Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Østfold - Tyin med Model X75D

Startet av Larsebass, lørdag 06. januar 2018, klokken 22:32

« forrige - neste »

Larsebass

Jeg er nå over i siste stadium av «Buyer's remorse»/bondeanger: Jeg kjører Fredrikstad - Tyin 4-5 ganger i året og sliter litt med å finne en god ladeplan. Dette er min første elbil, og jeg lurer på om jeg burde valgt en X100.

Det er ikke mulighet for lading ved hytta på vinteren, så jeg lurer på om den beste løsningen er å lade ganske høyt opp på Nes og så lade opp med Chademo på Tyinkrysset før man parkerer bilen.

I utgangspunktet hadde jeg håpet at regenerering i nedoverbakkene når man skal hjem kunne øke rekkevidden, men ettersom jeg har skjønt nå er det ikke videre med regenerering før batteriet er varmt?
Tesla X75D.

Ellemelle

Let me do the math for you.

Prisforskjellen mellom X75 og X100 er kr 158 500,- 
Ved å lade 30 minutter på en Chademo, har du utjevnet forskjellen i kapasiteten mellom disse batteriene (du får 25 kWh på en halvtime).

La oss si at du gjør denne turen 5 ganger i 5 år, totalt 25 ganger, og at du lader 30 minutter hver gang. Det betyr 12,5 timer totalt.

Din timelønn hvis du velger å lade disse 12,5 timene blir da kr 12 680 -  skattefritt.


Larsebass

Takk, tanken på både penger og dieselaggregat hjelper.

(Ser for meg en idyllisk påske, hvor alle sitter og koser seg rundt hyttene med lyden av aggregatet som lydkulisse.:)
Tesla X75D.

jkirkebo

#4
Sitat fra: Larsebass på lørdag 06. januar 2018, klokken 22:32
Jeg er nå over i siste stadium av «Buyer's remorse»/bondeanger: Jeg kjører Fredrikstad - Tyin 4-5 ganger i året og sliter litt med å finne en god ladeplan. Dette er min første elbil, og jeg lurer på om jeg burde valgt en X100.

Det er ikke mulighet for lading ved hytta på vinteren, så jeg lurer på om den beste løsningen er å lade ganske høyt opp på Nes og så lade opp med Chademo på Tyinkrysset før man parkerer bilen.

I utgangspunktet hadde jeg håpet at regenerering i nedoverbakkene når man skal hjem kunne øke rekkevidden, men ettersom jeg har skjønt nå er det ikke videre med regenerering før batteriet er varmt?

Dette er samme rutine som jeg har. Lader godt opp på CHAdeMO på Dokka før jeg kjører de siste 40km opp til hytta (som heller ikke har innlagt strøm). Slår så av "always connected" mens bilen står på hytta, da taper den mye mindre rekkevidde pr. dag. Ladepausen på Dokka brukes stort sett til å innta middag på den lokale kinesiske restauranten samt å handle matvarer til oppholdet.

Vi får regen hjemover så lenge vi forvarmer godt før vi drar. Ikke på langt nær full regen, men nok til å håndtere de fleste bakkene.

Det eneste en 100kWh hadde hjulpet meg med var å kunne kjøre helt hjem igjen uten ladestopp. Det har liten verdi for oss da vi uansett liker å ta en matbit også på veien hjem. På veien opp måtte vi ladet like mye, nemlig det vi har forbrukt frem til Dokka. Hjelper ikke å kunne kjøre hele veien opp når det ikke er ladestrøm på hytta. Ihvertfall ikke nok til en fullading, og uansett ikke noe av betydning på denne tiden av året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Får man mobilkontakt med bilen i det hele tatt med always connected når den har stått i fred en stund?

Min står 400hm lenger nede, så det er kjekt å få startet noe forvarming før jeg kjører ned til bilen..

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 07. januar 2018, klokken 16:31
Får man mobilkontakt med bilen i det hele tatt med always connected når den har stått i fred en stund?

Min står 400hm lenger nede, så det er kjekt å få startet noe forvarming før jeg kjører ned til bilen..

Nei. Men min står 4m fra hytteveggen så det er et minimalt problem å gå ut og slå på varmen manuelt når vi trenger det.
Mister drøye 20km rekkevidde på 6 døgns opphold. Det inkluderer det som forsvinner pga. at batteriet kjøles ned, men som kommer tilbake igjen når det varmes opp (blått felt/snøfnugg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Larsebass

Bare i tilfelle andre lurer på Tyin og tilhørende herligheter fra Østlandet: Kjørte Fredrikstad Tyin Bergen, og så Bergen Eidfjord Gol Fredrikstad i pinsa utelukkende på superladere. Nå var dette om sommeren og det var ikke noe problem med X75'n. Veldig fornøyd!

Lengste ladestopp var på Gol, da ladet vi 50 minutter og kjørte rett til Fredrikstad etterpå. Vil fremdeles holde en knapp på Chademo-adapter på vinteren, men på sommeren er det ikke nødvendig.
Tesla X75D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA