Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

parkeringsbrems "failed to release"

Startet av 692, fredag 05. januar 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

E_S

Med de ofte sinnsvake deleprisene Tesla opererer med overrasker det meg ikke, nei..
Min bil fra mars 2014 har de originale parkeringsbrems-caliperne ennå, får håpe de ryker før bilen er fem år.. :P
:)

Lynet

Hvor har du det fra at det er sinnssyke delepriser?
Kan forøvrig være enig i at de har vært sinnssyk, kupefiltret betalt jeg 54,- for i desember 2016. Nå koster det visstnok ca 100,- Vet ikke om noe sted du får det til 100.
En dekktrykkføler fikk jeg for ca 500,- den koster gjerne det dobbelte andre steder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Enkelte deler er veldig dyre, ja. Mens andre er rimelige. Det siste er nok fordi man ikke har rukket å gjøre en ordentlig prissetting på alt enda, og at det er "internpriser" på mye. Tror man ganske enkelt ikke har innrettet seg på å selge alle delene løst enda. For eksempel hadde man for en tid tilbake ikke mulighet i det hele tatt for å ta betalt for kjølevæske eller DU-olje om man skulle ha utført bare enkeltjobber. Det var tenkt at disse kostnadene skulle dekkes av den vanlige prisen av service, hvor enkeltjobbene inngikk.

Man kan jo alltids kjøpe brukte deler, for tilgangen er etterhvert blitt brukbar. Kunsten da vil være å unngå batcher som har produksjonsfeil.

Boomerang

Hjelper jaggu lite å få kupefilter til 50 om en må betale 20k for nye parkbremskalipere  :'(

Om det blir slike delepriser/jobbpriser på "større" jobber så raser iallefall bruktbilprisene etter hvert som garantiene går ut..

nortrahof

Nylig hendte det meg også....
Jeg hadde vasket bilen og rygget den bakover ca. en billengde med våte bremser. Der ble den stående ca. en måned (jeg hadde ikke bruk for langtur). Da jeg endelig fikk bruk for bilen, hadde bremsene "klebet seg" og jeg måtte "sjokke dem løs". - Tror at startmomentet etter langtidsparkering er med på å trigge alarmen "failed to release"? Når den først kommer, er det vanskelig å slette denne. - Selv om bilen var helt løs etter "sjokkingen", var alarmen der fortsatt.
Jeg overhalte bremsene når jeg skiftet til sommerdekk i 2019, så bremsemekanismen er helt løs.
Jeg kontaktet SC og bad de å slette denne alarmen, men SC ville ha bilen inn for å skifte klosser og calipere (noe jeg ser som unødvendig). De mente på SC, at bilen selv ville slette denne alarmen av seg selv, hvilket den ikke gjorde. Jeg kjørte noen dager med alarmen på. AP ville ikke virke da bilen var en slags "nødmodus".

Mens jeg ventet på time på SC, fant jeg ut at jeg ville se på bilen selv. Alarmen var tilstede når jeg kjørte bilen ut av garasjen. Jeg aktiverte "tow mode" for at parkeringsbremsen ikke var aktivert og blokkerte forhjulene slik at bilen ikke kunne rulle. Deretter brukte jeg en 16mm. nøkkel for å skru løs caliperene (for å komme greit til den elektriske kontakten). Da jeg løste den elektriske kontakten til parkeringsbremsene (først på ene siden og deretter på andre siden) var alarmen slettet.
- Muligens er resett av "Failed to release" avhengig av dersom man bryter motoren på parkeringsbremsen?
Bilen er helt OK og jeg kansellerte timen. - Hvor mye jeg sparte er uviss?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Prøvde du å holde knappen for parkbremsen inne noen sekunder? Det skal visstnok "resette" kaliperene. Hører av og til et lite knepp der bak når det gjøres på våre biler.

Jeg byttet for øvrig en av kaliperene på vår 2013. Null brems på ene hjulet. Satte på en brukt fra Grønvold etter å ha shinet godt over den. Merkelig nok begynte den gamle å virke når jeg testkjørte den på benken, så jeg demonterte alt inkludert giret og rengjorde alle deler før jeg smurte opp og satte sammen. Men da ville ikke stempelet røre seg. Delvis demontering og ny testkjøring resulterte i at feilen lå i skruemekanismen inne i stempelet. Jeg tok vare på motor og girdelene, og kastet resten. Da har jeg i det minste reservedeler som passer på begge sider om en kaliper til skulle feile på  de mest vanlige måtene.

Nå er begge sider byttet på den andre bilen, men de er jo gått snart 100k de også.

Leste på TOCN-gruppa om delepris eks arbeid på rundt 8k for begge kalipere, men husker ikke det nøyaktige beløpet.

Ampéreson

Samme her, byttet to ganger. Fra tid til annen nå så kommer samme feilen, og i tillegg av og til "Parking break not initiated, car might be free rooling". Noen ganger henger parkeringsbremsen litt, merker det umiddelbart når man prøver å kjøre. Da er det bare til å stoppe umiddelbart, holde inne parkeringsbremsen og prøve igjen. Ikke et stort problem, ikke stort nok til å betale masse penger for å få det fikset ihvertfall :laugh:
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

nortrahof

#22
Jeg prøvde reset av sentralcomputeren først - og på den lille og store skjermen. - Flere ganger! Dessuten forsøkte jeg å holde parkeringsbryteren inne et par sekunder. - Det hjalp ikke!
Jeg opplevde et par ganger at parkeringsbremsen ikke ville slippe under feilen. Det  løste seg ved å holde parkeringsbryteren et par sekunder.
Alarmen "Failed to release" ble ikke resatt og kom igjen når jeg startet bilen. - Først når jeg hadde brutt motorene til parkeringsbremsen, ble alarmen resatt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

#23
Endret en del skrivefeil i forrige innlegg.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA