Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilfordelene består minst ut 2021 med Venstre i ny regjering.

Startet av Gnilre, søndag 14. januar 2018, klokken 16:48

« forrige - neste »

Gnilre

Trine Skei Grande lover at elbilfordelene skal bestå ut denne perioden lover hun under presentasjon av Jeløya-plattformen for ny regjering. Det betyr vel i praksis minst ut 2021. Skikkelig gladnyhet på en søndag ettermiddag  :+1:
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Initium

Min skattebelastning består av LANGT, LANGT mer enn bilavgiftene knyttet til kjøp av elbil hvert ca 5 år.

Det er vesentlig mer interessant hva ANNNET de har i ermet. Generelt har ikke skattetrykket gått NED med blå-blå regjering, og Venstre er like glad i å bevilge penger til gode formål til alle andre.

Venstre er av de politiske partiene jeg stoler MINST på, de har gang på gang vist seg å bruke en makt de ikke har flertall for i befolkningen.

Sånt kalles ikke demokrati i mitt hode....

Amoss

Sitat fra: Initium på søndag 14. januar 2018, klokken 16:54
Venstre er av de politiske partiene jeg stoler MINST på, de har gang på gang vist seg å bruke en makt de ikke har flertall for i befolkningen.

At du kan *misslike* at ett parti får ett større gjennomslag for sin politikk enn oppsluttingen om partiet tilsier kan jeg lett forstå, men hvorfor det skulle føre til at du ikke *stoler* på dem er uforståelig for meg. Tvertimot sier dette meg at man kan stole på at de jobber for å gi velgerne sine så stor innflytelse som praktisk mulig, og det er jo det de velges inn for å gjøre.
Model S 85D

Initium

Sitat fra: Amoss på søndag 14. januar 2018, klokken 17:12
At du kan *misslike* at ett parti får ett større gjennomslag for sin politikk enn oppsluttingen om partiet tilsier kan jeg lett forstå

Fint.
Skal bli interessant å se hvordan Venstra skal implementere to av sine fire hoveslagord " Ta vare på Naturen og På lag med framtida
Utover å fortsette å gi abnorme avgiftslettelser til elbil-eiere selvsagt..

Amoss

Sitat fra: Initium på søndag 14. januar 2018, klokken 19:54
Fint.
Skal bli interessant å se hvordan Venstra skal implementere to av sine fire hoveslagord " Ta vare på Naturen og På lag med framtida
Utover å fortsette å gi abnorme avgiftslettelser til elbil-eiere selvsagt..

Som du var inne på tidligere så er det grenser for hvor mye gjennomslag ett 4% parti kan klare å få igjennom. Nei, det er urealistisk å tro at de får 100% gjennomslag for alt de har gått til valg på, eller har som slagord eller som står i partiprogrammer etc. Dersom 100% gjennomslag for alt dette er ett krav fra deg for å kunne stole på ett politisk parti betyr det kun at du ikke vil kunne stole på annet enn ett parti som skulle få ett rent flertall alene i stortingsvalget.

Som du klaget på i forrige innlegg så får nå altså Venstre igjennom mer av sin politikk enn det de 4%'ene skulle tilsi. Dette betyr altså at de har jobbet aktivt for å få så stort gjennomslag som overhode mulig ut i fra situasjonen velgerne satte dem i. Og det er også alt de har kunnet love, og derved viser det seg at de er til å stole på. Selv uten 100% gjennomslag.
Model S 85D

Trekkoppbil

Ja, det er flott at vi får samme fordelen som i dag, av å kunne kjøre i kollektivfeltet, når antallet el-biler blir mangedobla.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 15. januar 2018, klokken 00:49
Ja, det er flott at vi får samme fordelen som i dag, av å kunne kjøre i kollektivfeltet, når antallet el-biler blir mangedobla.

Det er vel den eneste elbilfordelen som ikke koster noe, i form av inntektstap. Passasjereegelen i rushen har jo effektivt løst køproblematikken. Så ingen grunn til å fjerne denne fordelen. Utover ren misunnelse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på mandag 15. januar 2018, klokken 09:48
Det er vel den eneste elbilfordelen som ikke koster noe, i form av inntektstap. Passasjereegelen i rushen har jo effektivt løst køproblematikken. Så ingen grunn til å fjerne denne fordelen. Utover ren misunnelse.

Mer relevant er vel at regjering/storting har overlatt ansvaret for reguleringer av dette incentivet til mer lokale krefter, så det er derfor helt unødvendig for regjering/storing å gjøre noen overordnede endringer her. "Passasjereegelen i rushen" som du omtaler er en slik lokal regulering av det overordnede incentivet for enkelte strekninger. Kommuner/fylkeskommuner kan om de føler det nødvendig avvikle hele ordningen for kollektivfelt i sine respektive kommuner/fylker dersom de ønsker dette, helt uten å involvere regjering/storting.
Model S 85D

Rearden86

Det er kun elbilfordelen med null mva. og engangsavgift som er fredet i den nye regjeringsplattformen. Det står ingenting om kollektivfelt, parkering eller andre fordeler.

bno

Her har vi en som synes at vi burde opprettholde forsøpling vha. ICE for de har ikke råd til elbil for å kjøre til hytta si. Javel???
https://www.document.no/2018/01/17/den-stralende-gronne-elbil-arrogansen/

Elmo

Sitat fra: bno på torsdag 18. januar 2018, klokken 16:47
Her har vi en som synes at vi burde opprettholde forsøpling vha. ICE for de har ikke råd til elbil for å kjøre til hytta si. Javel???
https://www.document.no/2018/01/17/den-stralende-gronne-elbil-arrogansen/

Ja skikkelig misunnelses-innlegg. Flere venner delte artikkelen til meg på FB, men jeg syns den var så lavpanna at jeg gadd ikke kommentere den engang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA