Skal man kjøre på ungen som løper ut i veien, eller krasje med den møtende lastebilen istedet? (Satt på spissen).
Den klassiske problemstillingen alle trekker frem, og den er jo interessant. Den handler vel strengt tatt ikke om teknologi, men om etikk og moral. Teknologisk er den ikke en betydelig utfordring.
Jeg tror problemstillingen er oppkonstruert. Ingen bilprodusenter vil ta dette valget, av en rekke grunner. Dersom de valgte lastebilen, så betyr det at bilen velger å beskytte myke trafikanter på bekostning av livet til de som sitter i bilen. De som har kjøpt og betalt den. Hadde du kjøpt bil av en produsent som programmerte den slik?
Når det gjelder selvkjøring må jeg personlig si jeg ikke tror særlig mye på de vidløftige visjonene som enkelte hauser opp. Det er lenge til vi har biler som kan gjøre det, både av teknologiske grunner, men også av juridiske, etiske og moralske. Dagens mest avanserte biler klarer ikke engang å styre fjernlyset eller lese enkle trafikkskilt på en tilfredsstillende måte i litt ruskevær. Hvordan skal de da kunne kjøre selv i snøstorm på smale, svingete vestlandsveier med møtende tungtrafikk om kun få år? Temmelig urealistisk. Neppe i kommende e-tron sin levetid. Ikke at jeg bryr meg heller, jeg er glad i å kjøre bil.
Når det gjelder køassistent, slik som A8, så er det en helt annen sak. Det er jo kjempenyttig, og mye enklere å oppnå. Finnes ikke noe kjedeligere enn å kjøre i saktegående kø. Jeg har adaptiv cruise, bruker det omtrent daglig når det er trafikk, veldig deilig. Å slippe å styre i tillegg i slike situasjoner vil være gull verdt for meg.
Hva ønsker jeg meg eller på e-tron? Laserlys og head-up display! Noen som tør gjette på hva laserlys kommer til å koste som ekstrautstyr?