Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bruker du AC vinterstid? (tørke kupéluft)

Startet av elekTrond, onsdag 17. januar 2018, klokken 00:18

« forrige - neste »

elekTrond

... jeg skrur AC-knappen av og på etterhvert ettersom det dugger for ille i disse dager. Men hvordan og hvor bra virker det egentlig? Er det en reell tørkeeffekt og/eller jobber AC-delen litt i mot varme-delen av klimaanlegget?

Jeg er inne i min andre vintersesong nå, så har forsåvidt opparbeidet meg et "fast" mønster. Siden AC går auto-på når lufta styres opp på frontruta, tolker jeg det som en god egenskap, bare litt automagisk i sin natur.

Hva og hvordan gjør du det?  :D
'13 Mjau

svingen

har som regel bare på litt varme på front ruta fungere fint men anbefaler følgende.

kjøp gumi gulvmater (jeg kjøpte her https://www.gytisautek.no) er veldig mye is/snø som kommer inn via beina.
bruke en defa vifte av og til og ha viduet litt åpent og la den stå på noen timer da tørker bilen. uten mater blir det åt" i bilen og må kjøre

da slipper du og få så mye "kodens" i bilen.

har vel noe som den her https://www.clasohlson.com/no/Kup%C3%A9varmer-1000-W/36-3806 som jeg legger inn i bilen med skjøteledning av og til.

de orginale matten fungere som en "svamp" suger til seg vann og så fryser det osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

Jeg har inntrykk av at det kommer masse fuktighet som skaper dugg i det man skrur av AC. Og at man derfor blir «stuck» med ac på, hvis man bruker det til tørking.

Jeg har alltid ac off, med mindre jeg vil ha kjøling. Tror det er best for rekkevidden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

espenri

Jeg fikk litt småpanikk i vinter etter at min bedre halvdel hadde brukt bilen en stund, løftet på gummimattene og merket at teppet var klissvått, og sikkert hadde vært det i lang tid. I mangel av en vifteovn satte jeg på full varme, all varme rettet ned mot føttene og lot bilen stå til tomt batteri. Gjorde dette 2 ganger for å tørke opp. Vurderer nå kupevarmer fra clas.

tldr; selv om du har gummimatter, sjekk teppet under!
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

alda

Sitat fra: elekTrond på onsdag 17. januar 2018, klokken 00:18
... jeg skrur AC-knappen av og på etterhvert ettersom det dugger for ille i disse dager. Men hvordan og hvor bra virker det egentlig? Er det en reell tørkeeffekt og/eller jobber AC-delen litt i mot varme-delen av klimaanlegget?

Jeg er inne i min andre vintersesong nå, så har forsåvidt opparbeidet meg et "fast" mønster. Siden AC går auto-på når lufta styres opp på frontruta, tolker jeg det som en god egenskap, bare litt automagisk i sin natur.

Hva og hvordan gjør du det?  :D
A/C på när det är mycket fukt, annars av för max räckvidd. Bra att använda A/C regelbundet, bör inte "stå oanvänd" i längre tid.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

pwb

Bruker den aldri. Er ikke plaget med dugg heller. Bruker stort sett ikke varme heller. Dugg oppstår ikke hvis innsiden av ruta er kald nok. Skjerf, hansker og pledd. Trodde heller ikke at AC slo seg på når det var kaldt uansett.

Jon65


alda

Sitat fra: Jon65 på onsdag 17. januar 2018, klokken 18:38
Dugg oppstår NÅR innsiden av ruta er kald nok.
Ja, och när det är hög luftfuktighet och bilen står parkerad.... Det är flera tilfeller jag har varit tvungen att skrapa is på fronruta - på insidan!
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

CitB59EL

Vi bruker Ac  så mye som mulig selv om bilen står i garasjen. Sjekket under gummi matte og det var fuktig.  Ac drar lite strøm iforhold til varmeapparat på max. Kjører bare små turer.

Beamer Screamer

AC er plassert før varmeregisteret slik at når både AC og varme er på avkjøles (og tørkes) luften i AC før den varmes opp igjen og blåses inn i bilen. I veldig lave temperaturer er det mulig AC deaktiveres helt for å unngå ising.

Så AC'en har evne til å tørke luften som kommer inn i bilen i noen grad og redusere duggdannelse, men det er ikke slik at det hjelper å bruke AC dersom teppene er søkkvåte. Da må interiøret varmes opp og få tørke skikkelig opp. Dessuten er det slik at fuktigheten AC'en tar ut av luften blir liggende igjen i AC'ens fordamper (og sakte dreneres ut), det er dette som gjør at man kan få veldig fuktig luft inn i bilen når man skrur av AC'en.

Etter min erfaring har AC'en lite å si for duggdannelse, så her i gården brukes AC kun noen få dager i året for avkjøring, samt at jeg vedlikeholdskjører anlegget noen ganger i måneden. Trikset for å unngå dugg er å holde bilen tørr (ikke dra med seg snø inn) og vinduene rene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

I dag, fra hjemme til Son, ca 40km. Starter med oppvarmet bil (DEFA), kjører helt uten varme, blåser kaldluft opp på vindu så snøen ikke skal smelte og fryse til is. -5 til -3 og lett snøvær. Ingen problemer med dugg, er alene i bilen så kunne nok vært ett problem med flere i bilen. 94km ved start, 52km når jeg kom frem.

Marecat

Har også søkkvåte matter foran vanligvis om vinteren + hund med mye pels som ofte er våt i bur bak.Bruker en avfukter fra Meaco en gang  eller to i uken over natten, skremmende hvor mye vann som den tar opp. Bilen står i fellesgarasje med temperatur aldri under null. Alle vinduer må være lukket og omluftventil stengt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA