Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Name and shame av feilparkering

Startet av Vhagar, mandag 18. juni 2018, klokken 18:21

« forrige - neste »

Osloensis

@alda

De ukene før vi fikk ladeboks i garasjen var et helvete. Det er mange offentlige ladeplasser i nærheten (St. Hanshaugen), men sjelden at noen av dem var ledige. Kun elbiler som sto på plassene. Jeg tipper at andel uten kabel ute engang var ca 70%. Andel som lyste blått, dvs at de faktisk ladet, var på godt under halvparten av laderne. Mulig at det tidvis var teknisk feil / brukerfeil som gjorde dette, men mest sannsynlig var det nok hovedsakelig folk som ikke gadd å flytte bilen sin.
Det interessante var at hybridbiler sjelden sto mer enn et par timer av gangen (jeg var jo ute på ladejakt flere ganger i døgnet, så jeg visste hvilke biler som sto hvor når). Mens elbilene gjerne sto på akkurat samme plassen i lang tid. Også over flere døgn, selv om 16 timer er maks. (Altfor lang tid for et slikt knapphetsgode, men det er en annen sak).

Jeg brukte endel timer tilsammen på å sitte og lade på parkering-forbudt-plasser mens jeg hadde skjøteledning til en av de mange ledige kontaktene, og ventet på at noen skulle flytte seg. (Den gangen var jeg livredd for å ødelegge batteriet med hurtiglading).


Etter at beboerparkering kom, er nok problemet mindre.

Men skal man kun ha parkering, så skal man IKKE benytte en plass som kostet det offentlige 60.000+ å sette opp, bare fordi man ikke gidder å lete litt mer.

Hver eneste gang, mens jeg kjørte rundt mellom de 6-7 ladeområdene (med 2-6 ladere per sted), så jeg ledige vanlige parkeringsplasser. Ja, kanskje noen hundre meter lenger unna, men med mindre du har helsemessige problemer, bør ikke det være noe problem.


Eneste løsningen er nok at selve ladeplassene blir betalingspliktige (i tillegg til å kun være for ladbare biler).
Om det koster 4-5 kr timen for de første timene, og deretter gradvis økt timepris (evt gratis/svært lav pris om natten), så ville nok færre elbilister ha ødelagt for andre på den måten.
Som en ekstra bonus for elbilister kan man gjerne ha endel antall reserverte plasser kun for elbiler, gjerne nær ladepunkter.

Men å parkere på en ladeplass uten ladebehov "fordi det er så vanskelig å finne parkering", er rett og slett utrolig egoistisk.
Om det er helsemessige problemer som gjør det vanskelig å parkere lenger unna, får man søke om HC-bevis. Om ikke, får man heller benytte kollektiv eller sykkel (med piggdekk og evt batteri om nødvendig), om det er så himla vanskelig å få parkert.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Zimon

Lagde en PDF her med elbilforeningens "ladeplass er mangelvare" bilde. Bare å laste ned, print ut antall man ønsker og klipp arket i fire. Vips har man A6 format som kan legges under viskerblad på syndere.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

alda

Sitat fra: Osloensis på tirsdag 26. juni 2018, klokken 15:13
@alda

De ukene før vi fikk ladeboks i garasjen var et helvete. Det er mange offentlige ladeplasser i nærheten (St. Hanshaugen), men sjelden at noen av dem var ledige. Kun elbiler som sto på plassene. Jeg tipper at andel uten kabel ute engang var ca 70%. Andel som lyste blått, dvs at de faktisk ladet, var på godt under halvparten av laderne. Mulig at det tidvis var teknisk feil / brukerfeil som gjorde dette, men mest sannsynlig var det nok hovedsakelig folk som ikke gadd å flytte bilen sin.
Det interessante var at hybridbiler sjelden sto mer enn et par timer av gangen (jeg var jo ute på ladejakt flere ganger i døgnet, så jeg visste hvilke biler som sto hvor når). Mens elbilene gjerne sto på akkurat samme plassen i lang tid. Også over flere døgn, selv om 16 timer er maks. (Altfor lang tid for et slikt knapphetsgode, men det er en annen sak).

Jeg brukte endel timer tilsammen på å sitte og lade på parkering-forbudt-plasser mens jeg hadde skjøteledning til en av de mange ledige kontaktene, og ventet på at noen skulle flytte seg. (Den gangen var jeg livredd for å ødelegge batteriet med hurtiglading).


Etter at beboerparkering kom, er nok problemet mindre.

Men skal man kun ha parkering, så skal man IKKE benytte en plass som kostet det offentlige 60.000+ å sette opp, bare fordi man ikke gidder å lete litt mer.

Hver eneste gang, mens jeg kjørte rundt mellom de 6-7 ladeområdene (med 2-6 ladere per sted), så jeg ledige vanlige parkeringsplasser. Ja, kanskje noen hundre meter lenger unna, men med mindre du har helsemessige problemer, bør ikke det være noe problem.


Eneste løsningen er nok at selve ladeplassene blir betalingspliktige (i tillegg til å kun være for ladbare biler).
Om det koster 4-5 kr timen for de første timene, og deretter gradvis økt timepris (evt gratis/svært lav pris om natten), så ville nok færre elbilister ha ødelagt for andre på den måten.
Som en ekstra bonus for elbilister kan man gjerne ha endel antall reserverte plasser kun for elbiler, gjerne nær ladepunkter.

Men å parkere på en ladeplass uten ladebehov "fordi det er så vanskelig å finne parkering", er rett og slett utrolig egoistisk.
Om det er helsemessige problemer som gjør det vanskelig å parkere lenger unna, får man søke om HC-bevis. Om ikke, får man heller benytte kollektiv eller sykkel (med piggdekk og evt batteri om nødvendig), om det er så himla vanskelig å få parkert.

Fint allt det du skriver, har inte first hand info om hur det är att parkera i ditt område. Parkerar en del i Saga p-hus och Festningsgaraget - i detta område är det noll, zero, nada ingen andra parkeringsplatser än dom med laddning. Blir bara för dumt att irritera sig på att folk parkerar här utan att ladda, var ska dom Annars parkera?
Tyvärr är det nog så att folk kommer å fortsätta att parkera på laddplats utan att ladda, så länge det är gratis och det inte är ladekrav. Enig i att det borde var en form för betalning. Det kommer garanterat om inte alltför länge.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Osloensis

@alda

ok, festningsgarasjen har vel forhåpentligvis såpass mange (ledige) plasser at det ikke burde være et problem, og det er ganske få som bor i nærheten og trenger det for å kunne lade bilen i det hele tatt.

jeg snakker mer om generelt i Oslo (særlig innenfor Ring 2), der ladeplassene bør forbeholdes de som virkelig trenger å lade. Jeg kjenner flere som gjerne skulle ha skaffet seg elbil, men ikke kan, grunnet håpløse ladeforhold.
Vi kjøpte ny bil til min mor i helgen. Det ble dessverre en bensinbil. Rett og slett fordi hun ikke kan basere seg på gateparkering før dette blir regulert med betaling e.l.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA