Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatisk veksling mellom 1-fase og 3-fase lading?

Startet av LA-Thing, onsdag 10. januar 2018, klokken 23:37

« forrige - neste »

LA-Thing

Min arbeidsgiver har installert 14 ladepunkter type ZapCharger Pro. Samlet kapasitet 44kW (63A, 400V), max. kapasitet pr. punkt 22kW (32A, 400V). Systemet fordeler automatisk kapasitet mellom tilkoblede kjøretøy.

Har klassisk P85 med dobbeltlader, men begrenser som regel ladestrømmen til 16A, trenger ikke mer enn 11kW når bilen skal stå parkert i 8 timer. Når jeg kobler på om morgenen får jeg stort sett full effekt; 16A, 400V 3- fas, dvs. 11kW. Etterhvert som hybridgjengen kobler til faller fasene ut og strømstyrken reduseres.

Jeg kan se status på ladepunktene fra kontoret, hybridene er fulladet på ettermiddagen. Men selv om det da er ledig kapasitet i anlegget går ikke min bil tilbake til 3-fase lading, den holder seg på 16A, 1-fase dvs. 3,7kW.

Så til spørsmålet; er det bilen som ikke kan/vil veksle tilbake til 3-fase lading eller er det ladestasjonen?
Drammen, Tesla Model S #2510

sjokomelk

Vet vi om Zapcharger kobler tilbake alle fasene automagisk etter at den først har fjernet de?

Men akkurat her er jo et typisk eksempel på hvor du ikke vil justere ned ladestrømmen i bilen, men la den stå på "full pupp" og la systemet sjonglere for deg. Da hadde du kanskje fått 1x32A utover dagen, og 3x32A på morningen er jo dobbelt så mye som 3x16A. Så står du alene en liten stund tidlig på dagen, så vil du jo stappe innpå dobbelt så mye energi som hvis du har satt begrensning på 16A. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

#2
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. januar 2018, klokken 23:43
Vet vi om Zapcharger kobler tilbake alle fasene automagisk etter at den først har fjernet de?

Men akkurat her er jo et typisk eksempel på hvor du ikke vil justere ned ladestrømmen i bilen, men la den stå på "full pupp" og la systemet sjonglere for deg. Da hadde du kanskje fått 1x32A utover dagen, og 3x32A på morningen er jo dobbelt så mye som 3x16A. Så står du alene en liten stund tidlig på dagen, så vil du jo stappe innpå dobbelt så mye energi som hvis du har satt begrensning på 16A. :+1:

Ikke bare det, om han lar lading pågå med 22kW på morgenen blir bilen tidligere ferdig, og de andre som lader får mer effekt tilgjengelig utover dagen siden det er en bil mindre som lader. Mao. bare dumt å justere ned. Totaleffekten bør utnyttes best mulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA