Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilens oppskrytte fortreffelighet

Startet av Sele, tirsdag 09. januar 2018, klokken 07:35

« forrige - neste »

Vegard Winther

Jeg leste hoderistende den forrige artikkelen hans, og ble glad da jeg så det komme et motsvar dagen etter i samme avis. Men motsvar og motsvar. Det var vel som en ørefik som svar på en knyttneve.
Og så kommer denne på trykk. Sukk. Håper noen faktisk tar tak i dette og lager et saklig, informativt og grundig motsvar. Eller hva, Elbilforeningen?


cra

Herregud.... Fyren framstår jo som fullstendig evneveik! Han må være et ypperlig kasus for forskning på demens eller noe slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bondeknøl

Sitat fra: cra på tirsdag 09. januar 2018, klokken 08:33
Herregud.... Fyren framstår jo som fullstendig evneveik! Han må være et ypperlig kasus for forskning på demens eller noe slikt.
Synes det er drøye påstander dere kommer med om denne fyren. Jeg klarer ikke å se at det er den minste lille grunn til å kalle denne fyren fullstendig evneveik, at han har ett ekstremt tilfelle av demens etc.

Jeg leste kommentarene først, og så stykket. Han refererer jo til tall som andre har kommet frem til, og vi vet jo at de lærde strides voldsomt om hvor miljøvennlige elbilene våre er.
Han skriver jo at elbilene er miljøvennlige der de brukes, men det er produksjonen av batteriene som er miljøfiendtlig. Han spør om vi vil se det i ett globalt perspektiv eller kun der vi bor. Han gnåler faktisk ikke om at vi lader på kullkraft som mange andre gjør. Han argumenterer med at for endel år siden var det diesel som var miljøvennlig. Han påstår at det samme er tilfelle med elbiler til en mer miljøvennlig batteriproduksjon er oppe og går.
Om vi ikke er enige med han så er vel dette en saklig argumentasjon ut i fra han sitt standpunkt? Han bygger jo sine påstander på andres tall. Vi henter jo våre tall fra de vi liker, så hvorfor kan ikke han hente sine tall fra de som passer til han sine oppfatninger og syn på elbil?

Kanskje han ønsker å lage litt bråk med dette stykket slik at han får fremhevet sitt syn enda bedre? Kanskje han håper på at elbilforeningen tar til motmæle og lager styr? Han vil nok bli veldig glad for ett motsvar og mere publisitet. Han er jo tydelig irritert på at vi slipper så billig unna avgiftene i motsetning til han som betaler avgifter og kanskje ble lurt til å kjøpe dieselbil for det var så miljøvennlig?

Hva er det som gjør at enkelte elbileiere kan bli så provosert av å lese dette? Er det å eie elbil på vei til å bli en relgion for oss?

Jeg er kjempefornøyd med min Leaf og ser frem til å få den nye Leafen, men har full forståelse for at noen kritiserer elbilfordelene. Det skjønner jeg godt at de gjør. Jeg lever godt videre etter å ha lest denne artikkelen.

Espen Hugaas Andersen

Ca alle livstidsanalyser viser at elbiler slipper ut rundt 40% mindre CO2 over levetiden på EU strømmiks. Mye mindre om man benytter ren strøm.

Han er nok ikke dement, men han er like flink til å plukke kilder som de som ikke tror på global oppvarming. Det vitenskaplige konsensuset er ca like sterkt, men der er alltids noen tullinger som er uenige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Vær vennlig, ikke «lek» med demens. Det er en uendelig trist sykdom uten kur, som desverre rammer de fleste av oss om vi lever lenge nok.

cra

Han argumenterer jo bl.a. at elbilen flytter forureninga til andre land - underforstått (ut fra måten det legges fram på) at dette ikke er tilfelle for fossilbiler (som ikke har vært produsert her til lands i min levetid i alle fall). Og han blander sammen lokale forhold med globale slik det passer ham best. Hadde forventet bedre av en som slenger rundt seg med titler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

#7
Mannen har jo et poeng, elbil er ikke miljøvennlig.. Men-hvis ingen med politiske midler gjør elbilen til allemannseie kommer den heller aldri til å bli det...!
Etablerte bilprodusenter ønsker egentlig ikke å produsere elbil, oppstartsforetakene vil gjerne produsere men de trenger betalende kunder for ikke å gå konkurs..

Så det jeg registrerer er at Elektroingeniør Martinussen synes det er best å gi opp kampen mot global oppvarming fordi elbil på et gitt tidspunkt i historien legger igjen like mye Co2 i atmosfæren som fossilbilen..?

Han velger da glatt å se bort fra det faktum at vi allerede er inne i et paradigmeskifte hva energi angår.
Solceller og vindkraft er i ferd med å ta over for olje/gass/kull,og i enden på den utviklingen vil elbilen være ett-hundre-prosent grønn....

Martinussens vil fortsette å spille russisk rullett med klimagudene, i den tro at han kan vinne hver gang?

Vel matematikken er imot han, før eller siden vil vårt lille eksperiment med å endre sammensetningen av atmosfæren få konsekvenser, ikke minst for den globale matforsyningen! Kan jo bli spennende i en tid da antall mennesker overstiger 7,5 milliarder, 3 ganger så mange som i 1950..

Ser ut til at Hans Peter Lenz, som Martinussen støtter seg til, har vært direktør for instituttet for forbrenningsmotorer i Wien i ca. 30 år ..? Litt slagside retning fossilsiden ?

Xtian

Kom over en velskrevet artikkel om elbiler og utslipp fra elektrisitetsproduksjon:

https://electric-moose.com/2017/08/26/the-myth-of-the-long-tailpipe/

Hovedkonklusjonen er som de fleste her er inne på, at elbilen i globalt perspektiv allerede i dag er mer miljøvennlig enn fossilbilen, og at mens eksisterende elbiler blir stadig mer miljøvennlige ettersom fornybar elektrisitet bygges ut, blir fossilbilen stadig mer forurensende.

Bondeknøl

Sitat fra: Xtian på tirsdag 09. januar 2018, klokken 11:01
Kom over en velskrevet artikkel om elbiler og utslipp fra elektrisitetsproduksjon:

https://electric-moose.com/2017/08/26/the-myth-of-the-long-tailpipe/

Hovedkonklusjonen er som de fleste her er inne på, at elbilen i globalt perspektiv allerede i dag er mer miljøvennlig enn fossilbilen, og at mens eksisterende elbiler blir stadig mer miljøvennlige ettersom fornybar elektrisitet bygges ut, blir fossilbilen stadig mer forurensende.
Sikkert noe jeg ikke har fått med meg men spør likevel: Hva er det som gjør at fossilbilen blir stadig mer forurensende? Trodde det gikk motsatt vei med den også?

timingbeltkiller

#10
Fossiltilhengerne i Norge hevder olje- og gassproduksjonen på norsk territorium
skal kun miljøbelastes produksjonen.
Bruken skal belastes landene det eksporteres til.

For elbilproduksjonen hevder de det stikk motsatte prinsipp:
Norge skal belastes miljøbelastningen i produksjonslandene til bilene.

Dette er inkonsekvent og uærlig debatteknikk!

Rent bortsett fra fordeling mellom produksjonsland og forbruksland
er irrelevant for det globale miljøregnskapet.
I miljøsaken fins ikke noe "Skitt i Norge, leve Toten" eller"Skitt i verden, leve Norge."

Alle på hele kloden  rammes av alles skitt fordi all skitt virker negativt globalt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Xtian

#11
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:15
Sikkert noe jeg ikke har fått med meg men spør likevel: Hva er det som gjør at fossilbilen blir stadig mer forurensende? Trodde det gikk motsatt vei med den også?
Tror ikke artikkelen nevner noe om det men det jeg kan komme på i farten:

- Det blir stadig vanskeligere å utvinne olje, så man må ty til ting som utvinnning fra oljesand, skifergass etc. med de miljømessige konsekvensene det har.
- Potensialet for høyere effectivitet i forbrenningsmotorer er stort sett tatt ut, hvis man ikke skal heve forbrenningstemperaturen vesentlig.
- Etterhvert som en forbrenningsmotor blir slitt, vil den yte dårligere.

timingbeltkiller

#12
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:15

Sikkert noe jeg ikke har fått med meg men spør likevel: Hva er det som gjør at fossilbilen blir stadig mer forurensende? Trodde det gikk motsatt vei med den også?
2 hovedårsaker:

1.
Den enkelte bilmodell blir mindre forurensende.
Dette mer enn motvirkes med endret fordeling av biltyper som produseres.
Bilene får sterkere motor og det blir flere store biler relativt til små.

2.
Produksjonen av petroleum fra mer forurensende kilder øker relativt sett.
SE innlegget til Xtian ovenfor!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

o.b.lix

Enhver som mener fossile biler ikke skader miljøet, er velkommen til å sitte i et lukket rom med bilen på tomgang.

Jeg gjør gladelig det samme med min elbil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øystein16

Sitat fra: Xtian på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:38
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:15
Sikkert noe jeg ikke har fått med meg men spør likevel: Hva er det som gjør at fossilbilen blir stadig mer forurensende? Trodde det gikk motsatt vei med den også?
Tror ikke artikkelen nevner noe om det men det jeg kan komme på i farten:

- Det blir stadig vanskeligere å utvinne olje, så man må ty til ting som utvinnning fra oljesand, skifergass etc. med de miljømessige konsekvensene det har.
- Potensialet for høyere effectivitet i forbrenningsmotorer er stort sett tatt ut, hvis man ikke skal heve forbrenningstemperaturen vesentlig.
- Etterhvert som en forbrenningsmotor blir slitt, vil den yte dårligere.

Jo, men i dag vert det og produsert fullfunksjonelle fossilbilar med små, men brukbare batteri for eldrift. Mange turar er korte og mange bryr seg ikkje om å køyra langt, og i alle fall ikkje ofte. Det vil vel medføra at mange unngår kaldstart og motoren kan få mindre slitasje, samt at samla forbruk vert redusert dramatisk.

Alle veit jo at det er begrensa tilgang på batteri, og at det er ingen som har evne til å produsera den mengden batteri det er behov for. Dersom miljøfokus er rett og viktig, vil eg tru at plassering av 100 stk 10 kWt i 100 stk hybridar i sum vil ha betre miljøeffekt enn 10 stk 100 kWt i 10 stk elbilar.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA