Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selge eller bytte batterier?

Startet av JEG, mandag 08. januar 2018, klokken 14:28

« forrige - neste »

JEG

Har en 2008 modell som jeg egentlig er blitt ganske glad i. Batteriene har dog gjort sitt etter tre års bruk (elns). Er nok litt min feil, da jeg bare har ladet i veie etter 2/3 tank i lengre tid. I dag funker den fint t/r jobb (15 km), men ikke spes mer.

Så:
- Noen som vet hva en må ut med for å skifte batterier i dag?
- Har et varsellys som jeg har hat i 1+ år, men funker fint. Er det noe annet som bør testes før man evt kjøper investerer?

Kommende bomringer i Stavanger regionen gjør batteribytte mer aktuelt. I tillegg er egnetlig bilen for bra til å vrakes, synes jeg. (Leve dieselvarmer!)

Alternativet er å kjøre til den ikke klarer t/r jobb, og hanke inn vrakpant på 500.

edyrli

Jeg vet dessverre ikke hva batteribytte koster i dag. Jeg ser f.eks på scanbatt koster Trojan T105 2895 som blir 23160 for 8 stk. Den gangen jeg byttet tok Tommy Rasmussen 17000 ink arbeid for Global blokker. Jeg har sett folk her på forumet har fått tilbud om batterier til vesentlig lavere pris. Det svarer seg nok å ringe litt rundt.
Vurderingen min den gangen var at batterier + strøm hadde omtrent samme pris/km som bensin på en liten bil. Hva som lønner seg kommer da an på hva du sparer på bommer og årsavgifter.
Varsel lampa antar jeg er pga spennings differanse mellom en eller flere blokker og vil forsvinne med et batteribytte.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

JEG

Takk for godt svar. Kjøpte faktisk bilen av Tommy (vel, via Tommy).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA