Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags ladebox er dette ?

Startet av Stig@tle, mandag 23. juli 2018, klokken 22:25

« forrige - neste »

Stig@tle

Hei
Har mulighet til å leie en leilighet hvor det i felles garasje er plassert en ladebox til el bil.
Eier aner ikke noe om den - og jeg må bestemme meg iløpet av et par dager om jeg vil ha leilighet eller ikke.
Har en Leaf 2014 som jeg ønsker oppgradert innen et år.. evnt ionic .. 
Jeg setter stooor pris på svar !
( trenger vel en adapter?? )

Du kan ikke vise dette vedlegget.

🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Stig@tle

Herregud... beklager gigabilde.... får ikke redigert ned kvalitet på iphonen...
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Amatøren

#2
Tror ikke det er noen form for ladeboks.

En fase 230 V kontakt.

"Makker" fra Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Du må sjekke hva den er sikret med.

Er vel montert som motorvarmerkontakt for å ha bedre kvalitet enn Schuko.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Dette er en 16A industrikontakt (med manuell bryter for å koble denne inn/ut).

Dersom denne spesifikt var satt opp for elbilloading før 2016, kan den brukes som den er (evt. med adapter til vanlig stikk). Dersom den ikke opprinnelig var tiltenkt elbillading, eller er installert i 2016 eller senere, krever reglementet jordfeilvern type B på denne kursen (noe det mest sannsynlig ikke er).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig@tle

Ok. Bygget er vel fra 2016 og det er fler som lader der.  Og garasjn er jo nede i meget varm kjeller.. så i mitt lille hode, tror jeg ikke de tenkte motorvarmer.. men mulig jeg tar feil. Ikke alle som har den boksen heller.
Skal prøve å få tak i noen fra styret... ( lett i ferie.. )
For hvis jeg ikke får ladet evnt ny leaf der, så blir det for dumt å selge inn dette som p plass for elbil...

Og her kan evnt andre lade så mye de vil hvis jeg er borte osv.? Ikke no lås liksom... hmm..
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

KjellG

Kanskje den bryteren er tilpasset slik at den kan låses med hengelås.

Stig@tle

🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Amatøren

Sitat fra: Stig@tle på mandag 23. juli 2018, klokken 23:33
Og garasjn er jo nede i meget varm kjeller.. så i mitt lille hode, tror jeg ikke de tenkte motorvarmer.. men mulig jeg tar feil. Ikke alle som har den boksen heller.

OK, det med varm garasje kom ikke frem i første omgang så jeg trekker tanken om motorvarmer da.

Har selv bodd i hus med fellesgarasje under, men den var kald da det var trespiler langs ene langveggen (den andre var under bakkenivå) på grunn av skrånende terreng.

Sjekk om det er B vern (ja, styre på ferie er utfordring) og hvordan betales strømmen?

Egen måler, kabel fra beboers måler (noen steder er det mulig å trekke ned fra måler igjen, mens andre steder har alle målere sentralt plassert for så å ha kabel opp i leiligheter - da kan det være enklere å få kabel inn til garasjeplass og boder) eller betaler alle med elbil en fast sum til styret/sameiet?

Klarer du å følge kabelen noe sted?

Dette burde megler/selger helt klart ha track på før salg!

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Stig@tle

Det eneste jeg har fått vite nå er at det går til egen måler, og så kommer det to poster på strømregning...
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Stig@tle

Svar fra tidligere eier :
Det er en 16 A cee kontakt med overspenningsværn klasse b, så den er godkent i henold til de lover og regler som gjelder. Det er det samme system som i resten av sameiet, men med mulighet for separat avlesning av denne stikkontakten. Skal man lade bil med schuko-kontakt, må man ha en overgang alla https://www.elbilgrossisten.no/products/overgangsadapter-bla-cee-16a-til-schuko


Så hvis jeg kjøper meg en ny leaf/ ionic el noe som har mer enn 14 mil rekkevidde ... hva må gjøres for å få ladet der?

Er så fryktelig noob .. sorry for dumme spørsmål..

Har uansett sagt ja til å leie der et år..
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Ingeniøren

#10
Sitat fra: Stig@tle på onsdag 25. juli 2018, klokken 02:09
Svar fra tidligere eier :
Det er en 16 A cee kontakt med overspenningsværn klasse b, så den er godkent i henold til de lover og regler som gjelder. Det er det samme system som i resten av sameiet, men med mulighet for separat avlesning av denne stikkontakten. Skal man lade bil med schuko-kontakt, må man ha en overgang alla https://www.elbilgrossisten.no/products/overgangsadapter-bla-cee-16a-til-schuko


Så hvis jeg kjøper meg en ny leaf/ ionic el noe som har mer enn 14 mil rekkevidde ... hva må gjøres for å få ladet der?

Er så fryktelig noob .. sorry for dumme spørsmål..

Har uansett sagt ja til å leie der et år..

Dette er en kontakt for tilkobling av ladestasjon med CEE kontakt. Forrige eier har vel ikke hat elbil eller tatt med sin ladestasjon når han flyttet.

Linker et eksempel på ladestasjon med  CEE kontakt, kun som eksempel da kontakten synes. Du skal vel ha en på 16A og det finnes en del å få. Vi har alle vært nybegynner her  :+1::
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_hjemme_med_32A
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jonrb

Du kan kjøpe en slik, med cee-kontakt: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9
Fungerer utmerket og du kan enkelt ta den med deg når du flytter.  :+1:
NB: Det er to typer kontakt på bilene, type 1 og type 2. Så det må passe med bilen du kjøper.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Ingeniøren

Kjøp i alle fall en med fast CEE kontakt på kabelen. Overganger (standard norsk/schuko mot CEE) på permanente ladepunkter anbefales ikke og er vel heller ikke lov.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

«Det er en 16 A cee kontakt med overspenningsværn klasse b, så den er godkent i henold til de lover og regler som gjelder. »

Nja. Det er ikke vanlig å sette overspenningsvern på enkeltkurser. «klasse B» kan også romme misforståelser. Jordfeilautomater har vanligvis  B- eller C-karakteristikk, men dette har ikke noe med jordfeilbryter type B å gjøre.

B-karakteristikk: en jordfeilautomats evne og hurtighet til å koble ut ved overlast.
Type B, en jordfeilbryter (få kombiautomater) sin evne til å oppdage DC-strømmer til jord. En vanlig jordfeilautomat med B-karakteristikk har begrenset evne til å oppdage DC.

Utleiers utsagn er uklare.

TB

Tipper eiger ikkje hugsar detaljer rundt informasjon som er sendt ut. Virker installert av styret som felles løsning, dermed godkjent for bruk til elbil og hybrid.

Trådstarter må enten bruke overgang, eller kjøpe egen, egen ladestasjon / kabel. Fordel med sistnevnte er 16A. Medfølger ladekabel med overgang gir normalt maks 10A (Litt variasjon mellom merker.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA