Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP detekterer ikke flerfeltsvei?

Startet av geear, fredag 05. januar 2018, klokken 09:58

« forrige - neste »

geear

Hvorfor detekterer ikke APen flere filer her? Kan ikke huske at den noen gang har sett flere filer på dette strekket, i begge retninger.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Syns også den er elendig for eksempel på E18 gjennom Vestfold. Den ser ofte flere filer, men når jeg begynner å blinke så forsvinner som regel filen jeg vil over i fra displayet.

X med AP2.5.

krister461

AP2 er mye dårligere enn AP1 på dette av en eller annen grunn. Synes AP2 klarte seg fint i Danmark i sommer, men i Norge detekterer den sjeldent flere felt.

Satser på at ting bedrer seg betraktelig snart:
https://twitter.com/elonmusk/status/945713299068456962

geear

Beklager at det ble dobbelposting her, men browseren ble bare hengende i begge tilfeller, ble aldri ferdig, og å redigere/slette innlegg/tråder her nå går ikke lenger, får bare en hvit side. :(

daktari

Svarer i begge trådene likegodt:
Det har nok med ADAS-kartene å gjøre. Du kan lese 300 innlegg om kartene på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/

Kort fortalt: det finnes webservice for kart som bilen laster ned underveis. Disse kartene har mengder metadata som behøves for autonom kjøring (kurvatur, fartsgrenser, type vei, anbefalt hastighet m.m.). I Europa er de ikke særlig oppdatert enda. Kartene er IKKE de samme som brukes til navigasjon som mange får oppdatert i disse dager. @lunitiks og andre kan sikkert forklare bedre.

Eksempelvis AP1 tillater auto filskift på Ring 3, mens min AP2 ikke gjør det
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Jeg var ikke klar over at den brukte kartdata for å se flerfeltsvei, jeg trodde det var kun kamerabruk. Noen steder så detekterer den også påkjøringsfelt som et tredje felt, og derfor har jeg antatt at det var kameraene som så dette.

Uansett er det ikke spesielt imponerende. Jeg må si at basert på det jeg har sett på 2500km så langt så har jeg ikke mange celler i kroppen som tror på at denne bilen skal kunne bli selvkjørende noen gang...  :o

Jeronan

#5
I have a brand new APH3 (AP2.5) car, have driven over 6000km now in last two months and I have yet to see the AP detect more than the lane I am driving on.

It doesn't detect the other lanes nor the cars driving on it (only when on a left going turn on highway and a big truck driving close to my lane the AP can hit the panick brakes sometimes. This a radar scatter issue).

When cars are moving to my lane, it won't detect said car until it's almost fully on my lane. This means that more than often I have to hit the brakes and override AP, as most people switch lanes too close to my car and the radar beam being too narrow to pick up the car in time and/or waiting way too long before suddenly braking heavily! ( really frustrating )

I have test driven (and had a loaner with one) AP1 cars and the Mobileye camera actually does pick up cars on the other lanes and reacts much better when cars move onto my lane.
AP2 needs to start doing this too and not relying solely on the narrow radar beam! (hopefully with the upcoming AP2 update)

And don't even start on the Auto lane switching feature..... let's just say I have it permanently disabled for now! It's outright dangerous. >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

t0ffluss

Jeg har også AP2.5, motorveien fra stavanger til sandnes detekteres som 2 felt og lane change med AP fungerer fint. Men jeg har oppdaget veier med 2 felt som ikke virker.. fks Madlaveien fra Stavanger sentrum mot Tjensvollkrysset.. for de som er lokalkjent.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

fonberg

Jeg har ikke sett mer enn en fil noe sted i Midtnorge med min AP2-bil, men på Østlandet har jeg stort sett flere filer og filskiftefunksjon, selv om vegmerkinga er minst like bra på flerfils i Midtnorge. AP1-bilen jeg hadde før håndterte stort sett alt som var av flerfilsveger i Midtnorge, og det er snart to år siden. Betyr dette at AP1-systemet har mer oppdaterte kart, eller at de baserer seg mer på kamera?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jeronan

Sitat fra: fonberg på fredag 05. januar 2018, klokken 15:58
Jeg har ikke sett mer enn en fil noe sted i Midtnorge med min AP2-bil, men på Østlandet har jeg stort sett flere filer og filskiftefunksjon, selv om vegmerkinga er minst like bra på flerfils i Midtnorge. AP1-bilen jeg hadde før håndterte stort sett alt som var av flerfilsveger i Midtnorge, og det er snart to år siden. Betyr dette at AP1-systemet har mer oppdaterte kart, eller at de baserer seg mer på kamera?

AP1 is based on the Mobileye camera + radar.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

olavxxx

Har samme erfaringer som dere, har også APH3 (AP2.5).
Kjørt ca 800km og jeg tenker også at hvordan skal Tesla få til FSD?

Autopiloten burde kalles "lane keep assist", det er ikke så mye autopilot over den :P
Den kan jo ikke lese skilt en gang! Samt hvis noen foran deg bytter felt, bykser den opp i hastighet.
I tunneller med vei over, bremser den plutselig brått basert på kartdata på veien ovenfor.

Videre liker den å ligge veldig nært midtlinjen, kjører man over bakketopp mister den oversikt og vrenger ut av feltet. Samme kan skje ved avkjørsler, plutselig vrenger den ut uten forvarsel.

Det som også er irriterende er at mange steder sier den at du bare får lov å bruke autopiloten opp til feks 70, selv om fartsgrensen er 80 :P Så nekter den å gasse mer da, det står i displayet at det er 80 også, så bilen er klar over det. Man kan allikevel gasse manuelt da, men mister TACC-funksjonaliteten.

geear

t0fflus, bildet er fra RV44 mellom Stangeland og Ganddal. Jeg TROR jeg har gjort filskifte med kun blinklyshendelen der før, men tør ikke si det 100% sikkert. Har du kjørt der?

Jeg tror jeg og har gjort feltskifte med den på motorveien.

Har testet det en del på E18 i Vestfold, og der ser den feltene helt til jeg blinker, da forsvinner det. Men noen få ganger tillater den filskifte når man selv initierer det med å hjelpe den med ratter - det holder ikke å blinke.

t0ffluss

Har ikke kjørt på 44`n mellom Stangeland / Gandal nei.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA