Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er egentlig regelen om hjemmelading.

Startet av HEL, fredag 05. januar 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2020, klokken 10:45
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. februar 2020, klokken 10:12
Stort sett alt av slike småladere er sikre mot jordfeil.
Poenget er ikkje berøringsfare men den utstrakte bruken av switch-mode strømforsyninger. Disse gir støy i nettet som kan sette type A jfv ut av funksjon. Men strømmane er små, så problemet er mindre enn med feks 32A billading.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Elbil-66

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:07


Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2020, klokken 10:45
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. februar 2020, klokken 10:12
Stort sett alt av slike småladere er sikre mot jordfeil.
Poenget er ikkje berøringsfare men den utstrakte bruken av switch-mode strømforsyninger. Disse gir støy i nettet som kan sette type A jfv ut av funksjon. Men strømmane er små, så problemet er mindre enn med feks 32A billading.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ja, så har du varmepumpe, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, induksjonskomfyren m.m. som alle inneholder swith-mode strømforsyning med høy effekt. Som etter min mening, har større muligheter for og gi DC komponenter på nettet enn batterilader i elbilen som er isolasjonovervåket m.m.
Så kravet for DC-vern for kun elbilladning er uforståelig for meg.
Når det er sagt så har jeg aldri hørt om tilfelle der elbil laderen har satt ett A-vern ute av spill.

Men dette er vel ikke en sak for denne tråden. Regelen for hjemme ladning er ganske klar.

Erik Ola Ulvestad

Kursoppdelinga til apparata du nemner vil nok hjelpe på så dc komponentane ikkje blir akkumulert.
Antakeligvis burde andre vern (feks type B) blitt brukt meir, ja.
No er det vel ikkje slik at eit type A vern blir ødelagt av elbillading, men ein samtidig jordfeil på kursen vil kunne bli u-oppdaga. Når NEK åpnar for at ein kan bruke anna utstyr (støvsuger, etc) på same garasjekurs, så blir dette eit personsikkerhettema. Større anlegg med fleire ladestasjonar får akkumulert sine dc komponentar til ulempe for eit oppstrøms type A vern.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA