Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollar på vei ned..... billigere Tesla???

Startet av Elninja1, lørdag 13. januar 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

Aaalb

Sitat fra: Alexxx på lørdag 27. januar 2018, klokken 12:12
Vel, min Tesla som er under produksjon har nettopp gått ned i pris. Dette står i min "Vis spes" pdf (det var ikke der før)

Dette er en justering fordi prisen har økt. Totalprisen din er fremdeles den samme.
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

Bjoris

Det skal bli interessant å se fremover, Tesla har støvsug markedet for kunde, kjenner flere selv som ikke hadde tenkt å kjøpe Tesla, men de følte tilbudet ble for bra til å vente. Det nesten MÅ bli noen slappe salgsmnd nå, spørsmålet er om Tesla kan leve med det og om de klarer å holde oppe globalt salg uten å finne på noe. De har sagt at prisene skal være like i alle land minus frakt og lokale forhold som 5 års garanti feks. Men dette må en anta de allerde har kalkulert inn under mye høyere dollar kurs.

Jeg er likevel tilbøyelig til å være enig i at de nok vil drøye med å sette ned prisene, spes om det er noe nytt morro på trappene. Mitt stalltips er lengre rekkevidden til samme pris, de trenger å skille S og X mer rekkeviddemessig fra 3. Kanskje det blir 100 som minimum og 125 som det nye store:)?

Elninja1

Sitat fra: tiger`n på torsdag 25. januar 2018, klokken 17:54
Det er stor motstand og treghet i å justere ned priser. Dette fører til mye ulemper for dem.
-folk venter lenge med å bestille siden de tror prisene vil gå ned
-biler i transitt vil måtte justeres hvis de ikke skal bli avbestilt
-bruktmarkedet vil ta et hit, samme med cpo og inventory
Jeg tror de er mer glad for 100 tusen fortjeneste på en bil, enn 100 tusen fordelt på 3 biler, og tror derfor de vil vente lenge, lenge med å evt justere noe. Stabilt ned mot 7 kanskje i minst 3 måneder før de gjør noe? Hva har kursen vært historisk sett når salget begynte i Norge?

Slik funker ikke amerikanske selskap nei. Margin er margin og det som teller er å selge antall biler. Større markedsandel er viktig. Så x'en er snart 100k billigere. Bare å vente på dette

Knut Røe

Jeg venter på din spådom skal bli sann, men holder ikke pusten for å si det sånn.
Det er mye kostnader Tesla skal dekke. Hva med alle garantireparasjoner for eksempel, tror dere slikt er gratis? Kundene får betale for det, på en eller annen måte. Fint å ta inn slike kostnader på valutafordel da, "merker" ikke kundene så godt til det. Byggekvaliteten er så som så, og når man leser at de tar inn kvalitetskontrollører nærmest "fra gata" så er det jo ikke så rart.
Se på den hvite nede i tråden her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/cant-unsee-these-defects.104909/
Denne har gått gjennom alle kontroller etter produksjon og blitt solgt for 50k$, ganske utrolig. Vil den økende fanbasen se gjennom fingrene på slike defekter? Hvis dette er beskrivende på byggekvaliteten merket holder er hvertfall tekniker på Tesla Norge en trygg jobb de nærmeste årene.

Alexxx

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 27. januar 2018, klokken 12:21
Bare vær obs på at du ikke alltid kan stole på ting som dukker opp på den siden, flere som har fått strøket diverse rabatter.

Stemmer...fikk følgende svar idag:
"Prisene du ser på View spec kan du bare se bort ifra da de ikke er synkroniserte, det er kjøpsavtalen  som er tellende."

ludwig_holberg

Dette stemmer ikke med virkeligheten. Tesla justerer valuta med en viss treghet - dette gjelder enten kursen har gått opp eller ned. Attpåtil har Tesla latt nedjusteringer komme de som allerede har inngått kontrakt til gode.

Sitat fra: tiger`n på søndag 28. januar 2018, klokken 19:24
Jeg venter på din spådom skal bli sann, men holder ikke pusten for å si det sånn.
Det er mye kostnader Tesla skal dekke. Hva med alle garantireparasjoner for eksempel, tror dere slikt er gratis? Kundene får betale for det, på en eller annen måte. Fint å ta inn slike kostnader på valutafordel da, "merker" ikke kundene så godt til det. Byggekvaliteten er så som så, og når man leser at de tar inn kvalitetskontrollører nærmest "fra gata" så er det jo ikke så rart.
Se på den hvite nede i tråden her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/cant-unsee-these-defects.104909/
Denne har gått gjennom alle kontroller etter produksjon og blitt solgt for 50k$, ganske utrolig. Vil den økende fanbasen se gjennom fingrene på slike defekter? Hvis dette er beskrivende på byggekvaliteten merket holder er hvertfall tekniker på Tesla Norge en trygg jobb de nærmeste årene.

JorEl

#21
1$ = 7.69Nkr


$ = 7.84Nok (kvinnedagen)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ludwig_holberg

7.73 - stabilt lav, og norske renteøkninger i sikte. Justering kan vel neppe være langt unna nå. Må vel runde måneden, sånn at de har levert alle bilene. Risikerer vel mange kanselleringer hvis en valutajustering kommer på toppen av ny MCU som marsleveringen akkurat også går glipp av.

Espen Hugaas Andersen

Ganske enig. Det begynner å komme ned på ett nivå der justering gir mening.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:38
Ganske enig. Det begynner å komme ned på ett nivå der justering gir mening.
Nå kommer revisjon av HW også, så de risikerer vel mange avbestillinger.
Kanskje det kommer en adjusted price for folk som ikke har revisjonsendringene med ny MCU osv.

JorEl

Sitat fra: JorEl på mandag 29. januar 2018, klokken 15:48
1$ = 7.69Nkr


$ = 7.84Nok (kvinnedagen)
1USD = 7.72NOK
Hvor lenge må kursen ligge på et gitt nivå for at vi kan kalle den stabil?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:37
1USD = 7.72NOK
Hvor lenge må kursen ligge på et gitt nivå for at vi kan kalle den stabil?

Hvilke kriterier Tesla setter vet kun Tesla. Men jeg har gjettet på sånn ca. 3 måneder. Jeg har også gjettet på at kriteriet er "stabilt under 8.0 i tre måneder" før vi kan forvente noen prisjusteringer, men om grensen er satt på akkurat 8 vet også kun Tesla.

Må innrømme at jeg ikke har fulgt kursen så nøye etter nyttår, men tror den har vært stabil under 8 i hele år? I så fall kan vi vel se for oss en mulig justering i april - så for vi håpe den ikke kommer akkurat den 1. - da vil vi bare tro det er en aprilsnarr ;)
Model S 85D


JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ludwig_holberg

#29
Vi må vel bikke litt over i april, kanskje kvartalssalget tildels ble pushet litt inn i april også. Tesla drøyer vel med en valutajustering siden de etter tidligere praksis ville da gitt til alle som hadde bil underveis i levering også. Blir vel enten en prisjustering, eller ny kampanjerente nær 0, ila ikke alt for lang tid.

Jeg får litt inntrykk av at Tesla ikke ønsker så fryktelig mange dollarjusteringer, og heller ønsker å balansere valutagevinsten med å subsidiere lånene til de som kjøper ny bil. Det er jo en god løsning: funker bra for å selge biler, og gjør at bruktprisene holder seg litt bedre også.

Et interessant spørsmål er hvor lenge Tesla skal ha 75kwh som alternativ, og å melke 100kwh-kundene maksimalt. Konkurransen fra I-Pace, E-tron, tilogmed tildels Kona osv, gjør vel at de bør vurdere om de som ledende elbilprodusent ønsker å selge biler med så begrenset rekkevidde (særlig X75).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA