Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollar på vei ned..... billigere Tesla???

Startet av Elninja1, lørdag 13. januar 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

Elninja1


Amoss

Virker på meg som om de nå har valgt å ha gunstig finansiering istedet for å justere prisene. Dette er mer fleksibelt og forårsaker mindre spekulasjoner og klager når denne justeres i forhold til om selve prisen justeres.

Ellers har tipset mitt de siste årene når dette har vært tatt opp at prisen vil justeres ned når NOK/USD har holdt seg stabilt under 8NOK/1USD over ca. 3 måneder. Men rente"kampanjene" så kan de ha satt grensen lavere og/eller vente enda litt lengre enn de 3 månedene jeg ellers har gjettet på.

Men med denne kursutviklingen så er det nok grunn til å tro at rentekampanjene vil fortsette en stund til.
Model S 85D

ludwig_holberg

Det dreier seg nok både om lavere kurs over tid, men det må også skje en justering raskt hvis kursen faller raskt og mye. Dette er den nå i ferd med å gjøre. Tipper det kommer en justering hvis vi havner nedenfor ~7.5 ila de neste to ukene.

Knut Røe

Prisnedgang sitter mye mye lengre inn enn prisoppgang. Kursen er vel enda ikke SÅ mye høyere heller, 50-60 cent kanskje og det skal dekke opp frakt osv.
Og en annen ting, hvorfor skal de sette ned prisen hvis de ikke er nødt? Hvilke konkurrenter har de?
Tesla kan havne i en veldig farlig monopolsituasjon med EVs i løpet av et par år dersom de omsider får opp produksjonenshastigheten. Dette innebærer at de kan kreve nærmest hva som helst for det de selger siden de ikke har noen konkurrenter og selger på navnet og entusiasmen folk har til merket. Da er det fort gjort å hente en krone ekstra bare på vekslingskursen til EU kunder.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:07
Det dreier seg nok både om lavere kurs over tid, men det må også skje en justering raskt hvis kursen faller raskt og mye. Dette er den nå i ferd med å gjøre. Tipper det kommer en justering hvis vi havner nedenfor ~7.5 ila de neste to ukene.

Helt klart, jo større kursendringene er, jo raskere blir prisjusteringen aktuell. Men tror fortsatt at de må ta seg litt tid for å se om den nye kursen ser ut til å være stabil, slik de også gjorde før de satte *opp* prisene tidligere når utviklingen gikk den andre veien.

Sitat fra: tiger`n på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:19
Prisnedgang sitter mye mye lengre inn enn prisoppgang.

Hvor mye lengre inne dette evnt. sitter skal jeg ikke si noe om, men for de som husker litt tilbake så satt også pris*opp*gangen litt langt inne, slik at vi lenge hadde reellt sett lavere priser på bilene her enn de hadde selv i USA - og det selv om de altså strengt talt hadde kalkulert inn ett "europa-tillegg" på våre priser. Så at en hver justering - det være seg opp eller ned - sitter langt inne er rimelig klart.

Sitat fra: tiger`n på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:19
Og en annen ting, hvorfor skal de sette ned prisen hvis de ikke er nødt? Hvilke konkurrenter har de?

Om man ser dette fra en litt annen vinkel - hvorfor satte de opp prisene når kursen gikk den andre veien?  Hadde de ikke satt prisene til maks av hva de kunne presse ut av de norske kundene?

Ser at det kan være greit å minne om at de har en offisiell politikk om å ta samme pris for bilene i alle markeder - kun med nødvendig påslag for transport/lokale tilpasninger/lokale skatter og avgifter. Skal denne politikken være troverdig må de altså også justere ned når det er aktuelt. Eller finne en god grunn til å forlate den politikken.

Model S 85D

geear

Kursen var 7,8-7,9 i august og september også før den snudde igjen. Det ble ikke justert da heller.

Her er en lik tråd fra den gangen..: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35162.0

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 18. januar 2018, klokken 21:06
Kursen var 7,8-7,9 i august og september også før den snudde igjen. Det ble ikke justert da heller.

Korrekt, men som du ser så varte det altså ikke disse 3 månedene jeg tipper de trenger for å kalle den nye kursen stabil. Hadde den blitt værende der så tror jeg nok vi hadde sett en prisreduksjon på senhøsten.
Model S 85D

rlnd

Forsetter nedover, fra topp rett før jul er den ned nesten 10 % nå, hvor mye skal til før prisene settes ned?

Jeg har reservasjon på Model 3 men kunne vurdert en Model S om den kommer under en halv million med AP og litt utstyr...

Er vel ikke så bra for selgere på bruktmarkedet heller dette.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

ludwig_holberg

Bruktmarkedet responderer ganske treigt virker det som...tror enda kursen må ned mot 7.5 før det blir noen endring (isåfall kan endringen komme nokså raskt), evt. at den ligger under 8 over 2-3 måneder fremover nå. Mulig valutajustering også sees i sammenheng med lansering av nye oppgraderinger på X og S (ny MCU, kanskje en del annet også...).

Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Amoss

Sitat fra: Djur1 på torsdag 25. januar 2018, klokken 16:15
7.66!

Ser lovende ut - selv om midtkursen i dag ble på 7,7261

Fortsetter det slik så bør "Tesla-kursen" være justert før de setter norske priser på Model 3   8) :+1:
Model S 85D

Knut Røe

Det er stor motstand og treghet i å justere ned priser. Dette fører til mye ulemper for dem.
-folk venter lenge med å bestille siden de tror prisene vil gå ned
-biler i transitt vil måtte justeres hvis de ikke skal bli avbestilt
-bruktmarkedet vil ta et hit, samme med cpo og inventory
Jeg tror de er mer glad for 100 tusen fortjeneste på en bil, enn 100 tusen fordelt på 3 biler, og tror derfor de vil vente lenge, lenge med å evt justere noe. Stabilt ned mot 7 kanskje i minst 3 måneder før de gjør noe? Hva har kursen vært historisk sett når salget begynte i Norge?

Djur1

Tror jeg er ønsketenkning.
Er det noe amerikanske selskaper verdsetter høyt er det topplinje. Hvis priselastisiteten er slik at en får solgt 1 bil til ved å sette ned prisene justert for valuta, så vil jeg tro at det vil skje!
Det gir mer dollar inn...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Alexxx

Vel, min Tesla som er under produksjon har nettopp gått ned i pris. Dette står i min "Vis spes" pdf (det var ikke der før)

spirrevipp

Bare vær obs på at du ikke alltid kan stole på ting som dukker opp på den siden, flere som har fått strøket diverse rabatter.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA