hammerfest forholdene tatt i betraktning). Dermed var nok også batteripakken "mye" varmere og regeneringen fikk levere litt mer strøm til batteripakken.

Men hvorfor kan jeg lade Think-en også ved -10°C med 16A*230V (faktisk 14A*230V=3220W) som på ECO-meteren vises som mer enn to grønne prikker, men regeneringen får ikke lov til det?  ???

Snodig!

I hvert fall har jeg også fjernet 12V installasjonen til varmekolben nå. Kan bruke de signalene fortsatt om ønskelig - naturligvis. Det er meldt snø den neste uke, så dermed får jeg nok ikke skrudd på Think-en med det første. Webasto-en må vente litt til. Men det haster ikke...

worry

Hei,
Fortsett å skrive! Det er så stille her nå, at det er hyggelig å se at noen fortsatt prøver å forstå bilen.
Jeg fikk en forklaring på funksjonen til "power-meteret" her på forumet. Om det er riktig vet jeg ikke, men det virker fornuftig.
Utslaget er ikke direkte strøm-måling, men en beregning slik at utslaget viser et forholdstall av hva som maksimalt kan trekkes eller puttes inn på batteriet. Det jeg reagerte på da jeg spurte, var at utslaget på regenerering var veldig stort når batteriet var nesten fullt. i den sammenhengen var forklaringen fornuftig.
Think lithium

bcx238h

Hei igjen ... takk for de oppmuntrende ordene  :+1: ;)

Jeg har jo blitt forelsket i Think-bilene allerede da jeg kom til Norge for nesten 18 år siden. Derfor ville jeg alltid ha en. Og siden jeg var involvert i et ombyggingsprosjekt av en Renault Twingo fra bensin til el-drift i løpet av studietida mi i Tyskland, er jeg meget glad i å grave meg dypt inn i tekniske problemer for å finne løsninger. Etter hvert har også "reverse engineering" eller "backwards engineering" blitt en kjær hobby.
Think-bilene er akkurat perfekt for slike foremål.  ;D
Siden jeg jobber som lærer for automasjon og robotikk, har jeg mange muligheter til å bruke de forskjellige systemene i bilen i undervisningstimene.
I løpet av årene har jeg sverget overfor meg selv at jeg ikke gir opp å fikse og/eller forstå en hvilken som helst maskin uansett hvor komplisert den måtte være.
Derfor skal jeg også fortsette å lese mer av det som finnes her i dette forumet for å "sy sammen" en "kunnskaps katalog" - for å si det sånn.

Bilen kjører fortsatt som bare det! Og det ser ut som at med en gang temperaturen gikk ned igjen, ble også regenereringen svakere. Det står også i et dokument som jeg har i min samling at regenereringen tilpasses etter batteriets SOC - altså restlading.

Det styres nok alt av BMS-en - som jeg har lyst til å se litt nærmere på når jeg får tid i sommer. Som lærer har man ja "litt" tid om sommeren.  8) :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA