Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er egentlig regelen om hjemmelading.

Startet av HEL, fredag 05. januar 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

HEL

Kan en liten DIN strømmåler monteres i en liten boks mellom automatsikring og ladestasjon med innebygget jordfeilbryter?

Altså ca 10-20 cm fra ladestasjonen?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

KjellG

Ja.
Den kan også monteres i skapet om det er plass og praktisk.

HEL

Trangt i skapet.

Annet spm.

Kan man lage sin egen ladestasjon med jordfeilbryter B, strømmåler og blå CEE kontakt?

Hvis ja, hvordan ser den løse kabelen fra CEE til e-golf 2017 ut?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

HEL

iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

KjellG

Den blå kontakten må være med rett polaritet. I tillegg trenger du en pilottonegenerator og kapsling.

jkirkebo

Sitat fra: HEL på søndag 21. januar 2018, klokken 08:58
Trangt i skapet.

Annet spm.

Kan man lage sin egen ladestasjon med jordfeilbryter B, strømmåler og blå CEE kontakt?

Hvis ja, hvordan ser den løse kabelen fra CEE til e-golf 2017 ut?

Du trenger en kontroller, en kontaktor og en pigtail-kabel type 2. Du kan finne delene på web-siden min:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#36
Sitat fra: HEL på søndag 21. januar 2018, klokken 08:58
Kan man lage sin egen ladestasjon med jordfeilbryter B, strømmåler og blå CEE kontakt?
Ja, dersom du er kvalifisert.
Ikke godkjent dersom det den tilkobles en kurs med annet utstyr eller dersom den er koblet etter en felles jordfeilbryter i sikringsskapet.

Sitat fra: HEL på søndag 21. januar 2018, klokken 08:58
Hvis ja, hvordan ser den løse kabelen fra CEE til e-golf 2017 ut?
Slik:
(bildet hentet fra elbilhjelpen)

Men om du går for jkirkebo modellen med pigtail type 2 kabel slipper du CEE kontakten og har fast kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HEL

Da er en ladestasjon med jordfeilbryter samt en automatsikring og en din strømmåler deg enkleste for meg tror jeg.
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

jkirkebo

Sitat fra: HEL på søndag 21. januar 2018, klokken 09:18
Er det dette jeg trenger?

Strekket er ca 15 meter.



https://imgur.com/a/cKJRP

Du sparer nesten en tusenlapp bare på jordfeilbryter og måler ved å handle de av meg:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

Anbefaler også PFXP 4G4 kabel fremfor PR 2,5. Prisen på 15m PFXP 4G4 er ca. den samme som en 25m bunt med PR.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HEL

iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

Svk

Monterte stikkontakt ute i 2015 for å lade elbil.
Montert av fagmann. Koblet på på eksisterende 16A kurs.
Mener alle regler ble fulgt den gangen.
Kan jeg lade lovlig på denne kontakten i 2020?
Siden nye regler ikke er tilbakevirkende?

Jeg ser ikke at denne løsningen er brannfarlig på noen måte.
Eneste er at jeg har a vern. Tenker at b vern er et must.  Ønsker ikke jordingsfeil/støt. Hva koster det å ettermontere b vern?

TB

Stikk kontakt kan bli slitt og gi varmgang, selv om alt er montert riktig. Spesielt om ladekabel har en ting "kladd" montert, som påfører kontakt ekstra belastning.

Jordfeilbryter type B klarer å oppdage likestrøm på avveie. Dvs strøm fra batteriet som "slipper ut" pga feil i ombord lader i bilen.

En ladestasjon kan gjerne ha innebygget DC vern "type B" og en slipper da standard stikk kontakt.
Prisforskjell opp til ladeboksen trenger ikke være så stor.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: TB på tirsdag 18. februar 2020, klokken 17:10
...
Jordfeilbryter type B klarer å oppdage likestrøm på avveie. Dvs strøm fra batteriet som "slipper ut" pga feil i ombord lader i bilen.
...
Dette er vel faktafeil? Likestrømskomponentar er vel forårsaka av kraftelektronikken i bilen.
"Lekasje" frå batteri er ikkje tema.
IMHO.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 23. februar 2020, klokken 00:19
Dette er vel faktafeil? Likestrømskomponentar er vel forårsaka av kraftelektronikken i bilen.
"Lekasje" frå batteri er ikkje tema.

Det er vel det som er tanken. Det som er merkelig er jo at det finnes en haug med slik elektronikk ellers i ett hus uten at det er krav om b vern der. Stort sett alt av ladere og strømforsyninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Griffel

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. februar 2020, klokken 10:12
Det som er merkelig er jo at det finnes en haug med slik elektronikk ellers i ett hus uten at det er krav om b vern der. Stort sett alt av ladere og strømforsyninger.
Stort sett alt av slike småladere er sikre mot jordfeil. Dessuten er berøringsfaren er liten. Smålader er oftest i plast, bil ofte av metall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA