Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?

Startet av permagne, torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

« forrige - neste »

Thorden

Sitat fra: automat på lørdag 13. januar 2018, klokken 12:46

Selvfølgelig imponerende at Audi klarer å få en selvkjørende bil raskere rundt en bane enn det en racerfører klarer. Men hvor nyttig for autonomi er det å få et kjøretøy raskest mulig frem på en 100% kjent og forutsigbar strekning? Der det ikke er varierende føreforhold eller manglende veimerking. Eller vegarbeid og trafikkulykker. Og ikke minst, fullt av andre uforutsigbare trafikanter. Det som virkelig hadde imponert, hadde vært om noen fikk en førerløs bil til å vinne et race.
selvfølgelig et åpent spørsmål.

De har jo kjørt disse bilene i alle mulige miljøer, det med bane var bare et eksempel. Men jeg tror det med bane er svært relevant om man ønsker å analysere store mengder informasjon som endrer seg fort. Det handler om reaksjonstid og presisjon i hastighet. Andre utfordringer blir ikke nødvendigvis like store, selv om de kan være mer uforutsigbare. En kritisk del av det å kunne kjøre autonomt er jo hvor gode datasystemene er til å analysere informasjon, og hvor gode beslutningene de kommer frem til er. De må altså ha stor analytisk kapasitet. For datamaskinen spiller ikke dårlig vær eller manglende veimerking noen rolle, det er sensorenes problem. Å kjøre presist på bane i høy hastighet er å stressteste den analytiske kapasiteten, ikke nødvendigvis sensorene. Begge deler er selvfølgelig viktig for resultatet.

Red_Harvest

I dette tilfellet med den A7en (eller var det en RS7?) så mener jeg å huske at hele banen er blitt laserscannet på forhånd, slik at bilen kjenner hver mm av den. Det er litt andre forhold...

Thorden

Sitat fra: Red_Harvest på lørdag 13. januar 2018, klokken 18:55
I dette tilfellet med den A7en (eller var det en RS7?) så mener jeg å huske at hele banen er blitt laserscannet på forhånd, slik at bilen kjenner hver mm av den. Det er litt andre forhold...

Dette tror jeg ikke stemmer. Bilen har kjørt banen før og fotografert den med sine egne kameraer, men noen laserscanning er det ikke snakk om. Jeg omtaler nå den siste RS7 de hadde som gjorde dette for et par år siden. De har hatt flere.

Det er også på siden av poenget her. Om du har kjørt så fort det er fysisk mulig rundt en bane med bil, så vet du at det er knapt noen annen situasjon som kan være mer utfordrende som fører, selv om du har kjørt banen hundre ganger før. Du er hele tiden på grensen til å miste grepet, du skal treffe bremsepunkene på centimeteren, du skal vri rattet og trykke på gassen på nøyaktig riktig tid hele tiden, det er overhodet ingen plass til feil. Dette foregår i en hastighet som egentlig skremmer livet av deg, mens du balanserer på grensen av hva som er fysisk mulig hele tiden. Det er ekstremt vanskelig, og fryktelig slitsomt.
Grunnen til at Audi har gjort deler av utviklingen på denne måten er selvsagt nettopp derfor, det er ekstremt vanskelig. Å selvkjøre i trafikk i 60 km/t er en spasertur i parken i forhold, det vet alle som har forsøkt seg på bane.

Stikkkontakt

Nå er jeg ganske grønn på autonomi,men vil nivå 5 bety at bilen kjører av seg selv på svingete vestlandsveier der vi pr idag møter bil i 80 km/t med 15-20 cm mellom sidespeilene?

Knut Røe

Level 5 autonomy, steering wheel optional.
Helt selvkjørende på egen hånd.

automat

Sitat fra: Thorden på søndag 14. januar 2018, klokken 10:10


Det er også på siden av poenget her. Om du har kjørt så fort det er fysisk mulig rundt en bane med bil, så vet du at det er knapt noen annen situasjon som kan være mer utfordrende som fører, selv om du har kjørt banen hundre ganger før. Du er hele tiden på grensen til å miste grepet, du skal treffe bremsepunkene på centimeteren, du skal vri rattet og trykke på gassen på nøyaktig riktig tid hele tiden, det er overhodet ingen plass til feil. Dette foregår i en hastighet som egentlig skremmer livet av deg, mens du balanserer på grensen av hva som er fysisk mulig hele tiden. Det er ekstremt vanskelig, og fryktelig slitsomt.
Grunnen til at Audi har gjort deler av utviklingen på denne måten er selvsagt nettopp derfor, det er ekstremt vanskelig. Å selvkjøre i trafikk i 60 km/t er en spasertur i parken i forhold, det vet alle som har forsøkt seg på bane.

En maskin føler ikke frykt. Eller behøve å erfare og synse rundt inngangshastighet og bremsepunkt. En maskin kan beregne dette. Og den kan gjøre det riktig hver gang. Runde etter runde. Det klarer ikke noe menneske. Derfor holder det kanskje at maskinen holder 95%, eller 98% for å kjøre raskere. Det er det siste opp til 100% som er virkelig vanskelig, og man må være litt gal for å klare det. Og ikke noe menneske klarer det i hver sving.

Dette ble en liten avsporing. Det Audi har gjort er selvfølglig ikke lett. Men spørsmålet er om det de lærer av det er viktig for selvkjøring i trafikk. Å selvkjøre i 60km/t er i enkelt i forhold til banekjøring. Helt til det dukker opp en uforutsett situasjon. Skal man kjøre på ungen som løper ut i veien, eller krasje med den møtende lastebilen istedet? (Satt på spissen).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tor Ping

Er det autonomi som folk er mest spent på når det gjelder e-tron. For meg spiller det liten rolle, mulig det er fordi jeg aldri har hatt en bil med noen som helst form for selvkjøringsegenskaper. Inntil videre vil jeg kjøre selv :)
Hastighet på hurtiglading og hjemmelading er jeg derimot spent på. Kan vi håpe på mer enn 150kw? Jeg ser at mange mener man klarer seg med mindre men det endelige målet en gang i fremtiden må vel være at å lade blir omtrent som å fylle tanken. Jo nærmere man kommer det jo bedre må det vel være.

Pris er jeg selvfølgelig spent på selv om det ikke er noen egenskap. Jeg forventer ingen "billigbil" men det er vel lov å forvente at de ender opp endel billigere enn Jaguar. Mange argumenterer med at de legger seg tett opp til Jag og Tesla, men det er vel ikke disse (nisjeprodusentene) som er E-tron sine virkelige konkurrenter. Hvis Audi mener alvor av elbil satsningen så er det jo fossilbilene til de andre premiumprodusentene som er de virkelige konkurrentene og da må nok prisen ned på  det internasjonale markedet.
Antagelig vil de tape penger enn stund fremover men det er vel nå de kan utnytte et eventuelt forsprang på de andre store.
Så er spørsmålet hvor helhjertet elbilsatsingen er. Vil de store over på el eller blir det bare noe de føler de må levere?

Thorden

Sitat fra: automat på søndag 14. januar 2018, klokken 13:34
Skal man kjøre på ungen som løper ut i veien, eller krasje med den møtende lastebilen istedet? (Satt på spissen).

Den klassiske problemstillingen alle trekker frem, og den er jo interessant. Den handler vel strengt tatt ikke om teknologi, men om etikk og moral. Teknologisk er den ikke en betydelig utfordring.

Jeg tror problemstillingen er oppkonstruert. Ingen bilprodusenter vil ta dette valget, av en rekke grunner. Dersom de valgte lastebilen, så betyr det at bilen velger å beskytte myke trafikanter på bekostning av livet til de som sitter i bilen. De som har kjøpt og betalt den. Hadde du kjøpt bil av en produsent som programmerte den slik?

Når det gjelder selvkjøring må jeg personlig si jeg ikke tror særlig mye på de vidløftige visjonene som enkelte hauser opp. Det er lenge til vi har biler som kan gjøre det, både av teknologiske grunner, men også av juridiske, etiske og moralske. Dagens mest avanserte biler klarer ikke engang å styre fjernlyset eller lese enkle trafikkskilt på en tilfredsstillende måte i litt ruskevær. Hvordan skal de da kunne kjøre selv i snøstorm på smale, svingete vestlandsveier med møtende tungtrafikk om kun få år? Temmelig urealistisk. Neppe i kommende e-tron sin levetid. Ikke at jeg bryr meg heller, jeg er glad i å kjøre bil.

Når det gjelder køassistent, slik som A8, så er det en helt annen sak. Det er jo kjempenyttig, og mye enklere å oppnå. Finnes ikke noe kjedeligere enn å kjøre i saktegående kø. Jeg har adaptiv cruise, bruker det omtrent daglig når det er trafikk, veldig deilig. Å slippe å styre i tillegg i slike situasjoner vil være gull verdt for meg.

Hva ønsker jeg meg eller på e-tron? Laserlys og head-up display! Noen som tør gjette på hva laserlys kommer til å koste som ekstrautstyr?



Orbit

Laserlys koster €4873,95 uten moms på A8 i Tyskland. Så ville tippet drøyt 40000 kr ekstra på e-tron i Norge.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Premium driver

#24
Sitat fra: Orbit på mandag 15. januar 2018, klokken 08:32
Laserlys koster €4873,95 uten moms på A8 i Tyskland. Så ville tippet drøyt 40000 kr ekstra på e-tron i Norge.

Den prisen du refererer til er en Teknologipakke som blant annet inkluderer Nattsynassistent og adaptive vindusviskere, disse kan også bestilles separat. A8 har dessuten HD Matrix LED lys som standard og prisen dekker oppgraderingen derfra til laserlys (og resten av innholdet i pakken). Differansen mellom HD Matrix LED lys og laserlys er EUR 924 på A7.

På nye A7 kan laserlys bestilles som et separat tilvalg og koster EUR 2,344 uten moms, i denne prisen inngår da også HD Matrix LED lys til EUR 1,420 (som ikke er standard på A7 i motsetning til A8). Om e-tron får HD Matrix lys standard som A8 vet vi ikke men jeg tror ikke det.

Når man ser på tyske priser uten moms må man legge inn at Møller systemet gjennomgående tar ca. 20% høyere priser på ekstrautstyr (før moms) enn Audi gjør i Tyskland. EUR 2,344*1,2*9,6= NOK 27,000

Orbit

#25
Det er riktignok i en pakke med laserlys, spylerdyser i vindusviskerarm, OLED baklykter og nattsynassistent (= person-/viltdetektor) som oppgradering fra matrix LED (som er standardutstyr på A8), men prisen ligger der ja (finner ikke laserlys som mulig tilvalg utenom denne pakken)

(Edit: Ser det kom et bedre estimat på pris for laserlys alene i posten over)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Premium driver

Angående lys: I et intervju med lokalavisen i Ingolstadt har Audi CEO Stadler fortalt at e-tron blir den første bilen fra Audi der tilleggsfunksjoner kan kobles til digitalt. Det betyr at bilen kommer fra fabrikken med hardware som kan brukes ved behov for en tidsbegrenset periode mot tilleggsbetaling. Det går også an å kjøpe funksjonen for permanent bruk. Tenk Apple itunes der man kan leie en film eller kjøpe den permanent. Hvordan prisingsmodellen ser ut er ikke kjent men hvis man har bruk for en spesiell funksjon på en til to langturer i året vil det være billigere enn å kjøpe funksjonen permanent.

Som eksempel nevner han Matrix lys som kan kobles til for et begrenset tidspunkt hvis man ønsker det.

http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/Audi-Abgasskandal-Ingolstadt-DKmobil-Eine-unglaubliche-Sisyphusarbeit;art1735,3609474


Meldola

Ser over gjerdet til I-Pace at ombordlader er et tema. blir skuffet om de ikke legger til rette for å kunne benytte meg av 400v TN nettet mitt på et så stort batteri. Ingen som har plukket opp noe rundt dette?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Premium driver

Ifølge informasjon fra et tysk elbilforum kommer e-tron med Mode 3 11kw ladekabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA