Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle busser i Shenzhen, Kina er nå elektriske, taxiflåten står for tur

Startet av Hansi, tirsdag 02. januar 2018, klokken 04:07

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Ingeniøren

Sitat fra: Hansi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 04:07
https://evobsession.com/shenzhen-completes-its-bus-fleet-transitions-to-100-electric-buses/

Håper vi følger raskt etter i Norge, jeg syns det går tregt her..

Jepp. Hadde det ikke vært for Bellona hadde vi ikke hat elbiler heller. Tror det bare er sundmøringen på tinget  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: Hansi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 04:07
https://evobsession.com/shenzhen-completes-its-bus-fleet-transitions-to-100-electric-buses/

Håper vi følger raskt etter i Norge, jeg syns det går tregt her..
Ingen vits i å stresse med det her i Norge, de fleste bussene i kollektivtrafikk går vel på ren og fin naturgass. Bedre å gradvis fase inn batteribusser etterhvert som de vanlige blir modne for utskifting.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

doldis1

 
Sitatren og fin naturgass

Tja,alt er vel relativt? Med den farten klimaet endrer seg nå tror jeg ingenting som brenner sammen ett karbon- med 2 oksygenmolekyler er rent nok dessverre...

Kristian O

Imponerende, rett og slett, og synd at vi hengeretter. Tenker f.eks på flybussene i Ålesund som kjører gjennom 2 djupe undersjøiske tunneler pr tur, og den voldsomme besparelsen dei kunne hatt på å gå på batteri.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Gardin

Sitat fra: Rollep på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:49
Ingen vits i å stresse med det her i Norge, de fleste bussene i kollektivtrafikk går vel på ren og fin naturgass.
I følge SSB går de fleste rutebussene i landet på diesel.
4121 dieselbusser, 553 gassbusser og bare 7 el-busser.

Bare 7 elbusser var skuffende lite. Det er massevis av korte bussruter her i landet som det burde være enkelt å elektrifisere. Kina viser oss at det går an. Her har Kina virkelig gitt oss noe å strekke oss etter.


https://www.ssb.no/statistikkbanken/SelectVarVal/define.asp?SubjectCode=al&ProductId=al&MainTable=RegKjoretoy2&contents=Buss3&PLanguage=0&Qid=0&nvl=True&mt=1&pm=&SessID=16704749&FokusertBoks=1&gruppe1=Hele&gruppe2=Hele&gruppe3=Hele&gruppe4=Hele&VS1=Landet&VS2=KjoringensArt&VS3=DrivstoffType&VS4=&CMSSubjectArea=&KortNavnWeb=bilreg&StatVariant=&Tabstrip=SELECT&aggresetnr=1&checked=true

Burger

Det som skuffer er at europa har prøveprosjekt med busser med lite batteri, sære ladeløsninger (lock in fetish) på busstopp og trafikklys når løsninga er egentlig ganske enkel. Smekk inn stort nok batteri til å kjøre dagens rute og lad om natta, sett i drift.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 14:16
 
Sitatren og fin naturgass

Tja,alt er vel relativt? Med den farten klimaet endrer seg nå tror jeg ingenting som brenner sammen ett karbon- med 2 oksygenmolekyler er rent nok dessverre...
Selv er jeg kun opptatt av forurensende utslipp, klimaet kan vi uansett ikke gjøre noe særlig med.

Lurer forøvrig på om disse kinesiske elbussene får sin energi fra vannkraft eller vindkraft ;D

jkirkebo

Sitat fra: Burger på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:44
Det som skuffer er at europa har prøveprosjekt med busser med lite batteri, sære ladeløsninger (lock in fetish) på busstopp og trafikklys når løsninga er egentlig ganske enkel. Smekk inn stort nok batteri til å kjøre dagens rute og lad om natta, sett i drift.

I Oslo tester de begge varianter, batteristørrelsen varierer fra 75kWh til 307kWh eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

Sitatklimaet kan vi uansett ikke gjøre noe særlig med.

Klart vi både kan og kommer til å gjøre! men hører hjemme i en annen tråd  :D Elbusser kommer de, vi er trolig bare noen titalls mnd. unna et dieselbussforbud i de store byene ...

Elmo

Sitat fra: Rollep på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:43
Lurer forøvrig på om disse kinesiske elbussene får sin energi fra vannkraft eller vindkraft ;D

"Kina er allerede verdensledende i utbyggingen av vindkraft og solkraft, og med disse planene vil landet fortsette å dominere utbyggingen av fornybar energi globalt."  (klippet herfra).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rollep

Sitat fra: Elmo på lørdag 06. januar 2018, klokken 20:47
Sitat fra: Rollep på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:43
Lurer forøvrig på om disse kinesiske elbussene får sin energi fra vannkraft eller vindkraft ;D

"Kina er allerede verdensledende i utbyggingen av vindkraft og solkraft, og med disse planene vil landet fortsette å dominere utbyggingen av fornybar energi globalt."  (klippet herfra).
Jada  ;D

Trekkoppbil

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:54
https://www.budstikka.no/elbuss/ruter/klimautslipp/bussen-er-den-storste-synderen-i-klimaregnskapet/s/5-55-595594
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg kjenner ikke til så mange aktiviter i fylkeskommunene: Videre gående skole, fylkesveier, og kollektivtrafikk. Det er ikke så overraskende at bussene er værst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA