Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

geear

Tilsvarende er greit nok, men Hyundai har valgt å selge kun med masse utstyr og største batteripakke, litt som e-Golf. Hvis Kia velger å gå for å tilby ribbet 39kWh, så kan det bli veldig hyggelig pris på den. Tar vi utgangspunkt i Kona med alt utstyr utenom skinn, luke og metallic til 325k, så kommer kanskje Niro på 310 med samme utstyr - kanskje en kan håpe på 270k for 39kWh med laveste utstyrsnivå?

Bjoris

#91
Kia blir ikke dyrere, det tror jeg blir en feilslått strategi isåfall. Kia er fortsatt ikke så innarbeidet som Hyundai...

Tipper 319.900 for samme spec som Kona

Bfs

Snakket med en Kia-selger i går. Han presiserte at han ikke visste noe mer enn den infoen vi har fått, men tippet at Niro vil koste omtrent 20.000 mer enn Kona pga. Størrelsen.

Jeg var å finstuderte begge bilene i går, og ut i fra mine omtrentlige mål var bagasjerommene svært like. Niro var et par centimetre dypere, men har ikke flat innlasting, som Kona. Det er vel mest i bakseteplassen forskjellen ligger.


trykkertor

Men er ikke Niro en bil som appellerer mer til de eldre bileierne, (pensjonister?), hvor Kona er mer mot yngre bileiere?

Hadde Niro og Kona vært mer like er det ikke tvil om at Niro burde blitt priset lavere. Men det er litt vanskelig å sammenligne dem beint. Føler Kona er mer en mini-suv-crossover-Polo-Yaris-størrelse, mot Niro litt mer en liten stasjonsvogn med ekstra høyde.

Men klart. Hvis Kona uten teknikk hadde kostet f.eks 299.000,- og Kona uten teknikk og lite batteri f.eks 275.000,-
Så ligger det til rette for at Niro kunne blitt en enda mer prisgunstig inngang.
Gjenstår å se.

Spajderman

Kona uten teknikk kommer vel til å koste omtrent 300.000 når/hvis den blir tilgjengelig her borte...

Gordon Retriever

Sitat fra: Cral på torsdag 31. mai 2018, klokken 23:41
Kia Niro: 46,5 million KRW (35.194 €)
Huyndai Kona 48 million KRW (36.840 euros)

På det sørkoreanske hjemmemarkedet er Hyundai et mer premium merke enn Kia, noe som kan forklare prissettingen.  Er Norge klar for en tilsvarende prisdifferensiering?

ProsjektX

Visstnok skal Kona bruke samme batteritype som Ioniq, mens Niro skal bruke neste gen 811 type fra en annen leverandør, som vil bli rimeligere. Det i seg selv kan også forklare en prisforskjell. Batteriet i Kona vil både være tyngre og dyrere.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Spajderman

Det stemmer vel ikke, Kona er første bil fra Hyindai/Kia som bruker NCM 811-batteri, Ioniq, og etter hvert Niro, vil få samme type batteri etter hva jeg har lest...

Gordon Retriever

#98
Tidligere har det vært spekulert i at Kona ville bruke NCM 811, men de siste ukene og månedene har det dukket opp rapporter om at Niro vil bli konsernets første bil med NCM 811. 


Her en koreansk artikkel fra mars i år som sier NCM 622 for Kona: Link.


Spajderman

Se der ja, er nok for lenge siden jeg leste meg opp på dette, for det var nytt for meg! Ser nå at det spekuleres i at Kona bruker LG-batteri mens Niro får SK Innovation og...

Scrooge

Som Gordon Retriever skriver så får Niro en annen type batteri enn Kona. NCM 811 er rimelig å produsere og kan levere mer kapasitet i forhold til volum (høyere densitet), mens de ikke klarer levere like mye kraft og har ikke like bra varmeegenskaper mener jeg å ha lest.

Kilde:https://cleantechnica.com/2018/05/30/the-state-of-ev-batteries-lg-chem-sk-innovations-tesla-panasonic-improvements/
SitatSK Innovation, another South Korean company, is the other contender which plans to mass produce its NCM 811 battery cells for EVs by August 2018. The first EV to take advantage of  NCM 811 will be the Kia Niro EV (that's the EV, not the Niro PHEV), while the domestic Hyundai Kona Electric gets NCM 622 battery cells from LG Chem

Interessant artikkel om batteriteknologien som skal benyttes i KIA Niro EV (NCM 811 (1st gen)). Her nevnes Mercedes som første til å ta i bruk dette batteriet, men artikkelen ble publisert i April, før ny informasjon om Niro EV fantes: https://pushevs.com/2018/04/02/ncm-811-sk-innovation-vs-lg-chem/
Sitat
There are two major battery cell makers that promised NCM 811 EV battery cells for 2018. They are SK innovation and LG Chem. Let's recapture what we already know about it.

As you already know, currently most EV batteries have NCM 622 cathodes. These cathodes are made with 60 percent of nickel, 20 percent of cobalt and the remaining 20 percent is manganese.

On the other hand, NCM 811 cathodes are made with 80 percent of nickel, 10 percent of cobalt and the remaining 10 percent is manganese.

With higher content of nickel in the cathode, we get more energy dense battery cells, but we lose some thermal stability. Remember that batteries are always a compromise between many variables, such as power density, energy density, cost and lifespan. We can't have the best of every world.

Nevertheless, even with decreased thermal stability NCM 811 battery cells are a breakthrough, the lower use of a scarce raw material (cobalt) is essential to increase worldwide battery production.

While the first generation NCM 811 battery cells will have common anodes made with graphite and a bit of silicon to increase energy density, the second generation will get lithium metal anodes combined solid or semi-solid electrolytes. First the evolution in 2018, then in 2020 comes the revolution in battery technology...

But what does that mean in the real world?

We'll start with SK innovation, since it's the battery cell maker that gave us more details about its own NCM 811 cells.


  • NCM 622: 400 km of range
  • NCM 811 (first gen): 500 km of range (25 % increase)
  • NCM 811 (second gen): 700 km of range (75 % increase)


  • SK innovation says that with its current NCM 622 battery cells automakers could build electric cars with 400 km of EPA range. For example, the Chevrolet Bolt EV with NCM 622 battery cells from LG Chem achieves 238 miles (382 km) of EPA range.
  • With the first generation of NCM 811 battery cells, SK innovation says that the range increases by 100 km (25 %). Which means that the volumetric energy density increase of the battery cells should be similar. Last year, the company announced that these cells will "start to appear in electric vehicles starting in the third quarter of 2018."
    The first electric car expected to get them is the electric EQ SUV from Mercedes-Benz that is precisely advertised with roughly 500 km of range and a battery capacity of "more than 70 kWh".
  • The second generation of NCM 811 battery cells won't arrive before 2020. There's no point of using much time to discuss it now in this article.

Now that we've seen what SK innovation promises to deliver with its NCM 811 battery cells, what about LG Chem?

Until we know the volumetric energy density of the batteries of those electric cars, we can't say of sure that they are NCM 811. Especially since the already announced gravimetric energy density (141,3 Wh/kg) of Hyundai Kona EV's battery doesn't represent a major improvement.

Nonetheless, we should acknowledge that's always easier to increase volumetric energy density than gravimetric. That's why LG Chem was able to upgrade the Renault Zoe's battery capacity from 23,3 to 41 kWh while maintaining the same volume, but the weight increased slightly.

Fagasstraps.com

Sitat fra: Cral på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:11
Jeg antar en hel del anderledes enn deg.

Hyundai er mer premium enn Kia, og har "alltid" vært litt dyrere bil. Niro er litt større, men prisantydningene fra Sør-Korea er at Kona starter på 43millioner, og Niro på 43,5 millioner
Men både for begge er prisdifferansen mellom stort og lite batteri på under 10%

Kona burde derfor ikke være mer enn 10% dyrere enn Nissan Leaf og Kia Niro burde koste ca ca det samme. de 0,5 millionene tilsvarer mindre enn 5000 kr....

En prisforskjell på 50-80k for større batteri er Tesla tenke måten, og stemmer overhode ikke hva f.eks audi har gått ut med i pris per kwh batteri.

Husk disse bilene "må" også bli under antatt pris på Tesla Model 3, som er en større bil, fra en premium produsent.

Ville bare si at jeg hadde rett. Og du tok feil. Det er ikke en sjanse i helvete at Niro blir billigere enn Kona fullspekket med vinterhjul koster 365 med originale vinterhjul.

Niro appellerer til langt flere enn det Kona gjør. Kona er det samme som Stonic, det er to helt forskjellige biler. Blir som å sammenligne Polo mot Golf. At prisene er like i Sør-Korea har absolutt ingenting å si her. Forventer 380 inkl.  originale vinterhjul fullspekket.

Spajderman

Er prisene lanserte? Om ikke er det sprekt å komme med dette innlegget nå...

Fagasstraps.com

Kona prisene er jo lanserte. Det hjelper litt...

Spajderman

Ja, du sitter jo tydeligvis med fasit, så da er det vel ikke noe problem!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA