Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer og varmepumpe?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Hei, har Soul batterivarmer? Hvordan fungerer den? Blir det mye merforbruk som på Tesla den første mila eller 2? Om man starter bilen når det f.eks er -10 ute, har man noe regen når man begynner å kjøre da? Kjører mye Leaf og den har så og si alltid litt regen, selv i endel minus og batteriet er kaldt. Bor ganske høyt oppe så kjekt med litt regen på veg ned om vinteren :)

Hvordan funker varmepumpa? Er den kvikk og gir veldig lavt forbruk etter kort tid i type -5? Har kjørt endel Leaf og pumpa der funker jo bra ned til -10 ca, ganske kvikk er den og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Usikker

#1
14 blå da jeg starta kald bil i dag, varm etter noen minutter, varmer bruker ca. 4,5kW under oppvarming og lå på ca. 2kW under hele turen på litt over 3 mil,
(Mye kjøling foran bilen... mest motorvei i 90)
Hvordan mix av varme fungerer dvs. varmetråder og varmepumpe vet jeg ikke, ikke noe du kan styre men du hører varmepumpa går hvis du står på utsiden av bilen.

Når det gjelder batterivarmer er det noe som lever sitt eget liv, ingen indikasjoner på instrumenter på hva som skjer... har kjørt med Torque logger på og kan se at den holder batteriene på + grader.
Holdt ca. +6 grader i følge Torque når jeg kom på jpbb

På mine daglige 7 mil brenner den ca. 40% av batterikapasiteten mot ca. 20% på samme kjøring i sommer så det går nok en del i varme

Selv om bilen er 100% lada når jeg starter legger den på regen i nedoverbakker.... har ca. 100 høydemeter jeg skal ned fra der jeg bor og det blinker både en og to regne prikker så selv om den er "full" er det plass til mer siden den allerede bruker mye i oppstart med å varme bilen

Edit...
Glemte bort linken som viser litt strømforbruk jeg trakk ut av loggen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Om du ikke har lada bilen og den står ute i kulda uten forvarming, får du noe regen da? Virker som Leaf alltid har litt regen uansett hvor kaldt det er så lenge batteriet har 3 streker på temp. Kan du stille inn forvarming uten å være tilkobla strøm?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hanche

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 10. januar 2018, klokken 10:45
Kan du stille inn forvarming uten å være tilkobla strøm?
Visst kan du det. Men det skjer ingen forvarming hvis du ikke er tilkoblet. Slik har i hvert fall jeg forstått det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 10. januar 2018, klokken 10:45
Om du ikke har lada bilen og den står ute i kulda uten forvarming, får du noe regen da? Virker som Leaf alltid har litt regen uansett hvor kaldt det er så lenge batteriet har 3 streker på temp.

Ja, kjørte fra jobben i dag med 11 blå uten forvarming (er ikke tilkobla på jobb) og den regenererer
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Cowboystrekk

Ok. Det var bra å høre. Synes det er kjipt med Teslan.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA