Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

eGolf på vinterføre

Startet av Jensemann, tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

lars667

Jeg kjøpte meg nettopp en 18-modell fra Møller-forhandler, demobil. Da satt det continental piggfritt på, tror jeg, men fikk dem til å sette på siste Nokian Hakka 9 pigg. Jeg bor innerst i landet hvor det ofte er "rassbæillføre", og attpåtil innerst inne i en skogsvei med noen rimelig utfordrende bakker. Har hatt Volvo 240, Touran fwd, Jeep cherokee og Passat AWD siden jeg flytta hit. Ble vel stående et par ganger med volvoen og med touranen først da den ble fylt opp av familie. Dette blir første fwd-en etter Touranen, og den klarte seg bra med snøfallet nå i helga, men kan nok hende jeg lar den stå når det ser ut til å være som aller verst. Men kjenner jeg prøver å være forsiktig med gasspedalen opp de verste bakkene. En annen ting er dette med rygging. Hvis jeg ikke kom opp med Touranen, var det bare å rygge hvis det var sikt til det. Prøvde for skøy å rygge opp en bratt innkjørsel med e-golfen i går, og det var ikke noe særlig vellykka. Så det virker ikke som en får spesielt vekt over framhjulene en gang når nesa vender ned heller.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

elekTrond

Veldig greit å bli kjent med og finne ut av bilens egenskaper før det brenner på dass. Jeg er ute og leker med katta mi hver gang det faller snø. :D

Etter å ha prøvekjørt e-Golf, velger jeg å sitere meg sjøl:


Sv: Fremkommelighet Ioniq på vinterføre « Svar #9 på: tirsdag 11. desember 2018, klokken 00:53 »   
Ioniq er ikke kjent for god sikt bakover.
Ei heller er hurtig navigering på instrumenter (ryggekamera) å anbefale (?)

       
  • Noen som har stått fast og så prøvd å snu bilen midt i ei bratt gutu?
  • Hvordan oppfører ioniq e-Golf seg når den sklir sidelengs på fire stive på ymse glatt underlag?
  • Kurant å ta en tre-punkts vending og eller spinne seg rundt i revers for å få snuten nederst og nedover?
Mvh.
Ex. avisbud, kamikazepilot og serpentinist
Toshiba Halvorsen




Det er el-brekk på alle e-Golfer? Hvillke (u)muligheter gir dette mtp. å manipulere bilen, f.eks ved rygging og vending?
'13 Mjau

Håvar

Helt enig, en bør kjenne bilen sin og hvordan den oppfører seg i ulike forhold.
Har ikke stått fast enda(bank i bordet), men det har vært nære på.

På fire stive hjul antar jeg den oppfører seg nøyaktig slik alle andre biler på stive hjul beveger seg.
Den sklir til den stopper. Punktum.

Ellers er det mulig å "slenge" bilen rundt til en viss grad ved å venstrebremse i revers samtidig som en går på gassen med fullt rattutslag.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rasmus77

Sitat fra: lars667 på søndag 23. desember 2018, klokken 09:11
En annen ting er dette med rygging. Hvis jeg ikke kom opp med Touranen, var det bare å rygge hvis det var sikt til det. Prøvde for skøy å rygge opp en bratt innkjørsel med e-golfen i går, og det var ikke noe særlig vellykka. Så det virker ikke som en får spesielt vekt over framhjulene en gang når nesa vender ned heller.

Får ikke noe fart ved rygging, det er det største problemet synes jeg. Det er lagt inn en sperre fra fabrikken på max hastighet ved rygging.

Radiobil1

#19
Hva er vektforskjell på en elmotor og en TDI?
Er vinklene motoren er montert i lik?

Hvor ligger centre of gravity på en eGolf kontra en dieselgolf/Touran?

geear

Sitat fra: Radiv på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:25
Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?
Håndkle.

Danishdevice

Sitat fra: gr på torsdag 03. januar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: Radiv på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:25
Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?
Håndkle.
Jeg venter i spenning på denne: https://www.ebay.com/itm/Volkswagen-e-Golf-EV-Port-Snow-cover/273619761884?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Til den prisen så skal det jo nesten ikke gå an å bli skuffet :D

Amatøren

Omtrent slik jeg har fundert på og tenkte jeg skulle få kona til å lage.

Mye enklere å få kjøpt ferdig. - Tusen takk for deling av tips. - Venter på tilbakemelding om hvordan den er!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rsomby

Min erfaring med e-Golf FL er at den har litt for mye moment akkurat i det du trør på pedalen. Det første halve sekundet blir det litt for mye av det gode. Jeg spinner på forhjulene ganske kjapt på vinterdekk, sjeldent på sommer (må være skikkelig vått og ukurant underlag). Syntes de kunne fikset dette med en oppdatering da det burde være meget enkelt.
Det skal dog sies at jeg ikke er imponert over vinterdekkene Vredestein nord-trac 2 spesielt på aks og vått underlag. Har vurdert å bytte nå men venter til neste sesong hvor det blir conti cvc6 som jeg har gode erfaringer med fra tidligere.

Radiobil1

Er det glatt kjører du bare på eco eller eco+ der du må.

FrodeCh

Sliter litt med vinterføre på vår 2017 e-golf kjøpt i sommer.
Tenker det må være dekk, så de blir anskaffet nye til neste sesong, må være harde.
Ser ut som mange er OK fornøyd, men at det er litt ymse med følsomhet på dekkene.... tror ikke den er tung nok over drivhjula, men det får jeg ikke gjort noe med.... 4x4 blir standard i vår familie ved alle neste bilkjøp :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA