Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommer Audi Q5 EV ?

Startet av Gnilre, onsdag 17. januar 2018, klokken 16:38

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg har lest at Audi planlegger flere batterielektriske biler enn kun Audi E-tron Quattro som kommer i år.
Ihht til denne litt gamle artikkelen tenker Audi på å elektrifisere Q5:
https://electrek.co/2016/06/17/audi-electric-q5-tesla-production-director/

For egen del har jeg vel innsett at E-tron Quattro som kommer i år blir for dyr for meg, men en slik litt mindre batterielektrisk bil, fortrinnsvis med 4-hjulsdrift muligens ligger innenfor hva jeg har råd til. Noen som vet mer om dette prosjektet ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Imagine

Siden BMW skal komme med helelektrisk X3 i ca 2020 så det er ikke utenkelig at det kommer konkurrerende elektrisk SUV fra Audi.

Artikkelen du linker til kan like greit handle om Audi Etron som nå er på vei.

Thorden

Offisielt sier Audi at de skal levere tre helelektriske biler før 2020. De to første er allerede bestemt, det blir e-tron og e-tron Sportback. Altså begge SUVer, sort of.

Den siste spekuleres det i, men mye tyder på en mindre bil i klasse med eGolf og i3.
Jeg tror ikke noe på elektrifiserte versjoner av modeller med forbrenningsmotor, den tid er forbi. Elbilene fra Audi kommer til å bygge på en egen plattform kun for elbiler, slik som e-tron. Det har de i prinsippet bekreftet. Så en helelektrisk Q5 rimer ikke med noe av de signalene vi får fra Audi.


Premium driver

Det artikkelen sikter på er Q5 e-tron som kommer som plug-in hybrid mot slutten av 2018. I motsetning til Q7 e-tron vil ikke denne kombinere diesel- og elmotor, men en 2l 4 sylinder bensimotor med 252hk og elmotor.

Den blir nok billigere enn Q7 e-tron men i Norge er det ikke momsfritak på plug-in hybrid så at den får noen lavere startpris enn e-tron tviler jeg på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA