Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade 12V-batteri på Peugeot iOn

Startet av nilsen33, onsdag 10. januar 2018, klokken 09:25

« forrige - neste »

nilsen33

Som den idioten jeg er har jeg klart å gå fra bilen med nøkkelen i over natten. Dette har resultert i at bilen ikke vil starte. Dette har skjedd en gang før også, og da var løsningen å lade 12V-batteriet. Jeg fikk en kompis av meg som er mekaniker med batterilader til å fikse dette for meg.

Men nå vil jeg gjerne gjøre det selv. Hvilke forhåndsregler må jeg ta når jeg skal lade batteriet? Må jeg koble det fra bilen først? Skal jeg ta på den røde eller svarte klypa først? Kan jeg gjøre noe feil?

Holder det med en billig biltema-lader?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-2-A-2000031641/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-126-V-4-A-2000040412/

Kan noen av disse anbefales?

Håper noen kan forbarme seg over en stakkars trillingeier :-)

TB

#1
Stod bilen på, klar til å kjøres? Eller med lys på? Det er mykje piping når dette gjeres .. :o??

Alle du linker til vil fungere, så lenge som batteri har litt spenning igjen. Den til 199 vil bruke lang tid pga. den er 2A, men det vil fungere. Eg har ein Ctek variant, svært enkel å koble til, og kobler du feil så lader den ikkje.

Treng ikkje koble ifrå batteri, koble pluss / rød til batteri og minus / svart til chassis - dvs. på metall uten lakk - så lader det opp.

Er det heilt tomt treng du berre starthjelp frå ein annen bil via startkabler. Det vil få deg igang, men problemet kan oppstå ved at batteri er svakt.

For å teste:
Så snart du har starta bilen kan du la den stå på - så lades 12V batteri opp. Når det er lite strøm på hovedbatteri setter du den på lading, og 12V lades samtidig som hovedbatteri. (uten nøkkel i..)

(Obs obs, ved bruk av startkabler, koble korrekt, + til +, og jord/chassis til chassis.
Omvendt lager mykje problemer = dyrt for begge biler..)

Om batteri er svakt kan det være greit å bytte, nytt koster ca 600 kr - sjekk annen tråd for type.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Kjøp nytt batteri.

Det gamle har allerede fått seg en smekk, og kun litt påkostede ladere tar tak i helt utladet batteri.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ove.h@lseth.com

Sitat fra: TB på onsdag 10. januar 2018, klokken 10:40
Så snart du har starta bilen kan du la den stå på - så lades 12V batteri opp. Når det er lite strøm på hovedbatteri setter du den på lading, og 12V lades samtidig som hovedbatteri. (uten nøkkel i..)
Ahh, så den lader ikke om nøkkelen står i? Har gått å irritert meg over at iMieven ikke lader 12v batteriet når hovedbatteriet lades, men lar som regel nøkkelen stå i...

mvh
Ove B-)

TB

Min kommentar om nøkkel var en henvisning til trådstarter som hadde tappet batterier ved å la bilen stå på.  :)

Trillingene lader 12V batteriet når bilen er klar til å kjøres og når bilen står til ladinga. Om nøkkel står i tenningen /rattlåsen, i av posisjon skal ikke ha noen betydning?

Å fjerne nøkkel fra bilen har derimot stor effekt på om en finner igjen bilen  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA