Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venter e-golf, men vurderer nye leaf

Startet av Kav2, fredag 19. januar 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Kav2

Jeg får snart levert en e-golf (i løpet av noen uker), men har lekt med tanken på å heller bestille meg nye leaf. Slik det ser ut i dag kan jeg selge e-golfen som ny med 40-50 k i fortjeneste. Jeg har ikke umiddelbart behov for ny bil med lenger rekkevidde, så det gjør meg ingenting å vente et halvt år. Det vil i teorien si at jeg får en fullspekka ny leaf til rundt 250 k, pga fortjenesten på golfen. Så her er noen spørsmål:

1. Er det uetisk å selge bilen med maksimal fortjeneste? (markedspris)
2. Bør jeg kanskje bestille nye leaf, men vente med å selge e-golfen til den kommer? Kan jeg også da forvente en ok fortjeneste på golfen?
3. Tror dere e-golf (godt utstyrt) føles mer ekslusiv enn nye leaf?

Er veldig usikker, så setter pris på råd.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Joltus

1. Hvordan i huleste er det uetisk? Du lurer da ingen, og du betaler det leverandør krever.

Å tenke sånn blir for meg helt feil. Hvis du får mer for den enn det du betaler så hadde eg ikke stusset :p

elhansen

1. gjorde det samme som deg med ampera e- Sitter igjen med ca 120000 mindre i bilkostnad. Dette pga av et meget godt overskudd  :)fra salget,  samt at leafen er billigere. Uetisk er det ikke, da du ikke truer noen til å kjøpe. Jeg ga info til ny eier om pris og utstyrsnivå. Han var knallfornøyd og det var jeg også.
2. Jeg hadde tatt i bruk bilen så det gikk fint det. Men dette blir jo igjen snakk om etterspørsel og pris.
3. følelse er vel smak og behag. I amperen satt jeg rett og slett vondt og etter å ha prøvd leafen, så er følelsen der mye bedre. Så dette blir vel opp til deg å prøve.

Goggen123

Mye er i endring i elbilmarkedet, snart er de første nye Leafene fysisk i landet og på veien, og da kan psykologien plutselig endre seg raskt mhp. om folk betaler 40-50 k mer enn listepris for en eGolf.
Og den nye Leafen er godt utstyrt.
Så jeg ville vel gjort en beslutning ut i fra egne behov, og ikke et bizznizzcase med usikre forutsetninger.

Kav2

24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Trond.m

Jeg ville tatt ut e-Golfen for å ha gleden av å kjøre ny bil. Så kan du prøve en Leaf og se om du blir fornøyd. Komfortfølelsen i e-Golf er i en annen klasse, men Leaf er nok ikke noen dårlig bil. Det mest irriterende med den er at man ikke kan justere rattet i lengderetning og derfor er det ikke like lett for alle å få en god sittestilling. Hvis du bestiller Leaf kan du nyte noen mnd. i e-Golf og så selge den med fortjeneste når du får Leaf. Det er heller ingen omregistrering-avgift lenger så du taper veldig lite på å kjøre den noen mnd.

Kav2

Takk for svar. Men er ikke markedet for elbiler spesielt gunstig for salg akkurat nå? Mtp. bomringøkninger her og der, osv, og at mange modeller enda ikke har kommet på veiene. Ser for meg at bruktmarkedet daler litt akkurat nå, så fortjenesten blir kanskje merkbart mindre?

Men jeg ser absolutt argumentet ditt. For hvis man hele tida skal tenke at man venter for å få en ny bil, enda billigere, så vil man til slutt aldri bytte bil :P
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

elhansen

Sitat fra: Kav2 på fredag 19. januar 2018, klokken 13:44
Har du prøvd nye leafen?

Har kun prøvesittet inne i butikk, men setene passet meg. Men igjen smak og behag. Ps unga var litt skuffa når vi solgte amperen, men på den annen side var de glad for ferien som jeg kjøpte for overskuddet..... Så får vi jo snart ny bil igjen. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA