Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med å åpne frontdørene vinterstid...

Startet av Slettix, søndag 07. januar 2018, klokken 13:08

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: KristofferH på mandag 08. januar 2018, klokken 10:35
Hvorfor bruker dere ikke bare litt silikon? Istedenfor å kødde med dette?

For min del er dette et nytt problem jeg bare harvopplevd i ca en måneds tid som ikke har blitt tatt så seriøst, men dersom det vedvarer må det såvklsrt tas fatt i
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Isbjørn

Har brukt silikon. Etter noen dager på hytta åpnet førerdøren seg likevel ikke. Hørte motoren jobbe og siden jeg var redd for at den ødelegges dro jeg opp døra manuelt. Men så fikk jeg ikke lukket døra igjen fordi bakre kant av vinduet gikk ikke under lista på toppen. Bøyde da vinduet manuelt litt innover mens jeg lukket døren, så gikk det.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Hodetelefoner

Da får du bruke mere silikon. Rengjøring først selvfølgelig. Så den "fester". 

geear

Lurer fortsatt på om noen av silikongutta har opplevd knirking fra lister i ettertid?

Når man først har begynt å bruke silikon, så blir det fort en uønsket avhengighet..  :o

Cries

Smørte på med en silikonstift her for ca 1-2 uker siden etter å ha opplevd litt samme problemer som trådstarter. Skal nevnes at jeg parkerer ute hele vinteren.

Angånde knirking har jeg ikke hørt noe til dette enda, men det kan jo endres etterhvert som silikonen blir eldre/tynnere/hardere.

Angående virkning synes jeg det har hjulpet litt, spesielt med å få ruten til å gli langs pakningen når døren åpnes kontra å sitte fast i den. Sliter fremdeles med at ruten ikke vil gå NED i døren, men at døren fremdeles slipper tak i bilen, slik at døren ikke går igjen pga vinduet er oppe.

Tesla har noen svakheter som vinterbil pga dørene (les: rammeløse dører), men svært få ganger det er noe utfordring med FWD som overasker positivt. Men igjen, så parkerer jeg ute 100% på vinteren, så det får være grenser hva man kan forvente av en bil også :)

Slettix


Takk for veldig mange gode innspill her! På en måte godt å høre jeg ikke er den eneste med problemet. Har lest på TOCN at de ikke anbefaler silikon spray, og ser også på svarene her at silikon også kan by på noen utfordringer, så er usikker på hva jeg skal gjøre.
Men om jeg skulle bruke silikon i vinduslistene - hvordan gjør jeg dette i praksis? Har en silikon stift som jeg har brukt til å smøre listene rundt bildørene, men usikker på hvordan jeg skal gjøre dette på vinduslistene..?
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

sfinxern

Jeg har også en i3 og fordelen med den som også har rammeløse dører er at det ikke er noen kromlist rundt døråpningen slik som det er på S'n. Og dermed er det aldri noe problem å røske ut døra selv om vindusheisen ikke klarer å kjøre ned ruta :+1:.

Hvis ruta fryser på S'n, så er det ikke så kult å dra den ut av kromlista, ei heller å slå døren igjen :-X.

Den lista gjør vel mer ugang enn nytte, utover design da..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

pwb

Sitat fra: Cries på mandag 08. januar 2018, klokken 15:39
Men igjen, så parkerer jeg ute 100% på vinteren, så det får være grenser hva man kan forvente av en bil også :)

Hvorfor det?

Cries

Sitat fra: pwb på tirsdag 09. januar 2018, klokken 05:50
Sitat fra: Cries på mandag 08. januar 2018, klokken 15:39
Men igjen, så parkerer jeg ute 100% på vinteren, så det får være grenser hva man kan forvente av en bil også :)

Hvorfor det?

Fordi vann fryser når det blir kaldt...

Øyvind.h

Kanskje bilen skal oppheve fysikkens lover (også kjent som forvarming)?
Skulle jo gjerne sett at dører ikke kunne fryse fast. Allikevel har de sittet bom fast på den forrige Passaten jeg hadde fordi det gikk fra mildvær til frost.

Men ja, man må forvente et minimum av en bil. Minimum er at kupeen er god og varm når man setter seg inn, at vinduene er isfrie og at man har 25-35 mils rekkevidde på vinteren. Og plass til 6-7 pers ved behov. Og 0-100 på maks 5-6 sekunder. Det er absolutt minimum :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Domis

Fikk min 20 desember 2017. Dørene åpnes uten problemer selv i -10. Jeg hadde problemer den første uka men det gikk seg til. Dørene skal strengt tatt gå opp i -4. Jeg ville nok sjekket det opp. Skader vel ikke å høre.

THE

Problemet med forførende kommer når det er vann som renner ned til lista og fryser. Pga utforming av list som går ned innover ned mot ruta så dannes det ei kile av is.

Jeg tar et plastkort eller tynn isskrape og skraper vekk isen som ligger nederst på ruta før jeg forsøker å åpne døra, og da går det som oftest fint selv om bilen ellers er dekket av stålis. (Stort sett et problem om jeg plutselig må inn og hente noe i bilen, før kjøring forvarmer jeg og da tiner isen)

Hvis vinduslista hadde gått opp mot ruta i stedet for ned og inn mot ruta hadde dette sannsynligvis vært et mindre problem.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Slettix

Sitat fra: THE på onsdag 10. januar 2018, klokken 06:40
Problemet med forførende kommer når det er vann som renner ned til lista og fryser. Pga utforming av list som går ned innover ned mot ruta så dannes det ei kile av is.

Jeg tar et plastkort eller tynn isskrape og skraper vekk isen som ligger nederst på ruta før jeg forsøker å åpne døra, og da går det som oftest fint selv om bilen ellers er dekket av stålis. (Stort sett et problem om jeg plutselig må inn og hente noe i bilen, før kjøring forvarmer jeg og da tiner isen)

Hvis vinduslista hadde gått opp mot ruta i stedet for ned og inn mot ruta hadde dette sannsynligvis vært et mindre problem.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Takk for godt innspill og tips
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

spirrevipp

Gaahhh... opplevde det første gang for et par dager siden og igjen i dag. Dørene slipper, men vinduene går ikke ned hverken på fører eller passasjerside. Ingen synlig is. Utrolig irriterende... Vet ikke hva kona røsket i døra eller hva hun gjorde, der er døren åpen og går ikke igjen.  >:(
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA