Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilgang vindusviskerrelé

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 24. juni 2011, klokken 20:04

« forrige - neste »

MortenT

Sitat fra: Go-carter på mandag 27. juni 2011, klokken 09:36
Med ruster - hva tenker du på da? Jeg har også lagt merke til at stikakslene foran, og hjulopphenget bak umiddelbart fikk overflaterust. Vurderer å få det behandlet.
Jeg har funnet rustangrep som bekymrer meg over tid følgende steder:
Vinduslister utvendig på dørene, det er en metallist mellom plasten og vinduet, denne ruster i endene
Toppen av dørene, fra vinduene og opp. Litt usikker på hva det heter, men det er "vinduskarmene". Disse ruster i sveisene og sågar synlige rustflekker på flatene også.
Vindusviskeraksling, gjennomføringen fra viskermotor og til armen.
Vindusviskerarmen.
Boltene i dørhengslene på bakluke.
sveiser og sammenføyninger i motorrom.
skruer i dører, ved dørlåsene i bakkant.
På den første bilen var det også synlig rust på alle plateender på de innvendige dørplatene og avskalling av lakk.

Jeg vurderer sterkt å få bilen tektylert av noen som kan yrket, det gjelder både understell, motorrom og innvendig i dører.

Det virker som om overflatebehandlingen har vært en katastrofe eller fullstendig fraværende.
Min største bekymring er ikke batterier, pcu, motor osv, men rust!

Morten

hkaspenberg

Litt pussig dette, da de gamle Thinkene, "Classic" ikke ruster noe videre...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

MortenT

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 27. juni 2011, klokken 15:32
Litt pussig dette, da de gamle Thinkene, "Classic" ikke ruster noe videre...

;-D Hans

Helt riktig - min gamle Think så rimelig bra ut hva gjaldt rust da jeg solgte den.
Så jeg forventet faktisk ikke disse problemene.
Men nå har jeg heldigvis fått bekreftet fra verksted at det blir ordnet det også.

Morten

bobakka

Rust er noe svineri... på alle biler - også plastbiler

Jeg kjøpte en iMiev og hentet den 28. februar.
Jeg vasket den ikke før i april og da var det allerede overflaterust på lakken under skiltet bak..
Jeg kjørte imjauen på oljebehandling hvor det hovedsaklig brukes sagkjedeolje som har gode vedheftsegenskaper. Kan anbefalte det på det varmeste - har brukt det på flere biler. Senest på en 12 år Toyota Landcruiser som jeg da jeg solgte den i fjor høst så fant NAF bruktbilsjekk kun to flekker en ved skjerm hvor det var en lakkskade og en under den ene døra hvor det var en lakkskade. Andre tilsvarende LC er morkne etter 12 år. Hadde på olje 5 ganger og kostet under 4000 totalt.

Min vurdering er at det er mye bedre enn Tectyl både på holdbarhet og pris.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Caspar

Jeg har ikke noe tro på at det befinner seg noe elektronik i selve bryteren og at det er tilstrekelig å skifte kun den. Men det finnes en annen og sikkert veldig mye lettere løsning. De fleste europeiske biler benytter et standard viskerrele hvor intervallfunksjonen er programert. Jeg jobber med Volkswagen, Audi og Skoda og til de kan du kjøpe et uorginalt rele med variabel intervalltid i. Det fungerer på den måten at du slår på intervallfunksjonen og mens pusseren går sin første runde så slår du pusseren av igjen. Når du synes det er passe med regn på ruta så slår du intervall på igjen og den tiden legger seg inn i releet som intervalltid. Supersmart løsning.....Til samme type relee leverer Hella et ombyggingssett til regnsensor, da setter du inn et rele med et ledningsuttak som går til en sensor på innsiden av ruta og vips har du regnssensor.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Caspar på onsdag 29. juni 2011, klokken 17:47
Jeg har ikke noe tro på at det befinner seg noe elektronik i selve bryteren og at det er tilstrekelig å skifte kun den. Men det finnes en annen og sikkert veldig mye lettere løsning. De fleste europeiske biler benytter et standard viskerrele hvor intervallfunksjonen er programert.

Det var en slik løsning jeg tenkte på. Men er usikker på hvordan jeg skal få tilgang til vindusviskerreléet. Er det noen som vet hva som må fjernes for å gi tilgang?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

cra

Sitat fra: Caspar på onsdag 29. juni 2011, klokken 17:47Det fungerer på den måten at du slår på intervallfunksjonen og mens pusseren går sin første runde så slår du pusseren av igjen. Når du synes det er passe med regn på ruta så slår du intervall på igjen og den tiden legger seg inn i releet som intervalltid. Supersmart løsning.....

I forhold til enkelhet mtp montering: genialt.  :) I praktisk bruk: helt elendig, spør du meg.  :-\ Har denne funksjonen på Caravellen, og syntes den var tøff til å begynne med. Men etterhvert synes jeg det er utrolig tungvindt å måtte bruke optil et halvt minutt for å justere intervallet. Da foretrekker jeg faktisk en slik skalert skruknapp når som helst. Enkel å justere underveis, og du ser med en gang hva den er instilt på. VW-løsningen kobler ut med en gang du skrur viskerne av eller kjører et ekstra visk dersom du f.eks. har fått ekstra vann på ruta pga møtende trailer e.l. Skru-intervallet derimot fortsetter som før.

Dagens $0.02
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

#22
Løsningen er funnet:

En brukt viskerhendel med elektronikk fra Ford Mondeo er installert, og nå er Thinken oppgradert til intervallvisker med 6 valgfrie intervaller. Fungerer utmerket.

Viskerhendelen er til Ford Mondeo Mk3 (2001-2007) eller Focus Mk1/2 (1998-2004) uten bakrutevisker og ble kjøpt gjennom eBay for den nette sum av kr 120 inkl. frakt.

Noen flere som ønsker seg 6-trinns intervallvisker?  ;D

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Kjempetips.

Legger du det inn på Wikiet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

#24
Sitat fra: elektrolux på fredag 05. august 2011, klokken 16:34
Kjempetips.

Legger du det inn på Wikiet?

Har allerede oppdatert elbilwikien. Nå som Thinken har gått ut av produksjon er det vel ekstra viktig at vi deler informasjon gjennom elbilwikien.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA