Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

eGolf på vinterføre

Startet av Jensemann, tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

Jensemann

Hvilken erfaring har folk med eGolf på vinterføre?

Jeg er selv veldig misfornøyd med veigrepet. Bilen spinner ekstremt fort og mister lett grepet på glatte veier. Fikk levert bilen med Pirelli Ice Zero (piggfrie) dekk fra Møller. De fikk jo ikke så veldig bra på årets test så jeg er litt usikker på om det er dekkene som gjør at bilen er så dårlig å kjøre på vinterføre eller om det er bilen generelt (vekten som gjør utslaget?).

Kona som egentlig kjører bilen nekter å kjøre den på vinterføre, da vil hun bytte og kjøre Passaten :)
VW Passat (2016)
e-Golf (2018) - Levert 05.10.2017

Roadtrip USA - Billig leiebil i USA

Mobileum

Vekten er for e-Golf 1615 kg, og for en Passat B8 diesel med DSG 1545. Så det er ikke stor forskjell. Vektfordelingen bør være bedre på en e-Golf, mens vekten på forhjulene går i Passats favør.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amatøren

Vant til Sharan med 4-Motion så det ble en ny verden.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Har noen målt vekt på akslingene på e-Golf? Hadde vært interessant å se vektfordeling kontra en fossilgolf, for godt grep med FWD forutsetter en del vekt over drivhjulene. e-Golfen mangler fossilmotoren foran og har batteripakken mellom akslingene. e-Golfen vår spinner ALT for lett på høyre hjul (hadde ni pigger igjen i høyre fremhjul etter fjorårssesongen, og fant ingen som manglet i de tre andre). Virker nesten som en konstruksjonsfeil. Rent teknisk er det MYE enklere å kontrollere grep/moment/antispinn med elmotor med momentstyring enn en fossilmotor hvor man må utføre drivstoffkutt med påfølgende effekttap i altfor lang tid for å få kontroll, så alt ligger til rette for å få det bra til, men elbiler burde ha 4WD eller RWD.

elekTrond

#4
I denne tråden nevnes det tre ulike forholdstall. Siste taler der har beregnet vektfordeling for tom bil, basert på faktiske hjul/hjørnevekter(?) fra en "e-golf vs i3" video. Nestsiste innlegg nevner et forhold utfra maksimale akselvekter. Jeg vil ikke spre feilinformasjon, så ta en titt på
https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html

Hva synes dere om e-Golf og e-up sin antispinn og antiskrens? Er det helt barnehage? Trillingen min er nevrotisk "nanny car" med ACS på, og lager brune bremsespor når jeg holder moroknappen inne i tre sekunder (ACS av).

EDIT: (utfra maksimale) "akselnevnte" er ikke et ord ...
'13 Mjau

alagerqv

Syntes det funket bra med min e-Golf med Conti piggfrie. Du kjenner sikkert noen som har en e-Golf med andre dekk, er jo bare å prøve.


Sent from my iPhone using Tapatalk

storeulv

Jeg syns den spinner lettere enn jeg forventet av en ny bil, men det har gjerne noe med vekt over forhjulene å gjøre. Det er uvant, men har enda til gode å stå fast.

Om jeg skal begi meg inn på noen gjettelek må det være at antispinn ikke er god nok for bilens karakteristikk. Det er jo to momenter som er nokså annerledes enn for en fossil-golf; vekt over forhjul og at man har fullt dreiemoment fra start. De trekker jo i samme retning, dvs begge hver for seg skulle gi lettere spinn, så i sum virker det logisk at bilen da spinner lettere på glatt føre.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Victor Halvorsen

Prøvde i3 og egolf på vinterføre, og vil si i3 var overlegen... Virket nesten som det kun var drivkraft på høyre fremhjul på egolfen, ved litt pådrag på glatt føre så ville egolfen dra seg litt til høyre med en gang. Vet at bilen skal fordele drivkraft på begge fremhjul ved hjulspinn, men virker som systemet virker veldig dårlig sammenlignet med en fabia eller citygo feks.

Begge bilene ble testet på identisk føre med en dag mellom og begge hadde nye vinterhjul for sesongen..


Amatøren

#8
Ja, jeg tror dere kommer inn på et viktig poeng når det gjelder vektfordeling for veigrepet.

Selv om e-Golf er nesten like tung som en Passat som nevnt tidligere så er jo vekten mer fordelt i e-Golf mot Passat som har motoren og mest vekt (ved tom bil - mest vanlig ved daglig kjøring) foran.

Da mister man jo mye av vektpresset på drivhjulene mot bakken. Hjelper ikke med mye vekt hvis den ikke er direkte over drivhjulene.

Det at antispinn systemet ikke fungerer perfekt har jeg ikke erfaring eller kunnskap til å vurdere......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erlingni

Dere som opplever utfordringer med antispinn; har dere facelift e-golf eller 190km?
Jeg har FL og har ikke merket meg noen problemer. Tvert imot synes jeg, som noen skriver, at antispinn i e-golfen er bedre fordi den ikke bremser (hindrer fremdrift) like mye som i en fossilbil. Men jeg har ikke sammenlignet med andre elbiler.

geear

Sitat fra: elekTrond på onsdag 17. januar 2018, klokken 03:17
I denne tråden nevnes det tre ulike forholdstall. Siste taler har beregnet vektfordeling for tom bil, basert på faktiske hjul/hjørnevekter(?) fra en "e-golf vs i3" video. Nestsiste innlegg nevner et forhold utfra maksimale akselnevnte. Jeg vil ikke spre feilinformasjon, så ta en titt på
https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html

Hva synes dere om e-Golf og e-up sin antispinn og antiskrens? Er det helt barnehage? Trillingen min er nevrotisk "nanny car" med ACS på, og lager brune bremsespor når jeg holder moroknappen inne i tre sekunder (ACS av).
Vanskelig å hente noe fornuftig ut av den tråden der. Skal heller se om jeg får trillet vår på vekta hos Biltilsynet en dag det passer, hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet. ;)

jonste

Har en 15mod eGolf. Er på tredje vinteren med conti piggfritt(205 på orginalfelg) som fulgte med bilen, og disse er nok på siste vinteren sin med 5-7mm gjenværende mønster.
Har vel det man kan si er en krevende vei, der kona stort sett nekter å kjøre noe annet enn quattro på vinterhalvåret. De gangene bilen har problemer med fremkommelighet er med mye ubrøytet snø, og da særlig våt. Med senk på, så mister den da litt lett bakkekontakten. På alt annet av normalt vinterføre er det lite problemer.
Forventet større utfordringer på vinterføre når jeg byttet ut min A4 quattro.

Min erfaring er at eGolf'en er god på vinter med conti piggfritt. Og samme dekkoppsett skal på den nye som kommer til høsten en gang.




Oddaa

Bor litt kinkig til med dårlig brøyting og mye is. Har to biler med 4x4 og en eGolf. Vår erfaring er at eGolfen, med Conti piggfritt, er omtrent som andre FWD biler. Verken verre eller bedre. Under krevende forhold kan det være lurt å bruke eco-mode for igangkjøring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Radiobil1

Kjøring på slaps og snø er helt ok, med det lille jeg har prøvd.

Men i går begynte det å sludde/snø og begynte å fryse på utover natta.

Tenkte jeg skulle tusle ut å løfte opp vindusviskerne, som jeg har gjort på de fleste andre biler jeg har hatt. Det fikk jeg ikke til, armen gikk rett i panseret. Så ga opp det i mørket. Er dette normalt, eller gjorde jeg noe feil?

Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?

Tyskerten har ikke tenkt på vinter når de laget dette ser det ut som.
Nå skjønner jeg hvorfor jeg av og til møter e-Golfer med åpen ladeluke!!

Håvar

For å få tilgang til viskerne:
Skru på tenningen, og deretter skru tenningen av igjen. Trekk så viskerhendelen én gang ned, da vil viskerne gå opp i vertikal posisjon og stoppe der. Da kan du løfte de opp. Husk å slippe de ned på ruten igjen før du starter bilen, hvis ikke vil de skrape opp kanten av panseret og slå ned i ruten idet de returnerer til utgangsposisjon.

Ladeluken er vel et kjent problem, vet ikke om noen lur fiks her.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA