Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!

Startet av THE, tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

THE

Prøver meg på en clickbait overskrift jeg også, siden vi er i medie-seksjonen.

http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html

Ser ikke ut til at troen på hydrogen som "miljøvennlig" løsning på utslippene fra kjøretøyparken er gått over.

Litt interessant å lese når man vet hva de samme produsenten har lovet å lansere av henholdsvis BEV og FCEV de nærmeste 2-7 åra. Alle skal ha BEV og PHEV, men få produsenter snakker om å lansere FCEV innen samme tidshorisont.

Hvis de får folk til å godta BEV med de batteriteknologier, rekkevidder og ladetider vi har i dag, så vil jeg tro det blir vanskelig å overtale dem til å velge en hydrogenbil ved neste bilkjøp. Om 5-10 år vil nok batteriteknologien ha tatt noen steg framover, det samme vil nok ladeinfrastukturen ha gjort også.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

doldis1

 "Mer enn halvparten av alle sjefer i motorindustrien tror batteridrevne biler vil mislykkes" ( :) )

God jul til halvparten av "alle sjefer i motorindustrien" da  :D :+1:

cra

Det er viktig å skille mellom "tror at" og "ønsker at". ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Ganske overraskende at de har tro på hydrogen. Jeg hadde egentlig trodd de ville ha mest tro på diesel...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Eller bunkers, tungolje ! ;) Hva sier sjefen over alle sjefer til dette tro ?

JorgenM

Overraskende at de fleste tror BMW vil lede elbilutviklingen. Jeg har personlig mest tro på VW. Men alt handler vel ikke bare om volum.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

eivhelle

Det virker som man har en overdrevet tro på at det eneste som teller er hvor fort man kan fylle tanken.

Det er greit nok at man kan klare å fylle 5 kg hydrogen på 3-5 minutter. Men det er et vesentlig problem at man må innom en fyllestasjon for å få energi. Og man kommer bare halvparten så langt på 5 kg hydrogen som på en tank med diesel. Derfor må man også innom stasjonen dobbelt så ofte som før. Og man må betale like mye for drivstoffet pr. kjørte km som tidligere. Og selv med bare 5 kg hydrogen må man regne med at lagringstankene tar opp et langt større volum i bilen enn det bensin eller dieseltankene gjorde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 09. januar 2018, klokken 17:26
Overraskende at de fleste tror BMW vil lede elbilutviklingen. Jeg har personlig mest tro på VW. Men alt handler vel ikke bare om volum.

Som jeg har vært inne på flere ganger så har VAG gjentatte ganger vist seg å ha en veldig dårlig politikk for elektrifisering av sine biler. Også BMW har vært rimelig trege på dette feltet, men har i det minste vist en mer seriøs tilnærming i den grad de faktisk har satset. Så av disse to vil jeg definitivt holde en knapp på BMW.

Men her holder jeg nok til dels med Doldis1 - uten at jeg derved nødvendigvis holder med ham i alle hans spådommer - om at selv om den tyske bilindustrien nå i mange år har vært de som har ledet den teknologiske utviklingen av fossilbiler så er ikke dette noe som nødvendigvis behøver å bli videreført under/etter overgangen til elektrisk fremdrift.

At Tesla i dag er den ledende på utviklingen av elbiler behøver ingen å diskutere engang, og selv tror jeg de kommer til å fortsette med det i overskuelig fremtid. Når det gjelder segmentet "utenfor USA" så blir det mye vanskeligere å spå. Renault/Nissan har jo her ett forsprang men ser det veldig uklart om de vil kunne beholde dette. Mer sannsynlig vil det nok være en eksisterende eller ny kinesisk utfordrer som vil ta denne "prisen". I segmentet "Tyske bilkonsern" holder jeg definitivt en knapp på BMW, selv om også Porsche kan ha en mulighet dersom de klarer å bryte seg ut av VAG-boblen for elektrifisering.
Model S 85D

Jeronan

Hmmm so that's why Toyota suddenly put their Hydrogen car on a sideline and set all their focus on Electric car development now with heavy investment in Solid-state battery technology.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Porsgrunn

Tror dette tydelig viser hvorfor ganske ferske firmaer med disruptive teknologier ofte erstatter eldre store solide firmaer.

Vi kritiserer ofte at de sender blandede signaler som spriker i alle retninger, men er det egentlig så rart? Det er enorme organisasjoner med hundrevis av sjefer per produsent. At alle skulle dra mot samme mål samtidig, slik som i nyere hvor hele grunnen til at de eksisterer er endring(noe som også fort fører til at de tiltrekker seg folk med samme mål), ville vært nærmest sensasjonelt.

I tillegg til at de har investert sinnssyke summer i forskning, utvikling og produksjonskapasitet, som det kan sitte langt inne å nedskrive, har de jo både internt og offisielt hat hydrogen som en fremtidsløsning/plan B siden 70 tallet.

Egentlig synes jeg ikke det er så merkelig, frem til for 10-12 år siden var jeg nærmest religiøst overbevist om at hydrogen var fremtiden selv. Selv om det har fantes elbiler lenger enn bensinbiler, så slo jo bensin og diesel knockout på elbilen pga at batteriene ikke var gode nok. Det er ikke annet å vente enn at det er mange i den bransjen som fortsatt ikke har fått med seg at dette endret seg litt før 2008 og stadig endrer seg mer i batterienes favør, spesielt i forhold til hydrogen.

Diverse utsagn fra mer eller mindre velfunderte og opplyste mellomledere blir for meg uviktig. Det som blir viktig å se på er hva gjør de faktisk.

Det kan også vise seg å bli en fordel i det lange løp å holde til i et land som setter seg mål og sier;


  • Vi skal ha renere luft følg disse kravene eller forsvinn. Slik som i Kina

Plutselig lager de biler med det de har, uten å la det perfekte bli det godes fiende. Videre får de en raskt læringskurve og kapasitets økning. Kanskje gjør myndigheter som lar bransjen drøye dem en bjørnetjeneste, forspranget ble akkurat for stort til å tas igjen uten store kostnader.

Jeg er sikker på at både tyskere og andre vill produsere mye biler også i fremtiden. Men det er ikke sikkert alle vil gjøre det og noen kan nok også miste mer markedsandeler enn de hadde trodd.


geear

Selv om Nissan på mange måter har banet vei sammen med Tesla, så vil jeg på ingen måte kalle Nissan for ledende på teknologien på noe som helst felt. De var bare tidlig ute og satset på en folkelig bil. Leafene har ingenting spesielt slik jeg ser det? Har iallfall ikke tro på at de skal dra dette.

BMW har vist at de kan ligge langt fremme på teknikk i lang tid, men tyskere og elektronikk har vært litt "solid, men traust" i mine øyne..?

Amoss

Sitat fra: gr på tirsdag 09. januar 2018, klokken 21:17
Selv om Nissan på mange måter har banet vei sammen med Tesla, så vil jeg på ingen måte kalle Nissan for ledende på teknologien på noe som helst felt. De var bare tidlig ute og satset på en folkelig bil. Leafene har ingenting spesielt slik jeg ser det? Har iallfall ikke tro på at de skal dra dette.

Ja, dette er også mitt resonnement som ligger bak konklusjonen jeg hadde i mitt forrige innlegg. Men holder likevel muligheten åpen at den erfaringen de har opparbeidet seg - og viljen til å satse i denne retningen - kan bidra til en enda bedre utvikling i tiden fremover.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. januar 2018, klokken 21:25
Sitat fra: gr på tirsdag 09. januar 2018, klokken 21:17
Selv om Nissan på mange måter har banet vei sammen med Tesla, så vil jeg på ingen måte kalle Nissan for ledende på teknologien på noe som helst felt. De var bare tidlig ute og satset på en folkelig bil. Leafene har ingenting spesielt slik jeg ser det? Har iallfall ikke tro på at de skal dra dette.

Ja, dette er også mitt resonnement som ligger bak konklusjonen jeg hadde i mitt forrige innlegg. Men holder likevel muligheten åpen at den erfaringen de har opparbeidet seg - og viljen til å satse i denne retningen - kan bidra til en enda bedre utvikling i tiden fremover.

For min del er jeg faktisk litt skuffet over Nissan, hadde ventet en litt mer agressiv tilnærming enn en 40 kw facelift..? En verre ting er at de gir opp egenproduksjon av batterier og stiller seg i samme batterikø som alle andre ..
Jeg tror dette blir for puslete, det må mye mere satsing til de nærmeste årene hvis de tenker overleve dette.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på onsdag 10. januar 2018, klokken 15:23
For min del er jeg faktisk litt skuffet over Nissan, hadde ventet en litt mer agressiv tilnærming enn en 40 kw facelift..? En verre ting er at de gir opp egenproduksjon av batterier og stiller seg i samme batterikø som alle andre ..

For så vidt enig, men forutsetter igrunnen at en del av avtalen vedr. salget av fabrikkene er at de stiller først i denne køen (i det minste opp til den kapasiteten fabrikkene hadde). Dermed gir salget dem større fleksibilitet til å bruke den til en hver tid siste batteriteknologien istedet for å være låst til hva som produseres i egne fabrikker og samtidig frigjør kapital som kan investeres i utvikling av nye modeller og produksjonskapasitet for disse.

Problemet er nok at de da har undervurdert hvor raskt behovet for batterier vil øke i årene som kommer.
Model S 85D

stefse

Nettavisen ga meg med denne artikkelen en sterk trang til å reservere enda en TM3  :D

Men jeg tror nok uansett hydrogenet etterhvert kommer til å bli brukt der det hører hjemme, og det er ikke i vanlige personbiler. Det er tull å operere med et relativt sinnrikt system og en høyeksplosiv gass når folk bare har behov for noen få kWh.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA